XXL-tall sendte aksjekursen til ny historisk bunn

Selv om sportskjeden XXL kan melde om stigende inntekter er marginene under press. At selskapet ikke innfridde analytikernes forventninger har sendt aksjen kraftig ned på Oslo Børs.


<p>XXL-sjef Fredrik Steenbuch kan vise til omsetningsvekst, men aksjemarkedet er skuffet.</p>

XXL-sjef Fredrik Steenbuch kan vise til omsetningsvekst, men aksjemarkedet er skuffet.

– Når Steenbuch (konsernsjefen, journ.anm.) står og sier at juli har vært svakt og at man må forvente ytterligere press på marginene fremover, gir det en kraftig svekkelse av aksjen, sier Kepler Cheuvreux-analytiker Christian Olsen Nordby til E24.

XXL-aksjen fikk en knalltøff start på ukens siste børsdag etter at selskapet la frem de skuffende resultatene for andre kvartal.

Les børskommentar: XXL-resultatene som skuffet markedet, kan være et forvarsel (for abonnenter)

I de første minuttene suste aksjen ned over 14 prosent, og etter en drøy halvtime i handelen hadde aksjen stabilisert seg på drøye 53 kroner, tilsvarende et samlet fall på 20 prosent.

Aksjen har nå nådd en ny historisk bunn og er blant de mest omsatte på Oslo Børs fredag. XXL ble børsnotert av private equity-fondet EQT i oktober 2014 til 58 kroner per aksje. Nå er aksjen altså under dette nivået.

Ifølge regnskapet hadde XXL en omsetning på 2,33 milliarder kroner i andre kvartal, opp fra 2,05 milliarder i samme kvartal i fjor, men lavere enn analytikernes forventninger om en omsetning på 2,39 milliarder kroner, ifølge estimater innhentet av SME Direkt/TDN.

Brutto driftsresultat (EBITDA), som i fjor endte på 211 millioner kroner, var ventet å øke til 236 millioner kroner, men falt isteden til 185 millioner kroner.

Selskapet skriver at om man justerer for oppstartskostnader ved etablering i Østerrike, endte EBITDA-resultatet på 203 millioner kroner – fortsatt godt ned fra i fjor, og betydelig lavere enn analytikernes forventninger.

Ifølge konsernsjef Fredrik Steenbuch var XXL aggressive på pris, men gikk for lavt, noe som ga pressede marginer.

– Har måttet selge varene for billig

– Før har man sagt at den norske virksomheten er verdt rundt 60 kroner av aksjekursen, men hvis det ikke lenger er tilfellet vil ikke aksjen ha det gulvet, sier analytiker Christian Olsen Nordby i Kepler Cheuvreux til E24.

Nordby peker på at brutto driftsresultat (EBITDA) i den norske virksomheten, som er den største og viktigste til XXL, endte på 212 millioner, godt under hans estimat på 234 millioner og under konsensus på 241 millioner kroner.

– XXL leverte veldig dårlig marginutviklingen. Topplinjen (omsetningen, journ.anm.) var noe svakere enn ventet, men det var marginene som var den store skuffelsen. XXL har måttet konkurrere hardt for å forsvare markedsandelen sine og de har måttet selge varene for billig. Dermed sliter selskapet med marginene, sier Nordby.

Han legger til at det var i Norge XXL hadde det største avviket fra analytikernes forventning.

Kepler Cheuvreux-analytikeren sier at underskuddet i Østerrike ikke er viktig fordi det fortsatt er et lite og nyetablert marked for XXL. Marginene i Sverige, XXLs nest største marked, beskriver han også som dårlig.

Selv om det i utgangspunktet er et positivt tegn at selskapet leverer en like-for-like vekst (omsetningsvekst justert for nyetableringer) på 3,8 prosent, peker analytikeren på at det ikke hjelper når «du gir bort» varene gjennom priskutt for å få omsetningsveksten i eksisterende butikker.

– Samtidig ser vi at også Europris-, Orkla- og Kid-aksjene har svekket seg etter resultatrapportene. Investorene vil ikke har retail-aksjer, og når ingen står klare til å kjøpe svekker kursen seg kraftig, sier Nordby.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå