Derfor har noen investorer «robotfobi»

Forvalteren Peter Warren forteller om hvordan man kan leve som investor ved siden av robot-tradere.

FORANDRING: Forvalter Peter Warren mener at investorer må lære seg å leve med et verdipapirmarked hvor algoritmene jevner ut forskjellene.
FORANDRING: Forvalter Peter Warren mener at investorer må lære seg å leve med et verdipapirmarked hvor algoritmene jevner ut forskjellene.

Det startet så smått i 2009. De første avisartiklene omtalte begreper som «robothandel» og «algoritmer».

Tre år senere bruker kjente investorer algoritmer som forklaring på hvorfor «det ikke er mulig å tjene penger på børs lenger».

Forvalter Peter Warren skriver om fenomenet på sin blogg fredag i et innlegg ved tittelen «Algofobia».

Warren skriver at «algoritmer er blitt en fast forklaring på alt uønsket eller uforklarlig som skjer i finansmarkedene».

- Verden forandrer seg, og det gir nye muligheter, sier Warren til E24.

Han mener at investorer, som han omtaler som «avisenes bjellesauer», må innse at algoritmer er kommet for å bli.

- Jeg tror disse bjellesauene nå er inne i en sorgprosess à la Kübler-Ross modellen. Første stadie i den er fornektelse, så sinne, så forhandling, så depresjon og til slutt aksept, sier Warren.

- Det jeg ser på forsidene av avisene nå er forhandlingsstadiet.

Manipulatorene

Men problemene med algoritmer er ikke nye. De er bare blitt elektroniske, ifølge Warren:

«Mange daytradere hadde som strategi å legge inn store ordre i en aksje i et forsøk på å drive kursen i en ønsket retning. Hensikten var å 'lure' markedet til å tro det eksempelvis fantes mange selgere og at dette igjen skulle påvirke reelle selgere til å skynde seg å selge. Målet var å påvirke kursen nedover», heter det på bloggen.

Disse daytraderne ble et lett bytte for algoritmene, som greide å oppdage slik gjentakende adferd. Resultatet ble at manipulerende daytradere endte opp med å tape en betydelig del av sine penger, og i noen tilfeller hus og hytte, på handelsstrategier som hadde fungert i flere tiår.

«Bjellesauene»

Norsk finansmedia har historisk sett hatt et stort personfokus, hvor personer som lyktes i markedet fikk betydelig omtale når de kjøpte nye aksjer.

Disse ble døpt til «bjellesauer», ettersom deres kjøp av aksjer påvirket aksjekursene øyeblikkelig.

Warren skriver at bjellesauene fikk sin informasjon før de andre kundene, som følge av sine lukrative forhold med meglerhusene:

«Dette gjorde at når en nyhet først kom ut eller noe annet var verdt å meddele, så var disse øverst på meglernes ringelister. En slik informasjonsfordel er rene gullgruven».

Nå er denne fordelen også borte, etter at internett har gjort informasjon til allemannseie, og meglerne verken sitter på særlig ekstra informasjon eller mer oversikt over handelsflyten i markedet enn den normale investoren.

«Slik lykkes du»

Warren mener at formelen for å lykkes når markedet plutselig endrer karakter er slik den alltid har vært, og for å lykkes så er det bare én metode som fungerer:

«Virkelige gode tradere er ikke avhengig av å ha en informasjonsfordel, men lykkes gjennom å ha fokus, arbeide hardt, være disiplinert, tilpasse seg og ved å ha kontroll på nettopp sine emosjoner».

Les også:

På forsiden nå