Statkraft og Skagerak Energi med drivstoff til verdens første hydrogenlasteskip

Statkraft og Skagerak Energi skal levere grønt hydrogen til nullutslippsskipet som HeidelbergCement og Felleskjøpet planlegger.

HYDROGENDREVET: HeidelbergCement og Felleskjøpet skal bygge et nullutslippsskip som skal frakte korn og stein på grønt hydrogen fra Statkraft og Skagerak Energi.
  • Malene Emilie Rustad
Publisert: Publisert:

Det melder selskapene i en pressemelding.

Skipet skal frakte korn fra Østlandet til Vestlandet, og grus og stein på vei tilbake. Det skal seile ved hjelp av grønt hydrogen i kombinasjon med rotorseil.

– Hydrogen må til for å nå store utslippskutt i flere sektorer. Vi ønsker å bli en ledende hydrogenaktør og posisjonerer oss aktivt for å være med på tidlige prosjekter som demonstrerer bruk av hydrogen fremfor fossil brensel, sier direktør for forretningsutvikling Bjørn Holsen i Statkraft til E24.

Vil levere hydrogen i 2023

Arbeidet starter etter sommeren, og deretter gjenstår ytterligere teknisk utvikling og anbudsarbeid og tilbudsdetaljering, opplyser Holsen.

– Planen at vi kan være klar til å produsere og levere hydrogen høsten 2023 eller rundt årsskiftet 2024.

– Dette er helt i tråd med vår nye vekststrategi og en viktig milepæl for oss. Vi er stolt over å ha blitt valgt som leverandør sammen med Statkraft, sier Jens Bjørn Staff, konsernsjef i Skagerak Energi, i pressemeldingen.

Tidligere i år valgte HeidelbergCement og Felleskjøpet rederiet Egil Ulvan Rederi AS til å drifte lasteskipet.

Se E24s kartlegging av planlagte hydrogenprosjekter her.

Mer støtte til hydrogen

Onsdag kom også nyheten om at Enova vil gi opptil én million kroner i støtte til forprosjekter av hydrogen.

Enova tilbyr støtte til utredning av prosjekter som skal produsere hydrogen fra fornybar kraft til bruk i maritim transport.

Videre skal forprosjektstøtten bidra til å etablere knutepunkter for hydrogenproduksjon langs kysten.

Hydrogen blir trukket frem som en av nullutslippsløsningene som må tas i bruk om vi skal klare å nå ambisjonen om å halvere utslippene fra skipsfarten innen 2030.

Endret holdning til hydrogen

Regjeringen har nylig lagt fram et veikart for hydrogen. Der skisseres konkrete ambisjoner om å etablere fem hydrogenknutepunkter innen maritim transport med mulighet for tilknytning av løsninger også for landtransport.

For noen år siden ble hydrogen sett på som et upraktisk og dyrt alternativ til fossil energi. Men offensive klimaplaner i Norge, EU og verden er i ferd med å sette hydrogen på kartet. EU og europeiske enkeltland har store planer.

Hydrogen er fortsatt et kostbart alternativ, men økt politisk vilje vil likevel kunne bidra til å skape et marked for slike løsninger. På sikt kan kostnadskutt bidra til å gjøre løsningene lønnsomme uten støtte.

En rekke hydrogenprosjekter får offentlig støtte gjennom programmet Pilot-E, som Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet står bak. Før jul ga Enova 219 millioner kroner til Wilhelmsen som skal bygge to hydrogendrevne skip.

– Det er fortsatt altfor dyrt å drive skip på hydrogen i dag, derfor trenger vi statsstøtte. Vi tror prisene vil falle over tid, men i starten vil vi trenge hjelp fra Enova, sa Wilhelmsen-direktør Jan Eyvin Wang til E24 før jul.

Wilhelmsen-rederiet har tidligere meldt at de vil bygge verdens første frakteskip drevet av hydrogen. Skipet skal etter planene sjøsettes i 2024, og prosjektet har hittil fått 80 millioner kroner i støtte fra EU.

Les også

219 millioner fra Enova til hydrogenskip: – Akkurat den typen prosjekter vi ønsker

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Hydrogen
  2. Fornybar energi
  3. Skagerak Energi
  4. Statkraft

Flere artikler

  1. Håper Porsgrunn blir Ernas demoprosjekt på hydrogen: – En sterk kandidat

  2. Regjeringen dobler hydrogensatsingen: Lover 100 nye millioner

  3. Yara, Statkraft og Aker vil lage grønn ammoniakk: – Et nytt kapittel i norsk industri

  4. Nysnø, Equinor og Yara inn i hydrogenfond

  5. Leder Yaras ferske satsing på ammoniakk: – Et vell av nye muligheter