OPPLAG: Supplybåter i havn i Bergen tidligere i år.

Kronikk: Vi må rigge oss for krise og omstilling

Mens andre næringer ser ut til å få en raskere vei tilbake til normalen, vil landets nest største eksportnæring få en lengre vei å gå. Myndighetene kan med treffsikre motkonjunkturtiltak bidra til å styrke opp under den blågrønne revolusjonen.

  • Ragnhild Janbu Fresvik og Ivar Engan
    Ragnhild Janbu Fresvik og Ivar Engan
    Konserndirektør i bedriftsmarked Sparebanken Vest, daglig leder i Maritimt Forum
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Koronakrisen setter den norske maritime klyngen på en prøve uten sidestykke i moderne tid. Gjentatte smittebølger vil kunne skylle bort 20.000 maritime arbeidsplasser mellom 2020 og utgangen av 2022. Dette ifølge Menon Economics-rapport fra midten av august, som også tar høyde for krisetiltakene som regjeringen har lansert til nå.

Vestlandsindeksen for årets tredje kvartal bekrefter de krevende utsiktene for en næring som sysselsetter 90.000 kvinner og menn langs hele norskekysten: 30 prosent av de maritime vestlandsbedriftene svarer at markedsutsiktene er ganske eller svært negative, og 42 prosent svarer at de ikke vet om de skal tilbakekalle eller si opp ansatte som har blitt permittert.

Mange maritime bedrifter ble hardt rammet av oljekrisen for fem år siden med en kraftig sysselsettingsnedgang i segmenter som var rigget mot olje og gass. Da koronakrisen kom et par måneder inn i det nye året, var det lysglimt å spore for mange av de hardest rammede bedriftene. Menon-analysene viser at, avhengig av den videre smitteutviklingen, nedtrekket i sysselsettingen for perioden 2014 – 2022 vil være mellom 30.000 og 43.000 arbeidsplasser.

Les også: Regjeringen sier ja til et nytt forskningsbygg for marine miljøer i Bergen

Men det er håp i brottsjøen når vi vet at klyngen har gjennomgått en imponerende omstilling, og vekst i grønne segmenter etter oljekrisen: Omsetningen i grønne maritime segmenter vokste fra ni til 28 milliarder kroner mellom 2014 og 2018. Vestlandsindeksen avdekker at utviklingen kan fortsette – til tross for nye krise: 19 prosent av de maritime vestlandsbedriftene gjør eller planlegger å investere i nye forretningsområder - mot ni prosent av alle bedrifter i undersøkelsen.

I det lange bildet viste også Vestlandsmeldingen 2020 at maritim næring har store grønne fremtidsmuligheter innen elektrifisering og utvikling av alternative drivstoffkilder. Som én av fire eksportnæringer som trekkes frem i Vestlandsmeldingen har maritim næring potensial gjennom grønn omstilling til å øke omsetningen fra 250 milliarder til mellom 390 og 490 milliarder i 2035.

Myndighetene bør støtte opp om denne omstillingen – krisetid er også tid for omstilling og nye muligheter. Med nye og treffsikre tiltak vil maritim næring igjen seile i medvind når krisen er over. Det er få eller ingen andre næringer som avsetter større grønne teknologiske fotavtrykk globalt enn den norske maritime klyngen. Det er Norge verdens øvrige maritime nasjoner ser til for klimateknologi og -kompetanse.

Lest denne? – Sløsing hvis havnæringene forblir på hver sin tue (+)

Statsbudsjettet for 2021 blir avgjørende for å bli på plass viktige maritime tiltak. Finansministeren varslet også 26. august at regjeringen jobber med en ny krisepakke. En ambisiøs, grønn omstillingspakke som i stort monn vil bidra til å kondemnere gamle fartøy, og fase inn nye fremtidsrettede skip vil være et viktig bidrag for å trygge maritime arbeidsplasser.

Velger staten å forsere bygging av statlige skip – som nye mineryddere til sjøforsvaret – vil dette støtte opp under tusenvis av årsverk som vi trenger for å komme oss trygt gjennom stormen som venter. Felleskapets krisehjelp til en næring i store vansker er selvhjelp til havnasjonen Norge.

Vi har de aller beste forutsetningene for å lykkes med å utvikle ny maritim klimateknologi som hele verden trenger, utvinne mineraler fra havbunnen samt produsere ren mat og energi fra havet. Men først må vi komme oss velberget gjennom koronakrisen med livskraftige maritime bedrifter og ansatte.

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Omstilling
  2. Næringsliv
  3. Vestlandsindeksen
  4. Økonomi

Flere artikler

  1. Ser grønn fremtid for maritim sektor: – Men vi trenger tiltak

  2. EUs regelverk må fremme blågrønn omstilling

  3. Kan ramme oljebransjen og maritim industri: Frykter nye smittebølger

  4. Betalt innhold

    Midt i koronakrisen hentet gründerne 40 millioner. Nå går de inn i ny bransje.

  5. Betalt innhold

    I denne bransjen har de minst tro på at alle ansatte kommer tilbake