Elbilboomen

VW-kontrakt på 118 milliarder til Northvolt

Det tyske bilselskapet satser stort på batteriproduksjon i Sverige. Totalt planlegger VW seks store batterifabrikker på europeisk jord de neste ni årene.

Illustrasjon av Northvolts planlagte produksjonsanlegg for batterier i svenske Skellefteå.

Northvolt
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:

Volkswagen velger Northvolt som sin leverandør av litiumionbatterier.

Dermed har de inngått en kontrakt som er verdt 14 milliarder dollar, tilsvarende 118,5 milliarder norske kroner.

Ifølge en pressemelding mandag skal produksjonen til Northvolt først og fremst skje i svenske Skellefteå, der batteriselskapet bygger en stor fabrikk for tiden.

– Volkswagen er en sentral investor, nøkkelkunde og nøkkelpartner i vår reise videre. Vi vil fortsette å jobbe hardt mot målet om å gi dem de grønneste batteriene på planeten, ettersom de raskt øker sin flåte med elektriske biler, sier Peter Carlsson, administrerende direktør og grunnlegger av Northvolt, ifølge Dagens Industri.

Planen er å starte produksjonen av batteriene fra slutten av året, mens leveransene først skjer i 2023.

Les også

Bilindustriens kappløp mot nullutslipp

Seks fabrikker i Europa innen 2030

Volkswagen er allerede en av Northvolts største eiere og kontrollerte i fjor rundt 20 prosent av aksjene i selskapet, skriver den svenske avisen.

Nå øker VW eierskapet i batteriselskapet, men selskapets kommunikasjonssjef Jesper Wigardt ønsker ikke å gi mer detaljer om transaksjonen.

I tillegg kjøper Volkswagen alle Northvolts aksjer i et «joint venture» som ble startet i Tyskland i 2019, med planer om å etablere en stor batterifabrikk i landet. Der vil den fremtidige produksjonen altså ledes helt av Volkswagen.

Samtidig kunngjør at de vil bygge seks egne batterifabrikker i Europa innen 2030, ifølge Reuters.

I sin bilpark vil 80 prosent av alle bilmodeller være elektrisk drevet i samme år.

Satser på norsk resirkulering

I fjor sommer ble det kjent at Norsk Hydro inngår et samarbeid med Northvolt om å resirkulere batterier fra norske elbiler.

«Hydro Volt» vil etablere et nytt anlegg til 100 millioner kroner, med forventet oppstart i år.

Anlegget skal bygges i Fredrikstad på grunn av nærheten til Batteriretur, som samler inn ulike typer batterier i Norge av en rekke importører. Batteriene sendes med skip til smelteverk rundt omkring i Europa.

Les også

Hydro og Equinor allierer seg med Panasonic: Vurderer å bygge batterifabrikk i Norge

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Northvolt
  3. Batteriproduksjon
  4. Volkswagen
  5. kontrakt
  6. Litiumionbatterier

Flere artikler

  1. Stor interesse for batterigjenvinning i Hydrovolt: – 654 søkere på én stilling

  2. Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

  3. Sintef bygger stor batterilab i Trondheim: – Vi tør ikke vente lenger

  4. Bilindustriens kappløp mot nullutslipp

  5. Hydro vurderer å hente penger til hydrogen