Innovasjon Norge gir 25 millioner til Gjelstens batterisatsing

Milliontilskuddet kommer samtidig som en annen stor batterisatsing vurderer fabrikk i utlandet. Innovasjon Norge-sjefen vedgår at han er bekymret.

Bjørn Rune Gjelsten er en stor investor i Morrow Batteries.
  • Eivind Bøe
Publisert: Publisert:

Det Arendal-baserte selskapet Morrow Batteries, der milliardær Bjørn Rune Gjelsten er blant de største investorene, får 25 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge.

Tidligere denne uken skrev E24 at Hydro, Panasonic og Equinor, som vil samarbeide om å lage batterifabrikk, vurderer å legge fabrikken i utlandet, på grunn av frykt for britisk straffetoll.

Allerede i april var NHO ute og advarte om at brexitavtalen pålegger toll på biler med norskproduserte batterier, og at dette kan ramme norske batteriplaner.

Les også

Hydro, Panasonic og Equinors batterisatsing: Vurderer fabrikk i utlandet

– Hvordan kan dere drysse millioner over norske batterisatsinger, med denne trusselen i bakgrunnen?

– Det er risiko i alt vi gjør. Det er nødvendig at rammebetingelsene er sammenlignbare med andre lands rammebetingelser, sier Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli til E24.

– Fører tollfrykten til økt risiko?

– Ja. Det er veldig viktig at rammebetingelsene kommer på plass, sier Haugli, og legger til at deres vurdering i beslutningen om å gi Morrow Batteries større har vært knyttet til faktorer som potensial for næringsutvikling og eksport.

Haugli sier at tollfrykten er «et stort tankekors, ikke for Innovasjon Norge alene, men for det norske samfunnet», som kan gå glipp av en potensiell storindustri.

– Vi deler bekymringen, sier Haugli, og viser til Hydro, Panasonic og Equinors batterisatsing og deres frykt for britisk straffetoll.

Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli

Har gitt til flere

Hauglie mener batteriproduksjon kan bli en ny storindustri i Norge.

– Støtten til Morrow Batteries' utvikling av batterier til elbiler uten bruk av kobolt er en viktig del av vår satsing på ny, bærekraftig industri i Norge, sier han i en uttalelse.

Selskapet har som mål å produsere bærekraftige og kostnadseffektive elbilbatterier uten kobolt. Tilskuddet kommer fra miljøteknologiordningen.

Innovasjon Norge har støttet alle de fire store aktørene som satser på batteriutvikling og -produksjon her til lands: Freyr, Beyonder, Corvus og Morrow.

Gigafabrikk i Arendal

Senere i år skal Morrow starte byggingen av et innovasjonssenter i Grimstad og pilotfabrikk i Arendal. I tillegg kommer den planlagte gigafabrikken i Arendal, som fra 2026 vil kunne levere batterier til rundt 700.000 elbiler årlig, skriver Innovasjon Norge i en melding.

Morrow Batteries-sjef Terje Andersen sier i meldingen at deres visjon er å produsere de mest kostnadseffektive og bærekraftige battericellene i verden.

– Støtten fra Innovasjon Norge bidrar til at vi kan fortsette utviklingen av koboltfrie batterier mot pilotproduksjon, som vil være et viktig industrielt gjennombrudd, sier Andersen.

Selskapet sikter på pilotproduksjon allerede i 2023.

Les også

Planlegger gigantfabrikk i Norge: Bellona-Hauge har blitt millionær

Les også

Hydro bekrefter fire norske batterifabrikk-kandidater

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Batterier
  2. Morrow Batteries
  3. Bjørn Rune Gjelsten
  4. Innovasjon Norge

Flere artikler

  1. Hydro bekrefter fire norske batterifabrikk-kandidater

  2. Hydro, Panasonic og Equinors batterisatsing: Vurderer fabrikk i utlandet

  3. Planlegger gigantfabrikk i Norge: Bellona-Hauge har blitt millionær

  4. Før kjøpte Malene nye klær istedenfor å stryke de gamle

  5. Betalt innhold

    Batteriaksjer som gnistrer