Islandske CO₂-jegere sikter mot Oslo Børs

CRI har utviklet teknologi som resirkulerer CO₂ til grønn metanol, og har landet en stor kontrakt i Kina. Nå går det mot notering på Euronext Growth.

SKAL FANGE KARBON: Islandske CRI skal levere et anlegg for resirkulering av CO₂ fra denne industriparken til Jiangsu Sailboat i Shenghong, Kina.
  • Lage Bøhren
Publisert: Publisert:

– Majoriteten av forbrukerproduktene vi bruker i hverdagen er produsert i anlegg med tradisjonelle fossile brensler. Dette må erstattes så raskt som mulig, sier Ingolfur Gudmundsson.

Han er sjef for det islandske selskapet Carbon Recycling International (CRI), som har utviklet en teknologi som konverterer karbondioksid (CO₂) og hydrogen (H2) til «grønn» metanol.

Nå har CRI fått napp hos det det kinesiske petrokjemiselskapet Jiangsu Sailboat, som vil benytte teknologien til å resirkulere 150.000 tonn CO 2 og 20.000 tonn H2 fra sin årlige industriproduksjon.

Ut i andre enden skal det komme et årlig volum på 100.000 tonn resirkulert metanol, som er det viktigste råmaterialet i det kinesiske selskapets produksjon av ulike produkter av plast og polymer, som solcellepaneler og pleksiglass.

– Det resirkulerte karbon-metanolet vil erstatte deler av behovet for kull ved fabrikken, og bidrar til et viktig skifte, sier Gudmundsson.

Ifølge CRI har gjenvinningen av CO₂ fra denne kontrakten alene en effekt tilsvarende å ta 53.000 fossildrevne biler bort fra veiene.

– Sammenligner man reduksjonen med å unngå bruk av fossile produkter, er klimagevinsten på hele 550.000 tonn CO₂ per år, sier Gudmundsson.

SJEF: Ingolfur Gudmundsson leder CRI.

Skal hente opp mot 50 mill. dollar

Anlegget i Kina skal eies og drives av Jiangsu Sailboat. Driften er forventet å starte i 2023.

Kostnaden for prosjektet er anslått til rundt 35 millioner dollar, tilsvarende i overkant av 300 millioner norske kroner.

CRI planlegger en notering på Euronext Growth i løpet av fjerde kvartal, og har engasjert meglerhusene Sparebank 1 Markets og Nordea Markets som tilretteleggere.

Ómar Sigurbjørnsson, direktør for salg og markedsføring i CRI, opplyser til E24 at selskapet ble verdsatt til 100 millioner dollar, vel 855 millioner kroner med dagens kurs, i forrige emisjonsrunde.

Nå planlegger selskapet å hente 30–50 millioner dollar i ny egenkapital i forbindelse med noteringen.

På dagens aksjonærliste finner man strategiske investorer som den kinesiske bilgiganten Geely, som står bak merker som Volvo og Polestar. Kanadiske Methanex, verdens største produsent av metanol, er også inne på eiersiden.

De øvrige aksjene eies av investeringsselskapet Eyrir, det nordiske fondet Nefco samt ulike velstående islandske familier.

GOD STEMNING: Da CRI nylig signerte kontrakten med Jiangsu Sailboat Petrochemical i Kina.

Samarbeider med Statkraft

Jiangsu Sailboat Petrochemical selger årlig rundt 2,4 millioner tonn med kjemiske produkter, og omsatte for nærmere 400 milliarder norske kroner i fjor.

Anlegget, som skal designes og leveres nøkkelferdig av CRI, blir plassert i byen Lianyungang, i Jiangsu-provinsen på østkysten av Kina.

– Verdensmarkedet for metanol er på 100 millioner tonn årlig, og halvparten av dette kommer fra Kina. Samtidig forventes det et behov på 400 millioner tonn med grønn, bærekraftig metanol for å møte kjemikaliesektorens etterspørsel frem mot 2050, sier Sigurbjørnsson.

CRI samarbeider også med Statkraft om å utvikle det første kommersielle anlegget for produksjon av «grønn eMetanol».

Anlegget vil ligge ved Finnfjords produksjonsanlegg i Nord-Norge, der CO₂ fanget fra Finnfjords ferrosilisiumanlegg og hydrogen fra elektrolyse av vann med fornybar elektrisitet benyttes som råstoff ved anlegget.

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Børsnotering
  2. Kina
  3. CO2
  4. Euronext Growth
  5. Teknologi
  6. Hydrogen
  7. Statkraft

Flere artikler

  1. Yara, Statkraft og Aker vil lage grønn ammoniakk: – Et nytt kapittel i norsk industri

  2. Lover å bli «klimanøytralt» i 2035: Drivstoffkjempe skjerper klimamål

  3. Betalt innhold

    Her kommer landets første fabrikk for blått hydrogen

  4. Gjødselgigant vil forsyne skipsfarten med grønt drivstoff

  5. Sjeføkonom tror høy oljepris kan gi mer til grønn omstilling