Elkem-selskap tyvstarter på Herøya: Vil produsere batterigrafitt fra 2022

Elkem-eide Vianode vil leie et nabobygg for å komme enda raskere i gang med produksjon av batterimaterialer på Herøya i Porsgrunn, og kan være i gang alt i 2022.

Elkem-selskapet Vianode ønsker å komme i gang med produksjon av batterigrafitt allerede neste år, og leier nå et nabobygg til det planlagte fullskala produksjonsanlegget selskapet vil bygge i Porsgrunn.
Det grønne skiftet
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Det opplyser Vianode til E24.

Datterselskapet av Elkem er etablert for å bygge ut et større produksjonsanlegg for anodegrafitt, som brukes i batterier.

Nå har selskapet inngått en leieavtale med Herøya Industripark som gjør at de kan komme i gang med noe av produksjonen før det nye fullskalaanlegget er klart.

– Vi inngår nå en leieavtale slik at vi kan flytte inn i et eksisterende bygg på Herøya Industripark, ved siden av det nye anlegget som vi skal bygge. Da kan vi akselerere prosessen, sier Stian Madshus som er direktør for Europa i Vianode, til E24.

– Vi har ambisjoner om å kunne komme i gang med en mindre produksjon allerede mot slutten av 2022, sier han.

Les også

Elkem etablerer nytt batteriselskap: Vianode

Investerer opp mot 11 milliarder

Med ytterligere arealer vil også investeringsbeløpet øke. Tidligere oppskalering av planene i Porsgrunn har økt anslaget fra fire milliarder til ti milliarder kroner. De nye planene kan potensielt øke Elkem-selskapets investeringer med enda en milliard.

– Vi kan ikke gå ut med konkrete detaljer på investeringsbeløp, men det er klart at investeringsbeløpet øker med denne hurtigløsningen, sier Madshus.

– Vi har sagt at rammen er på rundt ti milliarder kroner, og dette kan grovt sett kanskje legge til rundt ti prosent eller én milliard kroner. Men vi kan ikke gå ut med noe spesifikt tall nå, sier han.

Les også

Er nærmest sikret jobb: Norge mangler batteri-ingeniører som Ingvild

Kapasitet på 60.000 tonn

Gjennom tyvstarten i nabobygget håper Vianode å kunne sikre en produksjonskapasitet på 5.000 tonn anodegrafitt innen slutten av 2022. Selskapet har nå satt i drift et industrielt pilotanlegg med kapasitet på over 200 tonn i året i Kristiansand.

Vianode planla først en produksjonsakapasitet i fullskalaanlegget i Porsgrunn på 20.000 tonn batterigrafitt. Siden økte det til 50.000 tonn, og nå er målet enda høyere.

– Ved at vi får en ekstra bygning vil vi også få et større totalområde. Vi ser for oss opp mot 5.000 tonn i denne hurtigløsningen, og da kan vi potensielt komme opp mot en kapasitet på 55.000 til 60.000 tonn totalt, sier Madshus.

60.000 tonn batterigrafitt i året er ifølge Vianode nok til å forsyne én million elbiler. Madshus er ivrig etter å komme i gang, etter at en rekke bilfabrikanter har trappet opp planene for elbilproduksjon.

–Dette gjør at vi kan komme tidligere i markedet med større industrielle volumer, sier Madshus.

Han sier at selskapet vil komme tilbake til et tidspunkt for når fullskalaanlegget skal være i drift. Madshus opplyser at selskapet har sikret seg nok strøm inntil videre.

– Vi har sikret oss kraft til det vi skal starte opp nå. Men på generell basis vil elektrifisering av samfunnet kreve mye strøm. Det er viktig å legge til rette for ny industri og sikre at prosessene rundt nytt kraftbehov blir mest mulig forutsigbare for industrien, sier Madshus.

Les også

Elkem-selskap inngår avtale: Vil levere materialer til Gjelstens Morrow

Vil søke støtte

Elkem har tidligere fått 10 millioner kroner i Enova-støtte, men har varslet at de kommer til å søke om mer penger for å finansiere fabrikken i Porsgrunn.

Vianode har også inngått en intensjonsavtale med Morrow Batteries om potensielle leveranser av materialer. Morrow eies blant annet av Bjørn Rune Gjelstens selskap Noah og Agder Energi Venture, og planlegger en battericellefabrikk i Eyde Energy Park i Arendal.

En rekke battericellefabrikker er under planlegging i Norge, fra blant andre Morrow, Beyonder, Freyr og trioen Panasonic, Hydro og Equinor. Det uavhengige instituttet Sintef skal også etablere et batterilaboratorium i Trondheim til 45 millioner kroner for å posisjonere seg i batterikappløpet.

I NHO-rapporten Grønne elektriske verdikjeder ble det i fjor anslått at batterileverandører i Norge kan omsette for hele 90 milliarder kroner allerede i 2030.

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Elkem
  3. Porsgrunn
  4. Herøya
  5. Morrow Batteries
  6. Elektrifisering
  7. Batterier

Flere artikler

  1. Yara, Statkraft og Aker vil lage grønn ammoniakk: – Et nytt kapittel i norsk industri

  2. Håper Porsgrunn blir Ernas demoprosjekt på hydrogen: – En sterk kandidat

  3. Elkem slår alarm om dyr strøm: Ber politikerne begrense krafteksporten

  4. Betalt innhold

    Jakter de perfekte trærne til produksjon av batterier

  5. Støre vil satse grønt med kraft og nett