Dyr gass kan true Yara-anlegg i Europa

Gjødselkjempen Yara rammes av høyere gasspriser. Det er reell fare for nedleggelser av flere av anleggene i Europa, sier selskapet.


<p><b>DYRERE GASS:</b> Yaras gassregning øker med rundt 354 millioner dollar (2,9 milliarder kroner) i år. Fortsetter de høye gassprisene i kombinasjon med lave gjødselpriser kan flere europeiske anlegg risikere nedleggelser, ifølge Yaras finansdirektør Petter Østbø</p>

DYRERE GASS: Yaras gassregning øker med rundt 354 millioner dollar (2,9 milliarder kroner) i år. Fortsetter de høye gassprisene i kombinasjon med lave gjødselpriser kan flere europeiske anlegg risikere nedleggelser, ifølge Yaras finansdirektør Petter Østbø

Etter flere år med svake gasspriser har lykken snudd for Yara.

I 2016 skrev E24 at gjødselgiganten hadde spart milliarder av kroner på grunn av et betydelig fall i gassprisene, men nå er prisene raskt på vei oppover igjen.

Dermed stiger også Yaras gassregninger.

I årets tre første kvartaler har selskapets gasskostnader økt med til sammen 229 millioner dollar (1,88 milliarder kroner), ifølge tall selskapet la frem torsdag.

Selskapet venter at gasskostnadene stiger videre i fjerde kvartal. I tillegg er CO₂-prisene på vei oppover, og EU skal stramme inn på kvotesystemet. Det kan etter hvert bidra til å true lønnsomheten i europeiske industribedrifter.

– Som norsk skattebetaler så gleder man seg jo, men som industribedrift i Europa er man jo bekymret både for gassprisen som er veldig høy, men også for CO₂-prisen, som gradvis vil slå inn for industribedrifter, sier finansdirektør Petter Østbø i Yara til E24.

Les mer: Svakere enn ventet fra Yara

– En reell nedleggingstrussel

Det siste året ser europeisk klimapolitikk ut til å ha begynt å virke for alvor. Prisene på utslippskvoter for CO₂ har steget fra syv euro per tonn til rundt 20 euro per tonn, og i perioder enda høyere.

Men dersom utviklingen med dyr gass fortsetter og det blir færre kvoter tilgjengelig i EUs kvotesystem, kan det true noen av Yaras europeiske anlegg.

– Det er en reell nedleggingstrussel for flere av anleggene våre i Europa, sier Østbø.

– Vi er faktabaserte, vi tilpasser oss, og så får vi se hva som skjer, sier han.

– Er det også en risiko for norske anlegg, eller er det særlig andre steder i Europa, hvis gassprisen holder seg høy?

– Vi har forskjellige typer anlegg, noen går på gass og andre ikke, sier Østbø.

Yaras anlegg i Glomfjord er ikke gasseksponert, men det er ammoniakkfabrikken i Porsgrunn.

– Hvis det er noe som vil ta skade av gassprisen i Norge, så er det ammoniakkfabrikken i Porsgrunn. Men det må understrekes at produksjonen vår der er både effektiv og konkurransedyktig. Også med høye gasspriser som vi har sett nå, sier Østbø

Les mer: Yara tjener på energibransjens hodepine

– Spiller i oppoverbakke

Yara er en av Europas største industrielle forbrukere av gass.

Østbø understreker at han og Yara er positive til klimatiltak, men sier det er en utfordring hvis europeiske bedrifter har høyere kostnader enn konkurrenter andre steder i verden.

– Jeg skal ikke klage på Europas politikk, men jeg kan vel ha et hjertesukk om at jeg skulle ønske at USA, Kina, Afrika og så videre også fulgte med, sier han.

– Vi spiller litt i oppoverbakke, sier han.

Asia løfter LNG-prisene

Gassprisene er først og fremst blitt løftet av et strammere globalt marked for flytende naturgass (LNG). Noe av årsaken er miljøpolitikken i Kina, som har ført til økt bruk av LNG.

– Det som har skjedd nå er at Japan på grunn av atomkraftverkene, Korea også på grunn av det, pluss Kina delvis på grunn av miljøpolitikk har tatt mye LNG. De har tatt så mye at de har dratt opp prisen i Europa, sier Østbø.

Europeiske gasspriser kan likevel komme til å falle igjen, for i løpet av de neste 12–18 månedene skal det ifølge Østbø komme 70 milliarder kubikkmeter ekstra LNG ut på markedet. Det tilsvarer mer enn halvparten av Norges årlige gassproduksjon.

– Det er et spørsmål hvorvidt Asia kommer til å suge opp alt det. Gjør de ikke det, kommer det til Europa, og da vil vel gassprisen i alle fall midlertidig gå ned igjen, sier han.

 <p><b>KOSTNADER ØKER:</b> Yaras gasskostnader øker kraftig. Tallene er i millioner dollar, og gjelder gasskostnader i Europa og USA. Tallene for fjerde og første kvartal er anslag.</p>

KOSTNADER ØKER: Yaras gasskostnader øker kraftig. Tallene er i millioner dollar, og gjelder gasskostnader i Europa og USA. Tallene for fjerde og første kvartal er anslag.

Tre milliarder dyrere

En gjennomsnittlig prisøkning på europeisk gass på bare én dollar per MMBtu vil redusere Yaras årlige brutto driftsresultat (ebitda) med drøye 160 millioner dollar (1,31 milliarder kroner), ifølge sensitivitetsanalysene på Yaras nettside.

Saken fortsetter under annonsen.

Selskapet legger til grunn at gasskostnaden øker videre, og i fjerde kvartal vil selskapet måtte ut med 125 millioner dollar mer enn i fjorårets i fjerde kvartal.

– Det svir litt, sier Østbø.

Totalt blir Yaras ekstraregning for gass i så fall på 354 millioner dollar (2,9 milliarder kroner) i 2018, ifølge tall fra selskapets kvartalspresentasjon.

Gassprisen i Europa var oppe i over 10 dollar per million britiske varmeenheter (MMBtu) i 2013, men falt til en bunn på under 5 dollar i 2016. Året etter steg den noe igjen.

I tredje kvartal 2018 måtte Yara ut med 8,2 dollar per MMBtu for gass i Europa, mot 5,7 dollar per MMBtu i samme kvartal ett år tidligere.

– Det er klart det hadde vært morsommere å være i USA, hvor det er tre dollar for gassen, sier Østbø.

I årets ni første måneder har Yara i snitt betalt 8 dollar per millioner britiske varmeenheter (MMBtu) for gassen sin i Europa, fra 5,9 dollar per MMBtu i samme periode i fjor.

Les mer: Høyere gasspriser rammer Yara: – Har vært en belastning

Kan flytte produksjonen

Med dagens teknologi for gjødselproduksjon og med særegne kostnader i Europa kan det ifølge Østbø bli mindre fristende å bygge ut ekstra kapasitet her.

– Hvis du får CO₂-pris på en bil kan du bytte bil, mer eller mindre, men du kan ikke bytte fabrikk, og du kan heller ikke flytte den. Porsgrunn, for eksempel, er fra 1920-tallet. Så for oss å flytte den, det gir ikke mening, sier Østbø.

– Det eneste vi kan gjøre er å legge ned. Og hvis man da skal bygge nytt, så blir det jo i en region uten CO₂-avgifter, sier finansdirektøren.

Yara kjøper årlig rundt 4,5 milliarder kubikkmeter naturgass i Europa. Til sammenligning er hele Norges gasseksport til Europa på 117 milliarder kubikkmeter.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå