Det grønne skiftet
Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet
Regjeringen vil gjøre det langt dyrere å slippe ut CO₂, og det kan øke prisen på bensin og flybilletter. Det kommer frem i regjeringens ferske klimaplan.
Fredag ble planen lagt frem av statsminister Erna Solberg (H), klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V), kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF).
– Det neste tiåret skal vi omstille Norge og forberede oss på å være et nullutslippsland innen 2050, sier Rotevatn.
Blant tiltakene som trekkes frem er høyere CO₂-avgifter, som isolert sett kan bidra til dyrere bensin, diesel og flybilletter. Elbilavgiftene skal fortsatt være gunstige, og regjeringen vil stille krav om lavutslipp i skipsfarten.
Dette er noen av tiltakene som skal bidra til å nå regjeringens overordnede mål om å mer enn halvere de norske utslippene innen 2030.
«Med denne planen vil Norge samlet sett være på god kurs til å nå det forsterkede klimamålet om 50–55 prosent kutt innen 2030, samt det langsiktige målet om 90–95 prosent kutt innen 2050», skriver regjeringen i planen.
Klimaplanen skal bidra til kutt av både kvotepliktige og ikke-kvotepliktige utslipp, blant annet ved å øke CO₂-avgiftene til et langt høyere nivå enn i dag.
Blant annet vil oljebransjen få en samlet kostnad for CO₂-utslipp på 2.000 kroner tonnet innen 2030, fra rundt 800 kroner i dag. Dette inkluderer den samlede kostnaden av CO2-kvoter og den særnorske CO2-avgiften.
Regjeringens plan skal også bidra til å øke opptaket av CO₂ og redusere utslippene fra skog og annen arealbruk.
– Vi vil legge til rette for at vi får grønn og bærekraftig vekst. Vi sier derfor at vi skal kutte utslippene, ikke utviklingen, sier statsminister Erna Solberg.
– Økonomisk vekst og verdiskaping er ikke et hinder for å nå de norske klimamålene, det er faktisk en forutsetning, sier Solberg.
– Vi trenger næringsutvikling også. Det blir ikke et grønt skifte med røde tall, sier kunnskapsminister Guri Melby.
Når det gjelder konkrete tiltak sier regjeringen at den vil øke avgiftene for utslipp av klimagasser, men samtidig senke andre skatter og avgifter for dem som rammes.
«Slik gjør vi det mer lønnsomt å velge klimavennlig», skriver regjeringen.
Dette er noen sentrale forslag til tiltak i klimaplanen:
Det sentrale elementet i regjeringens plan er hvordan den skal kutte de ikke-kvotepliktige utslippene med 45 prosent innen 2030.
«Omregnet til et utslippsbudsjett svarer målet til at vi kan slippe ut maksimalt 201,8 millioner tonn CO₂-ekvivalenter over de neste ti årene. Med gjeldende politikk ligger vi an til å slippe ut 218,4 millioner tonn», skriver regjeringen.
«Vi vil derfor innføre ny politikk som kutter norske ikke-kvotepliktige utslipp med minst 16,6 millioner tonn mer over perioden for å komme i mål. Totalt har vi beregnet at planen vi nå legger frem, vil kutte utslippene med 20 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Det er mer enn vi trenger for å nå 45 prosent-målet i Granavolden-plattformen», skriver regjeringen.
Norge samarbeider om kutt med EU. Hvordan Norge vil fordele sine kutt mellom kvotepliktige og ikke-kvotepliktige sektorer, vil avhenge av hvordan EU utvikler sitt klimaregelverk, påpeker regjeringen.
Det gjelder også hvilken rolle skog og annet arealbruk får i utslippsregnskapet. EUs klimaregelverk er i endring over de neste årene, påpeker regjeringen.
– Samarbeidet med EU åpner opp for fleksible ordninger. Men vi tenker ikke å bare betale andre for å slippe unna. Vi skal kutte mer enn det vi har forpliktet oss til, sier Rotevatn.
– Omstillingen skal være rettferdig i tillegg til å være grønn, sier klimaministeren.
Statsministeren fikk spørsmål på pressekonferansen om regjeringens plan kommer for sent, siden Norge i det siste har ligget etter sine egne klimamål.
– Nei, denne planen kommer ikke for sent. Vi ligger litt i forkant av 2021 og 2022 ifølge planen vår, men vi må ha sterke tiltak og større ambisjoner enn det vi har nå fremover, sier Solberg.
Regjeringens klimaplan kommer i kjølvannet av den omfattende «Klimakur»-rapporten fra i fjor. Den presenterte en kuttmeny på 60 klimatiltak, inkludert å få folk til å spise mindre kjøtt og sykle mer, og øke avgiftene på drivstoff.
Gjennomsnittsnordmannen spiser et halvt kilo kjøtt og kjøttprodukter i uken. Klimameldingen antyder at folk bør spise mer fisk og grønt og mindre kjøtt, men regjeringen vil overholde sin avtale med landbruket og kommer ikke med egne avgifter på kjøtt.
– Vi har avtale med jordbruksektoren om å kutte utslippene. En høyere CO2-avgift vil bidra kraftig til dette, sier Rotevatn.
Før dagens melding etterlyste flere miljøvernerne at regjeringen tør å gjøre upopulære tiltak. Flere av opposisjonspartiene på Stortinget ønsket seg ambisiøse og konkrete planer, men også de er uenige om avgift på kjøtt.
Siden Solberg-regjeringen ikke har flertall i Stortinget er den avhengig av å få med seg Frp eller andre partier for å få godkjent klimameldingen.