Nye Veier snur om 110 kilometer i timen: – Vi trenger en helt ny politikk

Nye Veier åpner for å senke fartsgrensen fra 110 kilometer i timen. Naturvernforbundet håper på konsekvenser for flere vegstrekninger.

  • Svein Olav Sæter
Publisert: Publisert:

Nye Veier har de siste par dagene blitt kraftig kritisert for å ikke ta nok hensyn til natur og klima når de bygger ut ny motorvei.

Naturvernforbundet har blant annet tatt til ordet for å legge ned hele selskapet, som er statlig eid.

Nå snur Nye Veier om 110 kilometer i timen på strekningen Tvedestrand-Bamble, hvor selskapet bygger ny E18.

Naturvernforbundet har i det siste argumentert for å senke fartsgrensene på nye prosjekt, for å slippe å bygge nye veier. Blant annet skal dette vannet fylles for at Nye Veier skal kunne bygge motorvei innover i dalen hvor gården på bildet ligger, ifølge Naturvernforbundet. Nå håper de Nye Veier vil la være.

– Mulig å gjenbruke mer vei

– Dette henger på ingen måte sammen med de siste dagenes utvikling og medieoppmerksomhet, men vi har sett at natur og miljø gradvis har fått større fokus, og vi har spesielt i forbindelse med Arendalsuka tidligere i august sett at dette er noe vi bør drøfte, sier direktør for planlegging og drift i Nye Veier, Finn Aasmund Hobbesland til E24.

I en pressemelding tirsdag kveld skriver Nye Veier at de skal se på muligheter for å gjøre ny E18 Tvedestrand-Bamble mer bærekraftig.

– Det er mulig å gjenbruke mer av den eksisterende veien. En måte å gjøre det på er å planlegge for lavere fartsgrense, for eksempel 90–100 km/t, som ikke krever fullt så stiv kurvatur som 110 km/t, sier Hobbesland.

Nye Veier inviterer nå de seks berørte kommunene på strekningen til dialog.

– Vi tenker at før vi konkluderer planen, så anbefaler vi at kommunene gjør en ny vurdering, og ser om det er et ønske om å gå tilbake til mer gjenbruk. Det er likevel ikke sikkert de vil vektlegge natur og miljø tyngre, andre hensyn er også viktige, sier Hobbesland.

Krever vei i vellinga

– Det er bra at Nye Veier viser at de hører den kritikken som har kommet fram, og at de anerkjenner at 110 kilometer i timen som premiss er det største problemet, sier Truls Gulowsen, leder for Naturvernforbundet.

Truls Gulowsen, leder for Naturvernforbundet

Han styrer likevel begeistringen til han ser mer fra Nye Veier.

– Dette er én uttalelse fra Nye Veier om én strekning. Det vi trenger er en helt ny politikk for vegbygging og vedlikehold, og den er det regjeringen som bestemmer. Når jeg ser det skal jeg juble, sier Gulowsen.

Vil ikke ha nye veier

Naturvernforbundet tror nå kommunene som ligger i strekningen Tvedestrand-Bamble vil gå inn for å senke fartsgrensen.

– De fleste kommuner vi har vært i kontakt med forstår ikke at man må bygge motorvei i 110 kilometer i timen. Det er diktert fra Samferdselsdepartementet, sier Naturvernforbundslederen.

Naturvernforbundet forventer nå at vernet for natur vil få konsekvenser på flere vegstrekninger, slik at man også kan beholde veiene som allerede er bygd i stedet for å bygge nytt.

– Jo høyere fart, jo mindre fleksibel er veibyggingen. Da er det vanskeligere å bruke veier som allerede er bygd.

– Vi er i en natur- og klimakrise. Da kan vi ikke bygge nye veier som øker utslippene, sier Gulowsen.

Les på E24+

Han kjøper inn utslippsfrie lastebiler. Det må flere gjøre for å nå klimamålene.

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. E18
  2. Nye Veier AS
  3. Naturvern
  4. Naturvernforbundet
  5. Tvedestrand
  6. Samferdselsdepartementet
  7. Gjenbruk

Flere artikler

  1. Nussir mister milliardkontrakt for gruven i Repparfjorden

  2. Arbeiderpartiet signaliserer støtte til ny oljeskatt

  3. To steg nærare karbonlagring og skattejakt på havbotnen

  4. Solvang konfronterte MDG med rapport bestilt av oljelobbyen

  5. Sverige kan få verdens første el-vei