Elbilboomen

NVE vil endre nettleien for elbilladere: – Jubler over forslaget

Elbilforeningen og Virke gleder seg over at NVE har justert sitt forslag til ny nettleie. – Dette gjør at det blir billigere å bygge ut hurtigladere i distriktene, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

Mariam Butt / NTB scanpix
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Onsdag kom NVE med et justert forslag til ny nettleie, etter å ha fått kritikk for at et tidligere forslag fra februar var for komplisert, og blant annet ikke tok nok hensyn til ladeinfrastruktur for elbiler.

NVEs nye forslag sier blant annet at næringsvirksomhet med lavere forbruk enn 100.000 kilowattimer strøm i året skal få nettleie på lik linje med som husholdninger. Det vil gjøre nettleien langt gunstigere for ladestasjoner i distriktene enn i dag.

– Vi jubler over forslaget som kom når det gjelder hurtiglading, sier daglig leder Christina Bu i Norsk Elbilforening til E24.

Les også

NVE justerer omstridt forslag: Slik blir den nye nettleien

Hun sier at det knapt sto noe om lading i det første forslaget fra NVE, som kom i februar. Men Elbilforeningen mener at myndighetene må ta inn over seg at Norge skal elektrifisere hele transportsektoren, og planlegge ut fra det.

– Vi er veldig fornøyde med at NVE har lyttet til innspillene. Dette gjør at det blir billigere å bygge ut hurtigladere i distriktene hvor bruken er lavere enn i byene. Dette har vi jobbet med i syv år, og det har vært krevende å få gehør, sier hun.

– Mye mer positivt

Virke Servicehandel organiserer mange bensinstasjoner, og jubler også over forslaget.

– Vi er fornøyde med at de har lyttet til vårt forslag, og har foreslått et bunnfradrag, sier leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel til E24.

Leder Iman Winkelman i Virke Servicehandel.

Virke

– Det gjør det lettere for mange av våre medlemmer å bygge ut ladeinfrastruktur, særlig i distriktene hvor det fortsatt ikke er altfor mange elbiler. Dette regnestykket blir mer positivt med den nye modellen som er foreslått, sier Winkelman.

I dag regnes ladestasjoner som næringsaktører, og dermed må de betale svært høy nettleie selv om de brukes nokså sjelden. Hvis de i stedet regnes som husholdninger, vil nettleien bli en helt annen.

– Du har et eksempel fra Lofoten hvor en lader blir brukt noen få ganger i måneden, og så blir nettleien 9.000 kroner. Fordelt på noen få kunder blir dette helt ublu priser. Med det nye forslaget fra NVE blir regnestykket et helt annet, sier Virke-toppen.

Les også

Vil utnytte nettet bedre: Senker nettleien om natten

Kritisk til NVE

Winkelman er kritisk til NVEs regnestykker i det første forslaget, som han mener underslo konsekvensene for ladeinfrastrukturen i distriktene.

– Det opprinnelige forslaget ville gitt dyrere ladeinfrastruktur. Vi er overrasket over at NVE ikke oppdaget rekkevidden av det de opprinnelig hadde sendt ut på høring, og at det var bransjen selv som måtte oppdage at de hadde bommet på regnestykkene over konsekvensene, sier han.

Elbilforeningen etterlyser mer sammenheng i myndighetenes planlegging, både av energi-, industri- og transportpolitikken.

– Nå smelter bransjer som tradisjonelt sett ikke har vært tilknyttet, sammen – som transport og kraftsektoren. Da må systemene og lovverkene tilpasses så fort som mulig, sier Bu.

– Vårt hovedanliggende er å sikre at det kommer hurtigladere i hele landet, selv om det er kommersielt lite lønnsomt i deler av landet. Vi må ha infrastruktur overalt hvis vi skal lykkes med det grønne skiftet, sier Bu.

Les også

Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen

– Må forstå rekkevidden

En utfordring er at det er mange nye problemstillinger i det grønne skiftet, og ansvaret er fordelt på flere departementer og myndigheter, understreker Bru. Hun påpeker blant annet at NVE ikke har kutt i klimagassutslippene som en del av sitt mandat.

– Politikerne og byråkratiet må forstå rekkevidden av planene våre, som at alle personbiler og varebiler som selges skal være elektriske fra 2025, sier Bu.

– Jeg savner en mer strukturert tilnærming til hvor vi skal på transportområdet. Det er ikke gjort vurderinger av hva som skal til hvis vi har én million elbiler rundt 2025, i tillegg til svært mange elektriske busser og ferger. Vi kommer ikke til å nå målene våre uten at infrastrukturen er på plass, sier hun.

Les også

Stor vindkraft-aktivitet: – De norske selskapene har sovet litt i timen

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Strømpriser
  3. Elbil
  4. Virke
  5. Hurtiglading
  6. Infrastruktur
  7. elbilforeningen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Elbilandelen gikk ned i juli: Elbilforeningen er bekymret

  2. NVE justerer omstridt forslag: Slik blir den nye nettleien

  3. Betalt innhold

    Går i krigen for elbilen

  4. Annonsørinnhold

  5. Sanner vil ikke love momsfritak for elbiler etter 2021

  6. Salget av nye elbiler økte i august