Kampen om luften

Håper elfly fra Tecnam og Rolls-Royce tar av i 2026: Widerøe kan bli første kunde

Det jobbes intenst i flere selskaper med å knekke luftfartens klimanøtt. Nå presenterer motorprodusenten Rolls-Royce og flyprodusenten Tecnam et elektrisk fly. Widerøe håper de kan bli første kunde, med avgang i 2026.

Slik ser Widerøe for seg at elflyet Tecnam P-Volt skal se ut når det etter planen tar av i 2026. Rolls-Royce bistår med det elektriske fremdriftssystemet.

Widerøe
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Vi vet at dette tar tid, men vi må være klare. Skal vi rekke dette innen 2026 er det ikke mer enn tiden og veien, sier Andreas Kollbye Aks, direktør for strategisk utvikling i Widerøe, til E24.

Han snakker om det nye konseptet som Rolls-Royce og den italienske flyprodusenten Tecnam lanserer torsdag: Et batteridrevet elektrisk fly med ni seter som etter planen skal være klart i 2026.

Widerøe bekrefter at de mener flyet er aktuelt for Norge. Kollbye Aks poengterer at overgangen til elfly blir et stort løft for hele bransjen:

– Vi konverterte Widerøe fra å være et propellflyselskap til å også være et jetflyselskap på 15 måneder med intenst arbeid. Dette er en mye mer krevende reise, sier Kollbye Aks, som selv var ansvarlig for innføringen av de nye Embraer E2–190-jetflyene til Widerøe.

Elflyet P-Volt baserer seg på Tecnams nye flytype P2012 og i elektrisk versjon håper man at rekkevidden skal være god nok til å dekke det meste av kortbanenettet til Widerøe.

– Rolls-Royce sier til oss at dette flyet vil kunne dekke det meste av kortbanenettet i Nord-Norge og på Vestlandet. Det er fantastiske nyheter, sier Kollbye Aks.

– Det norske kortbanenettet egner seg svært godt for elektrifisering, og dette flyet viser at utviklingen går raskt. Et 9-seters fly er en viktig milepæl på veien mot utslippsfrie kortbaneflyginger, fordi det for første gang gir muligheten til å teste ut kommersiell drift av nullutslippsfly, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen i en uttalelse.

Les også

Widerøe-sjefen: Økt C02-avgift truer rutenettet vårt

– Først i køen

Rolls-Royce og Tecnam annonserte sitt samarbeid tilbake i oktober i fjor, og elflyet P-Volt er det foreløpige resultatet.

Motorprodusenten og Widerøes samarbeid om nullutslippsfly strekker seg derimot tilbake til 2019.

– Med denne utviklingen posisjonerer vi Norge og Widerøe først i køen for nullutslipps fly. Det er fortsatt behov for betydelig utvikling før man er i mål og norske ingeniører bidrar nå til at vi får nye løsninger klare i 2026, sier sjefen for Rolls-Royce E Norge, Sigurd Øvrebø.

Han forklarer at Rolls-Royce utvikler og leverer hele fremdrifts systemet, mens Tecnam utvikler selve flyet.

Rolls-Royce sin avdeling i Trondheim har lenge vært sentral i konsernets arbeid med elektrifisering av luftfart og maritim sektor. Det er satt av egne ingeniører som nå kun jobber med P-Volt-prosjektet, forklarer Øvrebø.

Han påpeker at Rolls-Royce jobber bredt med ulike klimaløsninger, både med systemer for elektriske fly, fly drevet av hydrogen, samt bærekraftig drivstoff (biobasert eller syntetisk) som kan brukes i eksisterende motorer.

– Det er helt klart at på de store flyene, som for eksempel en Dreamliner som skal krysse Atlanterhavet, så blir det snakk om å ta i bruk bærekraftig flydrivstoff, sier Øvrebø og fortsetter:

– Så er det et segment i midten der man i bransjen jobber med hydrogen, men der også bærekraftig drivstoff kan være en del av løsningen. Så har man de må flyene med kort rekkevidde, og der tenker man elektrisk.

Les også

Norwegian legger frem endelig redningsplan: 34.000 kunder får ikke full erstatning

Andreas Kollbye Aks, direktør for strategisk utvikling i Widerøe

Marius Lorentzen / E24
Les også

Utviklingen skjer fort: Elfly vil endre måten vi reiser på

Vil ikke ha flere «fossilfly»

I 2019 gikk Widerøe ut og gjorde det klart at de ikke ønsket å bestille flere fossilfly for å erstatte de aldrende Dash-8-flyene som utgjør kjernen av flåten.

Selskapet sa da at de håpet et fossilfritt alternativ vil være på vingene på midten av 2020-tallet.

I mellomtiden har mye skjedd på klimafronten i luftfarten.

