Grønn teknologi

Er nærmest sikret jobb: Norge mangler batteri-ingeniører som Ingvild

I dag må norske selskaper importere batterikunnskap fra utlandet ,og de med relevant utdanning blir raskt plukket opp av næringen. NHO håper Norge snart skal produsere sin egen kompetanse.

Ingvild er først ferdig med masteroppgaven sin til sommeren, men har allerede landet seg jobb.

David Engmo
  • Harald Hoff
Publisert: Publisert:

NTNU-studenten Ingvild Espedal (26) har gjennom studietiden aldri hatt noe med batterier og elektrokjemi å gjøre. Først siste året på produktutvikling og produksjon-masteren sin oppdaget hun potensialet batteriteknologien har å by på. Det vekket entusiasmen i henne.

– Det er rett og slett et industrieventyr jeg hadde lyst til å bli med på, sier hun til E24.

– Masteroppgavene om batterier fanget interessen min. Både fordi batterier er blitt så utrolig viktig når samfunnet elektrifiseres, og fordi flere norske startups og bedrifter skal produsere batterier her i Norge.

Hun skriver nå masteroppgave om estimering av ladetilstanden i litium-ion-batterier ved maskinlæring på NTNU. Oppgaven skal først være ferdig til sommeren, men den har allerede landet henne jobb i batteriselskapet Freyr.

Selskapet hun skal jobbe for er et av flere selskap som i disse dager etablerer batterifabrikker i Norge (se faktaboks).

Les også

Så heftig blir batterirevolusjonen

Trenger både etablerte og nye ingeniører

Ifølge Odne Stokke Burheim, professor i energilagring på NTNU, er ikke Espedal alene om få jobbtilbud fra Freyr.

Selskapet har i det siste året gitt jobbtilbud til alle stipendiater og masterstudenter som skriver om batteriteknologi på NTNU.

Teknisk Ukeblad omtalte også nylig hvordan studenter kapres av batteribransjen lenge før man uteksamineres.

Burheim anslår at omtrent 20 prosent av arbeidskraften som trengs til batterifabrikkene er ingeniører. Han antar da at det trengs omtrent trengs 2.000 ingeniører i batterinæring innen 2025. I tillegg kommer det alle ingeniørene som trengs til forskning og utvikling.

Han antar at det blir uteksaminert 150 ingeniører årlig fra NTNU har mer eller mindre potensialet som trengs i batterinæringen. Omtrent 15 av disse har i år spisskompetanse i batteri.

– Akkurat nå henger NTNU litt etter markedsbehovet, innrømmer Burheim til E24.

Les også

Circle K og Glitre kobler batteri til hurtigladere: Vil dempe presset på elnettet

Ingvild Espedal skriver nå masteroppgave om estimering av ladetilstanden i litium-ion-batterier ved maskinlæring på NTNU.

David Engmo

NTNU jobber med å få på plass etter- og videreutdanningskurs på masternivå. Det skal kunne potensielt kunne gi ingeniører fra andre relevante fagbakgrunner den batterikompetansen som mangler.

Spesielt er det mange aktuelle ingeniører i olje og gass som kan gjøre det godt i batteribransjen, sier Burheim.

– Det er mye kompetanse på dette i Norge, men det er lite erfaring på å drifte batterifabrikker, forklarer professoren.

– Prinsippene som skal til for å produsere batterier er kjent og dette er noe vi kan omskolere ingeniører til. I teorien kan vi potensielt omskolere hundrevis av ingeniører.

Les på E24+

Bergensk gründerselskap hentar inn 80 millionar friske kroner

Den nye oljen

– På verdensbasis trenger man 150 batterifabrikker. EU har sagt at de vil ha 50 av disse i Europa. Hvis det er viktig at disse fabrikken kommer fra de landene med minst karbonavtrykk, så er Sverige og Norge gode kandidater, sier Burheim.

Ifølge en rapport fra European Federation for Transport and Environment er det allerede planlagt 22 gigantfabrikker i Europa.

De skal bøte på etterspørselen etter batterier til elektriske kjøretøy. Fabrikkene er estimert å gi en årlig produksjonskapasitet på åtte millioner elektriske biler innen 2025.

En rapport publisert av Rystad Energy i mars mener den samlede etterspørselen etter batterier i transportbransjen vil øke med 15 prosent årlig mellom 2020 og 2050. Elektriske passasjerbiler vil være overrepresentert etterspørselsveksten.

Tall fra SSB viser at antallet registrerte elektriske personbiler år for år blir en stadig større andel av bilparken i Norge.

Burheim mener potensialet for batteriindustrien er enorm.

