Det grønne skiftet
Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet
Milliontilskuddet kommer samtidig som en annen stor batterisatsing vurderer fabrikk i utlandet. Innovasjon Norge-sjefen vedgår at han er bekymret.
Det Arendal-baserte selskapet Morrow Batteries, der milliardær Bjørn Rune Gjelsten er blant de største investorene, får 25 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge.
Tidligere denne uken skrev E24 at Hydro, Panasonic og Equinor, som vil samarbeide om å lage batterifabrikk, vurderer å legge fabrikken i utlandet, på grunn av frykt for britisk straffetoll.
Allerede i april var NHO ute og advarte om at brexitavtalen pålegger toll på biler med norskproduserte batterier, og at dette kan ramme norske batteriplaner.
– Hvordan kan dere drysse millioner over norske batterisatsinger, med denne trusselen i bakgrunnen?
– Det er risiko i alt vi gjør. Det er nødvendig at rammebetingelsene er sammenlignbare med andre lands rammebetingelser, sier Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli til E24.
– Fører tollfrykten til økt risiko?
– Ja. Det er veldig viktig at rammebetingelsene kommer på plass, sier Haugli, og legger til at deres vurdering i beslutningen om å gi Morrow Batteries større har vært knyttet til faktorer som potensial for næringsutvikling og eksport.
Haugli sier at tollfrykten er «et stort tankekors, ikke for Innovasjon Norge alene, men for det norske samfunnet», som kan gå glipp av en potensiell storindustri.
– Vi deler bekymringen, sier Haugli, og viser til Hydro, Panasonic og Equinors batterisatsing og deres frykt for britisk straffetoll.
Hauglie mener batteriproduksjon kan bli en ny storindustri i Norge.
– Støtten til Morrow Batteries' utvikling av batterier til elbiler uten bruk av kobolt er en viktig del av vår satsing på ny, bærekraftig industri i Norge, sier han i en uttalelse.
Selskapet har som mål å produsere bærekraftige og kostnadseffektive elbilbatterier uten kobolt. Tilskuddet kommer fra miljøteknologiordningen.
Innovasjon Norge har støttet alle de fire store aktørene som satser på batteriutvikling og -produksjon her til lands: Freyr, Beyonder, Corvus og Morrow.
Senere i år skal Morrow starte byggingen av et innovasjonssenter i Grimstad og pilotfabrikk i Arendal. I tillegg kommer den planlagte gigafabrikken i Arendal, som fra 2026 vil kunne levere batterier til rundt 700.000 elbiler årlig, skriver Innovasjon Norge i en melding.
Morrow Batteries-sjef Terje Andersen sier i meldingen at deres visjon er å produsere de mest kostnadseffektive og bærekraftige battericellene i verden.
– Støtten fra Innovasjon Norge bidrar til at vi kan fortsette utviklingen av koboltfrie batterier mot pilotproduksjon, som vil være et viktig industrielt gjennombrudd, sier Andersen.
Selskapet sikter på pilotproduksjon allerede i 2023.