Store utslippskutt under bygging av dobbeltspor i Drammen
Byggingen av det nye dobbeltsporet på jernbanen i Drammen har ført til et kutt i klimautslippene på 100.000 tonn CO2.
Et av Bane Nors anleggsområder ved Nedre Strøm i Drammen.
- NTB
– Da vi innførte klimakravene i 2019, trodde vi på en åtte prosents reduksjon i dette prosjektet. Nå ligger vi an til å kutte 25 prosent totalt, og opptil 75 prosent i enkelte delprosjekter. Veidekke har langt overgått kravene vi stilte dem, sier miljøleder Håvard Kjerkol i Bane Nor i en pressemelding. Han mener resultatene kommer av en stor vilje til å tenke klimavennlig.
Bane Nor samarbeider med Norconsult og Veidekke om prosjektet med det nye dobbeltsporet fra Drammen stasjon til Kobbervikdalen. Når denne strekningen står ferdig i 2024, er det et sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg.
Vil droppe CO2-fangst på Klemetsrud: Kan torpedere Oslos klimamål
– Bane Nor går foran og tar et tydelig ansvar for å redusere klimautslippene, gjennom krav til bruk av fossilfritt drivstoff og mer miljøvennlige materialer. Bane Nor er blant de første utbyggerne som innfører så omfattende krav på større anleggsprosjekter, sier Lars Evensen Paulsrud, miljøsjef i Veidekke.
Det totale utslippskuttet i prosjektet tilsvarer det årlige CO2-forbruket til alle innbyggere i mindre byer som Kongsvinger, Egersund og Mandal.
Les også:
SJ inntar Tog-Norge med bonusordning
Frp med jernbanekrav i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett
Flytoget permitterte alle togansatte og ingen i ledelsen: – Skaper ikke dugnadsånd
Her kan du lese mer om
Flere artikler
Tollefsen og Fredriksen kjøper Veidekkes eiendommer
Frp med jernbanekrav i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett
Statkraft og stålprodusent med klimagrep: Vil lage stål med hydrogen
- Annonsørinnhold
Equinor planlegger hydrogenanlegg i Storbritannia
SSB: Klimakutt kan koste husholdninger og selskaper 7,6 milliarder kroner i 2030