Vil ha grønn vekst etter coronakrisen: – Det Norge lever av, går ut på dato

Næringslivet håper Norge vil bruke krisetiden på å skape nye industrieventyr i hydrogen og havvind. – Det Norge lever av, går ut på dato, sier Manifest-leder Magnus Marsdal.

NY TEKNOLOGI: Hydrogen til tungtransport og skip, havvind samt ammoniakk i skip er noen av de grønne teknologiene som er blitt tatt i bruk i Norge de siste årene.

Nel/Aker Solutions/Eidesvik Offshore
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Flere norske industriaktører håper at Norge bruker coronakrisen til å omstille seg og skape nye, grønne arbeidsplasser.

Når krisen er over, fortsetter den storstilte omstillingen som skal skje frem mot et europeisk nullutslippssamfunn i 2050.

EU-kommisjonen, IMF og FNs generalsekretær sier at statlige krisepakker bør brukes til å stimulere grønn vekst, og ikke på forurensende løsninger.

Disse aktørene håper på grønn vekst:

  • I et felles innlegg tar Statkraft, Kværner, Yara, Greenstat, Hexagon Composites og Nel til orde for et norsk hydrogeneventyr, i håp om å skape 10.000 til 15.000 nye arbeidsplasser
  • Venstresidens tankesmie Manifest ønsker en havvindsatsing som de håper kan skape titusener av årsverk. Tidligere har også Rederiforbundet, Aker Solutions, El- og IT-forbundet og Arbeiderpartiet krevd en slik satsing
  • SV la nylig frem forslag om å fremskynde grønne tiltak som elektrifisering av oljeplattformer og fornying av nærskipsfarten, blant annet med krav om bruk av hydrogen, og å bygge en norsk infrastruktur for hydrogen
  • Zero krevde i mars at Norges satsing på fangst og lagring av CO₂ fremskyndes som del av krisepakkene etter coronakrisen, noe regjeringen senere har åpnet for
Les på E24+

Her vil dei bygga hydrogenfabrikk til ein milliard kroner

– Må få ut fingeren

Det neste tiåret er oljebransjens rolle i norsk økonomi ventet å bli mindre. Manifest-leder Magnus Marsdal etterlyser en industripolitikk som kan skape nye arbeidsplasser. Han er redd at andre land løper fra Norge på felt som havvind.

– Norge må få ut fingeren i industripolitikken. Det Norge lever av, går ut på dato. Det er det som er så prekært, sier Marsdal til E24.

– Olje og gass går ut på dato som næringsstrategi, men vi er per i dag helt avhengig av denne næringen, som står for 47 prosent av Norges totale eksport, sier han.

Manifest-lederen beskylder norske politikere for «industripolitisk latskap», og peker på at industrien har falt til under åtte prosent av brutto nasjonalprodukt, fra over 20 prosent i 1970.

Les på E24+

Dagens lovverk står i veien for havvind, mener jusprofessor

Leder for Manifest tankesmie, Magnus Marsdal.

Gorm Kallestad / NTB scanpix

– I mange år kunne vi være litt late, fordi vi hadde olje og gass. Det går ikke lenger, sier Marsdal.

– Havvind kan gi sysselsette tusener, kanskje titusener av mennesker, i Norge. Men disse mulighetene vil gå tapt hvis regjering og storting fortsetter som før, sier han.

Marsdal sier at Norge kunne hatt muligheter innen bunnfast havvind, elbilen Think og solceller hvis det hadde vært stor nok vilje til det.

– Men vi har manglet industripolitisk retning, bortsett fra olje og gass, sier han.

Les også

Industrien håper på Erna-hjelp med liste over «gryteklare» prosjekter

Ønsker havvind-mål

I en rapport som er under utarbeidelse foreslår Manifest blant annet å sette et norsk mål om kapasitet på 30.000 megawatt havvind innen 2040. Manifests utredningsprosjekt Grønn Industri 21 støttes blant annet av Kværner, Aker Solutions og ingeniørorganisasjonen NITO.

Manifest mener det umiddelbart bør bygges ut to norske havvindparker på 500 megawatt hver, og at Norge bør vurdere å gi ansvaret for havvindsatsingen til et statlig selskap som Statkraft, eller et nytt Statvind.

– Andre land gjør noe, de setter seg mål, som Danmark har gjort på havvind. Vi bør bygge et hjemmemarked for havvind, slik at industrien får ned enhetskostnaden og bygger en konkurransedyktig næring, sier Marsdal.

Les på E24+

Røkke-selskaper gir 1 million til venstreorientert tankesmie

GRØNT MØTE: I et videomøte denne uken tok statsminister Erna Solberg mot grønne innspill fra blant andre Rederiforbundet, Bellona, Zero, Eyde-klyngen og Maritime Cleantech.

Arvid Samland / Statsministerens kontor
Les også

Fikk prestisjekontrakt på flere titalls havvind-millioner: – Et gjennombrudd

Administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund.

Vidar Ruud / NTB scanpix

– Haster fortsatt like mye

Norges Rederiforbund har også etterlyst en statlig strategi for å skape nye, grønne arbeidsplasser, særlig innen havvind.

– Vi ser det ikke som en motsetning å jobbe aktivt med tiltak for å opprettholde aktivitet i etablerte verdikjeder, samtidig som vi jobber med å utvikle nye muligheter, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg.

Les også

– Utålmodighet etter å komme i gang

Rederiforbundet mener det haster for Norge å få avklart hvor det kan bygges ut havvind, samt vilkår rundt konsesjoner, skattlegging og andre regler, og ikke minst støtteordninger som kan skape aktivitet.

– Fordi utviklingen i landene rundt oss går svært raskt på havvind-teknologien, haster det fortsatt like mye for Norge å etablere en klar og offensiv fornybarstrategi, sier Solberg.

Les også

Borr og Norwegian er hovedlistens svakeste: Flere «grønne» aksjer på vinnerlisten

Om kort tid kommer Tyskland med sin hydrogenstrategi. En rekke tyske aktører satser tungt på hydrogen. Dette er Alstoms hydrogentog, som er tatt i bruk i Tyskland.

DAVID HECKER / EPA

Håper på hydrogen-milliarder

De siste årene har aktører som norske Nel og Hexacon Composites nytt godt av økt satsing på hydrogen i land som Sør-Korea, Tyskland og USA.

De ønsker en storsatsing på grønt hydrogen i Norge etter coronakrisen. (PS! Grønt hydrogen lages ved å bruke fornybar strøm til å splitte vann, mens blått hydrogen skilles ut fra naturgass, kombinert med CO₂-lagring.)

– Regjeringen har forsert satsingen på fangst og lagring av CO₂ til rundt 15 milliarder kroner. Men dette er et langt løp. Innen grønt hydrogen kan det skje mye raskere, sier Nel-sjef Jon André Løkke til E24.

Det kan skapes 10.000 til 15.000 arbeidsplasser innen hydrogen i Norge, påpekte Løkke og en rekke andre industriaktører i innlegget som er nevnt ovenfor.

– To milliarder kroner i risikokapital vil kunne utløse minst like mye i private investeringer, og sette i gang hydrogenprosjekter over hele norskekysten. Det utløser verdiskaping og aktivitet. Vi mener dette er en «no-brainer», sier Løkke.

Les også

Stor skepsis på Stortinget mot å tukle med oljeskatten

Nel-sjef Jon André Løkke.

Kjetil Malkenes Hovland / E24

– Norge må velge

Regjeringen jobber fortsatt med en hydrogenstrategi, som skulle ha vært lagt frem tidlig i 2020. Arbeiderpartiet har tidligere støttet en storsatsing på hydrogen. SV ønsker også å satse på hydrogen.

Markedet kan bli stort hvis europeisk hydrogenbransje får gjennomført sine planer. De håper å bygge ut elektrolysekapasitet på 40.000 megawatt i Europa og ytterligere 40.000 megawatt i Nord-Afrika og Ukraina.

– Dette er noe som kommer til å skje uansett. Norge må velge. Enten setter vi oss i førersetet, eller så blir arbeidsplassene skapt andre steder, sier Løkke.

Nels planlagte elektrolysørfabrikk i Porsgrunn skal ha en kapasitet opptil 1.440 megawatt.

Skift-leder Bjørn Haugland.

Onsøien, Ole Gunnar / NTB scanpix
Les også

Sveeas og Sundt på eiersiden: Slik skal Magnora satse grønt

Les på E24+

Norsk hydrogenteknologi-selskap henter 130 mill.

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Klimapolitikk
  3. Industri
  4. Hydrogen
  5. Havvind
  6. Zero
  7. Norge
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Frykter at hydrogentoget går uten Norge: – Brenner mer under føttene våre enn vi har trodd

  2. Skal bli karbonnøytrale i 2050: – Hydrogen kan spille en stor rolle

  3. Vil skape nye jobber på Mongstad: Sliter med mangel på kraft

  4. Annonsørinnhold

  5. Spent på havvind-planene i statsbudsjettet: – Ser stort potensial

  6. Equinor har valgt base til gigantprosjekt: Havvind skaper britiske jobber