Facebook innfører flere kjønnskategorier

Facebook ønsker at brukere av sosiale medier skal kunne «være seg selv». Nå legger til nettgiganten til 56 nye kjønnsbeskrivelser.

<p>ILLUSTRASJONSFOTO</p>

ILLUSTRASJONSFOTO

Hittil har man kunnet velge mellom «mann» og «kvinne» under opprettelsen av en ny Facebook-profil. Heretter vil Facebook la brukerne få mer frihet til å være seg selv når de nå lanserer over 50 nye kjønnsbeskrivelser.

Det amerikanske markedet vil være det første til å benytte seg av de nye kjønnsidentitetene, som blant annet inneholder kategoriene «transkjønnet», «flytende» – eller «ingen av delene». I første omgang kan en benytte seg av opptil 10 slike beskrivelser samtidig.

Tanken bak de økte valgmulighetene er at Facebook ønsker at brukerne skal være seg selv.

– For mange betyr det ingenting, men for andre dette veldig mye, sier Brielle Harrison, software-utvikler i Facebook.

Facebook-brukerne får velge hvem som skal se valget man har tatt, og det blir heller ikke listet opp som såkalt «life event» på tidslinjen.

Facebook-initiativet høster applaus fra Bård Nylund, leder i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.

– Dette er et fint tiltak. De fleste kjenner seg igjen i kategoriene mann og kvinne, men det er også mange som ikke gjør det. Disse nye beskrivelsene bidrar til at det blir lettere å være seg selv i sosiale medier, sier Nylund til Aftenposten.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå