GRØNN SKIPSFART: Her ser vi Hurtigrutens hybridskip «Roal Amundsen» liggende ved Sør-Shetlandsøyene i Antarktis.

JOHAN ORDONEZ / AFP
Grønn teknologi

Regjeringen må sikre grønn skipsfart

Koronakrise og oljeprisfall truer norsk maritim industris verdensledende posisjon på grønne løsninger. Med treffsikre krisetiltak kan regjeringen sikre både jobber og stø kurs mot lavutslippssamfunnet.

  • Ivar Engan og Marius Holm
    Daglig leder i Maritimt forum, daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO
Publisert:

Hver eneste dag går nesten 90.000 nordmenn på jobb i maritim næring, en næring som i sum er vår nest største bidragsyter til eksportinntekter, etter olje og gass.

Norge har i århundrer vært en av verdens ledende maritime nasjoner. I vår tid har vi tatt en klar lederposisjon i omstillingen til grønn skipsfart. Grønn teknologi utvikles langs hele kysten, og finner et marked i Norge, før det oppskaleres og eksporteres ut i verden. 

De økonomiske konsekvensene av koronakrisen, kombinert med fall i oljeprisen, er det mest alvorlige som har truffet norsk maritim industri i moderne tid. Verdensledende grønn kompetanse kan forvitre hvis ordrebøkene tørker opp.

Ifølge estimat fra Menon Economics står hver femte sysselsatt i næringen i fare for å miste jobben. Vestlandsindeksen, som ble publisert denne uken, forteller om rekordstor pessimisme blant bedriftene på Vestlandet.

Det vil få dramatiske konsekvenser for Norge som maritim nasjon, det grønne skiftet og for AS Norge. Det haster med å få plass omfattende og konkrete motkonjunkturtiltak.

Les også: Budsjettavtalen rammer grønn skipsfart (+)

Maritim industri har de de siste ukene jobbet aktivt med å identifisere måter å opprettholde arbeidsplasser og aktivitet i industrien. Maritimt Forum med Norsk Industri, Fellesforbundet og Rederiforbundet har fremmet flere konkrete forslag, og ber blant annet om at myndighetene nå bruker muligheten til å sette i gang bygging av gryteklare prosjekter:

  • Sjøforsvaret kan fremskynde bestilling av fem nye mineryddere og Havforskningsinstituttet to nye forskningsfartøy. 
  • Trøndelag og Vestland fylkeskommuner skal snart ut med anbud på utslippsfrie hurtigbåter. De statlige tiltakspakkene bør bidra til at disse kan realiseres så raskt som mulig.
  • Statens vegvesen bør lyse ut anbud på hydrogenferge på sambandet Bodø-Røst-Moskenes. Det kan bli et nøkkelprosjekt for å bygge infrastruktur og verdikjeder for hydrogen som klimaløsning.
  • Arbeidet med grønn flåtefornyelse av nærskipsfarten må forsterkes. Det er svært positivt at regjeringen har tatt et første grep for dette i RNB. Gjennom godt samarbeid med næringen kan vi nå få på plass de virkemidlene som trengs for en miljøvennlig oppgradering av nærskipsflåten.

Les også: Ti grønne råd om skipsfart

Gjennom en kombinasjon av krav i offentlige anskaffelser, treffsikre støtteordninger og utbygging av infrastruktur kan vi tilføre maritim industri oppdrag som vil gi etterlengtet aktivitet i hele verdikjeden. Samlet vil disse prosjektene kunne utløse investeringer på titalls milliarder kroner. Erfaringene fra elektrifiseringen av fergene viser at strenge miljøkrav fører til at en større andel av kontraktene går til norske leverandører.

Norsk maritim industri kan levere løsningene for grønn skipsfart og sunne og produktive hav. Vi må derfor sørge for at økonomiske tiltakspakkene som nå skal vedtas vrir investeringene mot de næringene som skal sørge for grønn omstilling og en stø kurs mot lavutslippssamfunnet.

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Skipsfart
  3. Vestlandsindeksen
  4. Sjøforsvaret
  5. Havforskningsinstituttet
  6. Norsk Industri
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kronikk: Vi må rigge oss for krise og omstilling

  2. Betalt innhold

    Milliarder til grønn omstillingspakke: - Vi skal ha norske aktører i front av det grønne skiftet

  3. Her er regjeringens hydrogenstrategi: – Det skjer ganske mye i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Verftene skuffet over grønn pakke, ser mot oljepakken neste uke

  6. Betalt innhold

    «Etter korona: Er tiden kommet for et havvind-løft?»