Skal bygge verdens første frakteskip drevet av hydrogen

Wilhelmsen-rederiet og partnerne har fått 80 millioner kroner i støtte fra EU for å realisere pionérprosjektet til havs.

Ifølge Hege Økland kan skipet flytte mer enn 25.000 vognlaster fra vei til sjø.

Jon Ingemundsen
  • Ola Myrset (Stavanger Aftenblad)
Publisert:,

I 2024 skal verdens første hydrogendrevne frakteskip sjøsettes. Det kom fram da rederiet Wilhelmsen og partnere som Equinor og Norsea Group la fram planene i Dusavik i Stavanger torsdag.

Skipet får navnet «Topeka» og skal frakte gods mellom oljebaser langs norskekysten. Det skal også frakte flytende hydrogen – i tillegg til å bruke hydrogen som drivstoff.

– Denne dagen er en milepæl. Dette kan for alvor markere starten på hydrogeneventyret, sa Hege Økland, som er sjef for det maritime nettverket NCE Maritime Cleantech, da planene ble lagt fram.

Les på E24+

Her vil dei bygga hydrogenfabrikk til ein milliard kroner

Millionstøtte

Hun mener prosjektet er viktig på tre måter:

  • Det utvikler hydrogenteknologi.
  • Last flyttes fra vei til sjø.
  • Utslippene reduseres.

Ifølge Økland kan skipet bidra til å flytte drøyt 25.000 vognlaster med gods bort fra veien og redusere utslippene med 20.000 tonn CO₂.

Prosjektet har nå fått 80 millioner kroner i støtte fra EU gjennom programmet Horisont 2020. Totalt er det anslått at skipet vil koste rundt 300 millioner kroner.

Resten av finansieringen er foreløpig ikke endelig avklart, men Wilhelmsen har tidligere varslet at de også vil søke Enova om støtte. Det er ikke bestemt hvor skipet skal bygges.

Jan Eyvin Wang, til høyre, la fram hydrogenplanene på vegne av Wilhelmsen torsdag. Olje- og energiminister Tina Bru (H) var også til stede for å kaste glans over presentasjonen.

Jon Ingemundsen

Tidligere enn lovet

Ifølge Jan Eyvin Wang, som er direktør for industrielle investeringer i Wilhelmsen, tegnet og designet rederiet et nullutslippsskip i 2005. Da ble det sagt at det skulle være klart i 2025.

Nå kommer skipet ett år tidligere enn lovet.

– Jeg tror dette er starten på noe som blir langt større enn «Topeka» i seg selv, mener Wang.

Han viser til at målet er at teknologien skal tas i bruk verden over.

– Dette skipet skal seile relativt korte distanser. Men ser vi at teknologien virker, kan den også brukes på fartøy som seiler langt. Da tror jeg vi kan få slike skip i trafikk fra 2030, sier Wang.

Les også

Børsnykommer satser på store hydrogenanlegg: – En fantastisk interesse

Les også

Dette kan bli den neste grønne børsbølgen

– Banebrytende

Olje- og energiminister Tina Bru (H) mener prosjektet skaper framtidstro og optimisme.

– Dette er banebrytende. Vi må knekke hydrogenkoden, og dette er et godt eksempel på det, sier Bru.

– Jeg tror potensialet for Norges del er kjempestort. Vi kan bygge og utvikle fartøy med hydrogen som drivstoff. Vi har et veldig godt teknologisk miljø i den maritime næringen, noe som vises her, sier hun.

Å flytte godstrafikk fra vei til sjø har lenge vært et uttalt mål fra norske myndigheter. Det har imidlertid vært vanskeligere å gjennomføre i praksis.

– Alle løsninger som kan bidra til det, er bra. Og det er veldig mye bedre når sjøtrafikken er utslippsfri. Derfor er dette prosjektet et veldig viktig skritt i riktig retning, sier Bru.

Slik skal skipet «Topeka» se ut.

Illustrasjon

– Mer effektivt

Norsea Group, der Wilhelmsen er største eier, har hovedkontor i Dusavik og drifter en rekke baser langs kysten.

– Dette prosjektet er fortsettelsen på en reise vi har hatt fra LNG, via landstrøm og nå til hydrogen, sier driftsdirektør Lars Haug.

Han peker på at det ikke bare er miljøaspektet som er positivt ved å frakte gods til havs istedenfor på vei.

– Det innebærer bedre sikkerhet og er dessuten mer effektivt, sier Haug.

Her skal hydrogenfabrikken bygges, på Equinors Mongstad-anlegg. Bildet ble tatt da planen ble lansert tidligere i år. Fra venstre Sturle Bergaas, Bjørn Sundland og Steinar Madsen.

Bjørn Erik Larsen

Milliardfabrikk

Hydrogenet som skal drive skipene, skal produseres på en ny hydrogenfabrikk på Equinors anlegg på Mongstad, i samarbeid med kraftselskapet BKK og Air Liquide.

Planene for fabrikken ble lansert tidligere i år og innebærer en investering på én milliard kroner. Anlegget skal som skipet være ferdig i 2024.

– Vi er med på dette fordi vi mener hydrogen vil være en viktig energibærer i framtiden, sier Grete Tveit, direktør for lavkarbonløsninger i Equinor.

Hun viser til at Equinor har 175 skip i trafikk daglig, blant annet for å transportere gods mellom basene langs kysten og til plattformene ute i havet.

– Vi har store ambisjoner om å redusere selskapets utslipp. Får vi skip med lavere eller ingen utslipp, vil det hjelpe betydelig. Vi må være med på det grønne skiftet for å være aktuelle i framtiden, sier Tveit.

Hva skal til for at hydrogen skal bli vårt nye industrieventyr? Det har vært tema i en tidligere episode av podkasten Det vi lever av. Hør den her:

Her kan du lese mer om

  1. Norsea Group
  2. Wilhelmsen
  3. Equinor
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Frykter utslippskrav vil skremme vekk cruiseskipene: – En hel næring blir gruset

  2. Jubler for hydrogenferge i Lofoten: – Vil bli lagt merke til

  3. Betalt innhold

    I fjor vedtok politikerne at hurtig­båtene skulle bli utslipps­frie innen 2024. Nå har de snudd.

  4. Annonsørinnhold

  5. Petroleumstilsynet gransker Equinor og Johan Castberg-utbyggingen

  6. Ber Erna stanse Støres oljeplaner: – Det er fullstendig meningsløst