Ledertalentene 2020

Snur om hele selskapet for å bli bærekraftig

Dersom de lykkes har klesprodusenten Northern Playground som mål å bli Norges største klesselskap innen ti år.

Gründer og daglig leder i selskapet Jo Egil Tobiassen.

Northern Playground
  • Hanna Ghaderi
Publisert: Publisert:

2021

For 13. gang skal E24 kåre årets ledertalent i norsk næringsliv.

Den årlige kåringen hedrer landets dyktigste ledere under 35 år.
Kåringen er tipsbasert, og dere E24-lesere inviteres til å komme med innspill på dyktige ledere som bør vurderes.
Kjenner du et ledertalent under 35, som fortjener å være med i kåringen? Fyll ut vårt enkle skjema, og send inn! Kanskje når din kandidat helt til topps i år?

I SAMARBEID MED
mercuri
nho
finn
bi
gjensidige

Daglig leder og gründer i Northern Playground Jo Egil Tobiassen vurderte å legge ned hele bedriften fordi han syns det var hyklersk å diskutere bærekraft når selskapet hans var en del av problemet.

– Så lenge man bidrar til økt konsum er man en del av problemet, mener han.

Tobiassen forklarer at han alltid har vært miljøengasjert, men at han hadde en utfordring helt fra begynnelsen:

– Jeg forstod ikke hva jeg holdt på med miljømessig. Jeg tenkte at ullplagg designet for friluftsliv ikke var negativt med tanke på at det var miljøvennlig. Det jeg i senere tid har erfart er at det er umulig å produsere klær bærekraftig.

Les også

Omvendt mentorprogram: – Man har noe å bidra med begge veier

– En legitimering av fortsatt forbruk

Tobiassen brukte flere år på å tenke seg frem til en ny forretningsmodell, som ikke støttet seg på de etablerte modellene i klesbransjen. Da det ble bestemt at man skulle snu om kursen, så de først på produksjonsprosessen.

– De fleste tenker at det er der man finner ut av om man er bærekraftig eller ikke, men det stemmer ikke. Alle er interessert i å selge mest mulig, sier han.

Gründeren mener at så lenge man kan opprettholde volumet på salget ved å fortelle kunder at produksjonsprosessen er bærekraftig, så er det en legitimering av fortsatt forbruk.

– Det er kun en marginal endring i miljøavtrykket.

Northern Playground tenkte det samme, og kjøpte resirkulerte og økologiske metervarer, resirkulere plagg og unngikk mikroplast.

– Så skjønte vi at det som virkelig betyr noe er at vi får folk til å eie 20 plagg fremfor 250, det er da vi klarer å gjøre en endring. Så får vi sørge for at ti eller 20 av de er våre.

Les også

Kritisk for oppstartsbedrifter: - Frykter en generasjon entreprenører blir borte

Ny forretningsmodell

Selskapet har nettopp lansert en ny forretningsmodell, med en kombinasjon av flere faktorer for å kunne tjene penger på en bærekraftig modell. Northern Playground har kuttet ut mellomledd, gått ut av flere butikker og selger direkte til kundene.

– Forretningsmodellen er skapt rundt at folk har færre plagg og heller reparerer plaggene sine. Her er internettøkonomien sentral ettersom det gir oss en bedre margin vi kan bruke på reparasjon.

Tobiassen mener likevel det vanskeligste blir å endre folks vaner fra at det å shoppe er kult, til at det er kult å ha et plagg lenge.

– Det er en kjempejobb å snu om på hvordan alle tenker. Det et stort lerret å bleke, men vi tenker at hvis vi lykkes med det skal vi bli Norges største klesskap på ti år.

Les også

Produktsjef Martin (25): – Folk vil høre etter, det bare tar litt tid

Har skapt et «community»

Sammen med den nye forretningsmodellen blir kundene involvert fra start. De får være med på å designe produktet, og det er skapt et eget «community» som på tre uker har nær 350 aktive medlemmer.

– Kundene får en annen relasjon til produktet når de får være med å utvikle. Da forblir de forhåpentligvis lojale. Samtidig kjøper kundene produktet før vi produserer, som fører til en økonomisk gevinst for oss. Da slipper man å låne penger for å produsere, forklarer Tobiassen, og legger til:

– Da vet vi også hvilke størrelser og farger vi skal produsere, som fører til at vi slipper lager og overproduksjon, så klærne vil aldri selges på rabatt.

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene 2020
  2. Bærekraft
  3. Ledertalentene
  4. Klesindustrien

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Fra Bellona til Røkke

  2. Vestre-sjef: – Vi har sagt fra oss prosjekter, vi har ikke lyst til å tjene penger på noe vi mener er umoralsk

  3. Betalt innhold

    Her har de laget aluminium siden 1917: – Tidligere skrøt vi av hvor mye strøm vi brukte, nå skryter vi av hvor lite vi bruker

  4. Hydro med nytt klimagrep: – Kan bidra til lønnsom omstilling, mener professor

  5. Betalt innhold

    Gründerdrøm? Slik gjør du deg attraktiv for investorer