Han forklarer det hele med et kort regnestykke. Ti norske batterifabrikker vil kunne produsere batterier med en kapasitet på 340 Gwh i året. Om en Kwh batterikapasitet selges til 100 dollar er det totalt en eksport til en verdi av 300 milliarder norske kroner. Til sammenligning er det omtrent like mye som Norges eksport av olje og gass i 2020.

– Dette er absolutt en av de tingene vi bør drive med når oljen ebber ut. Gjerne også inkludert mineralutvinning til materiell, og ikke bare produksjonen av batteriet, sier han.

Mangel på batteriingeniører

Selskapene bak de fire store batterifabrikkene i Norge opplyser til E24 at de har mangel på norsk batterikompetanse.

Selskapene ser til utlandet for å finne den kunnskapen som er nødvendig for å kunne etablere fabrikkene i Norge.

Teknisk Ukeblad skrev om problematikken rundt manglende tilgjengelige ingeniører tidligere i april. De skrev blant annet at Byonder har hentet inn 10–12 eksperter fra Kina og Korea. Andre land hvor ingeniører hentes fra er Japan, Frankrike og Tyskland.

Leder for Norges handelsorganisasjon (NHO), Ole Erik Almlid, sier han er klar over situasjonen.

Han mener det er nødvendig å hente kompetanse fra utlandet i oppstarten av en ny industri.

– Vi har alltid vært avhengig av arbeidsinnvandring til Norge. Det så vi også under oljeeventyret, da kom også mye kompetanse inn utenfra. Sånn må det også være nå når en skal forsøke å bygge opp noe nytt. Men på sikt må vi også sikre at vi har den selv, sier han.

Administrerende direktør i Norges Handelsorganisasjon, Ole Erik Almlid, sier til E24 at Norge trenger kompetanse fra yrkesskole til doktorgradsnivå. Den kompetansen kan vi få fra utlandet.

Moment Studio

– Mange av de fremste vi har innen petroleumsindustrien er folk som er utdannet i Norge, men som gikk sammen med de utenlandske ekspertene. Vi må sikre utdanningen selv. Både fra yrkesskole-nivå til doktorgrad. Men vi må også ha yrkesinnvandring. Vi trenger både det ene og det andre, sier Almlid til E24.

NHO forventer at industrien innen 2030 vil ha en avkastning på omtrent 90 milliarder kroner årlig og kunne bidra med omtrent 20.000 arbeidsplasser.

Går en lys fremtid i møte

Batteriselskapene på sin side har satt har satt av ressurser til forskning, utvikling og talenter innen batteriteknologien.

Morrow Batteries har sammen med Equinor, Elkem og Glencore bevilget penger til blant annet en forskningsstilling og seks stipendiatstillinger ved Universitetet i Agder (UiA).

NTNU har i mange år fått oppmerksomhet fra Freyr som har finansiert deler av laboratorietaktiviteten deres, og har initiert flere møter med studenter og stipendiater på universitetet.

Beyonder på sin side finansierer doktorgraden til en stipendiat på Universitetet i Stavanger (UiS). UiS planlegger også å opprette et eget bachelorprogram innen batteriteknologi neste år.

Ingvild Espedal følger spent med fra lesesalen på batteriteknologien i flere av selskapene som nå etablerer seg i Norge.

David Engmo

I Trondheim fortsetter Ingvild Espedal å pendle mellom lesesalen og leiligheten sin. Til sommeren er hun ferdig og flytter i juni til Oslo for å starte i sin nye jobb hos Freyr.

Hun følger spent med på teknologien i de forskjellige selskapene. Spesielt synes hun Beyonder sin teknologi er kul, hvor kondensator katoden deres blant annet lages av karbon fra sagflis.

Hun synes fremtiden for batteri-ingeniører ser ganske lys ut. Hun har fått med seg mangelen på kompetansen, og oppfatter seg som ettertraktet.

– I tillegg er mitt inntrykk at batteribedriftene som etableres i Norge nå har planer om å ekspandere, så det vil ikke bli noe mindre ettertraktet de neste årene heller, sier hun

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Grønn teknologi
  2. Batteriproduksjon
  3. NHO
  4. NTNU
  5. Morrow Batteries
  6. Elkem
  7. Equinor

Flere artikler

  1. NHO bekymret for brexitsmell på norsk batterieksport

  2. Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

  3. Sintef bygger stor batterilab i Trondheim: – Vi tør ikke vente lenger

  4. Stor interesse for batterigjenvinning i Hydrovolt: – 654 søkere på én stilling

  5. Betalt innhold

    Derfor sammenlikner Equinor seg med fotballstjernen