Airbus la først ned sitt E-Fan-X-prosjekt under coronakrisen i fjor, før de i høst lanserte nye konsepter for nullutslippsfly, blant annet basert på hydrogen. I tillegg har flere aktører, som Bye Aerospace, fortsatt utviklingen av deres små elfly som er enda mindre enn det Widørøe ser på. Disse skal gjerne brukes til pilottrening.

– Passer tidslinjen til Rolls-Royce og Tecnam med Widerøes behov for å erstatte de gamle Dash-8-flyene?

– Ja, vi valgte å forlenge levetiden på Dash-8-flåten nettopp fordi vi i et teknologiskifte heller ville forlenge levetiden på det vi har for å kunne gå rett til neste generasjons fly, sier Kollbye Aks.

– Det som er gledelig er at vi faktisk holder tidslinjen som vi uttalte for et par år siden. Da følte vi oss optimistiske, men vi har sett at utviklingen har gått i takt med det vi la til grunn og det er vi tilfreds med, fortsetter han.

Les også

SAS forbereder seg på færre jobb- og flere ferieturer: – Mange skandinavere lengter ut

Trenger også større fly

Selv om ni seter er langt mindre enn Widerøe har på de andre flyene sine, mener flyselskapet at det kan fungere som et første steg.

Elfly forventes blant annet å ha langt lavere driftsutgifter enn et fossilfly.

– Vi tror dette flyet kan være hensiktsmessig på de minste rutene, der man også kanskje kan få til en høyere frekvens enn i dag, sier Kollbye Aks.

– Hvordan ser business casen ut for et fly med bare ni seter?

– Det vil være færre passasjerer å dele kostnadene på, men på en del av strekningene vi snakker om, der vi også får tilskudd for å fly, er flyene langt fra fulle, sier Kollbye Aks.

– Dette flyet vil i så måte kunne være mer tilpasset de minste rutene. I tillegg er verdien for Widerøe av å være tidlig ute også viktig. Når det kommer enda større utslippsfrie fly må vi være klare slik at vi effektivt kan fase de inn, fortsetter han.

– Regner dere med at staten vil gi ekstra støtte i FOT-anbudsrutene eller på andre måter for å få regnestykket til å gå opp for dette elflyet?

– Vi håper at skatte- og avgiftssystemet vil premiere de mest miljøvennlige alternativene. Det er en antagelse vi legger til grunn, i tråd med de politiske signalene som er i Norge og EU, sier Kollbye Aks.

Han poengterer også at den endelige prislappen på det nye flyet heller ikke er klart ennå.

– Så skal man huske at kompleksiteten i et elektrisk system er ganske mye mindre, slik at det kan bli ganske konkurransedyktig hvis det masseproduseres, sier Øvrebø.

Les også

Widerøe blir på norske hender etter Torghatten-salg: – Vi har troen og vil være aksjonærer videre

Mye arbeid gjenstår

Rolls-Royce-direktøren er tydelig på at det er mye arbeid som gjenstår før flyet er i luften:

– Dette flyet er ikke ferdig utviklet. Vi har et sertifisert fly som utgangspunkt som vi skal elektrifisere. Det er mye forskning og utvikling som må til, og så skal det sertifiseres. Det vil kreve en innsats både fra Norge og Europa for å få til dette, sier Øvrebø.

– Samtidig har vi også en posisjon og en mulighet til å være ledende, både for Norge og Widerøes del, fortsetter han.

I Widerøe er man også opptatt av at det må gjøres et stort arbeid for å høste erfaringer og bygge kompetanse i organisasjonen til en helt ny teknologi.

– Det er ekstremt viktig for oss å komme i gang for å forstå fremtidige fremdriftssystemer, sier Kollbye Aks.

– Hva blir rekkevidden?

– Vi vet ikke nøyaktig hvor mange kilometer det vil gå. Design av vingen, batterikapasiteten og effektiviteten i drivlinjen vil være med på å avgjøre rekkevidden, sier Sigurd Øvrebø, sjef for Rolls-Royce E i Norge.

Han forklarer at det i utviklingsprosessen er naturlig å gjøre noen designendringer på flytypen før den blir elektrisk.

– Det er i hvert fall 5 til 10 variabler som vil avgjøre den endelige rekkevidden. Det er derfor det er så viktig at vi har det tette samarbeidet med Widerøe, slik at vi kan finne en løsning som fungerer for dem som lanseringskunde, sier Øvrebø.

Les også

Norwegians emisjonskurs kan ende rundt seks kroner

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Rolls-Royce
  3. Widerøe
  4. Elfly
  5. elfly
  6. Fly
  7. Luftfart

Flere artikler

  1. Utviklingen skjer fort: Elfly vil endre måten vi reiser på

  2. Bjørn Kjos ønsker samarbeid mellom Norwegian og Norse: – En vinn-vinn for begge to

  3. Betalt innhold

    Slik er flyselskapene posisjonert for det grønne skiftet

  4. Betalt innhold

    Klar for ny take-off

  5. Betalt innhold

    Kampen om flykundene: Dette gjør SAS og Norwegian nå – og dette bør du gjøre