Mærsk-sjefen vil ha slutt på fossilt drivstoff i shipping

Konsernsjef Søren Skou i A.P. Møller-Mærsk etterlyser større handlekraft.

Konsernsjef Søren Skou, A.P. Møller-Mærsk.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert: Publisert:

Toppsjef Søren Skou i den danske rederigiganten A.P. Møller-Mærsk mener tiden er inne for å fase ut bygging av nye skip basert på fossilt drivstoff.

I et intervju med Berlingske Tidende fredag kommer det frem at Mærsk-sjefen vil revolusjonere shippingbransjen og ha et forbud mot fossilt drivstoff.

– I bilbransjen snakker man om at det kommer et tidspunkt der man ikke lenger vil kunne kjøpe en bensindrevet bil. I shipping bør vi også snakke om når det ikke lenger vil være mulig å bestille et skip basert på tradisjonelt drivstoff, sier Skou til Berlingske Tidende.

Saken fortsetter under bildet.

Verdens daværende største containerskip, Mærsks Mc-Kinney Møller ankommer Bremen, i 2013. Skipet måler 400 meter og kan frakte inntil 18.000 containere.

– Vi er nødt

Den globale shippingbransjen står for rundt tre prosent av verdens CO2-utslipp, påpeker BT.

Mærsk-sjefen mener det er på tide politikere over hele verden gjør seg opp en mening om hvorvidt det skal være tillatt å bygge nye skip for fossilt drivstoff.

– Jeg kan ikke si nøyaktig, hvilken dato, for når vi skal gjøre det. Men vi er nødt til å gjøre det forbudt på et tidspunkt. Hvis verden gjerne vil stoppe det her (CO2-utslippene, red.anm.), må det også komme til shipping, sier Skou til Berglingske.

Toppsjefen påpeker også at det er økt betalingsvilje blant kundene for renere transport.

Les også

Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

«Grønn» gigantordre

Møller-Mærsk varslet i forrige måned å ha bestilt åtte nye, gigantiske containerskip som også kan drives på mer klimavennlig metanol i tillegg til vanlig fossilt drivstoff, ifølge BT.

Skipene, som bygges på Hyundai-verftet i Sør-Korea, blir 350 meter lange og kan hver transportere inntil 16.000 containere på én gang.

Til sammenligning er verdens største containerskip Evergreens «Ever Ace», bygget i 2021, 400 meter langt og kan frakte nær 24.000 containere.

Mærsk har tidligere uttalt en ambisjon om å være klimanøytral innen 2050.

Les også

Starter shipping-hedgefond i containerboomen: – Følger nøye med for å finne rett tid å gå short

Les også

«Ever Given» er tilbake i Suezkanalen

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Shipping
  2. Mærsk
  3. Containerfrakt

Flere artikler

  1. Høye strømpriser kan true EUs nye klimaplan

  2. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  3. Betalt innhold

    Han kjøper inn utslippsfrie lastebiler. Det må flere gjøre for å nå klimamålene.

  4. En vifte som suger klimagass ut av luften? Ja, du leste riktig.

  5. Vil snu opp-ned på verdenshandelen