St1 vil bygge fyllestasjoner for biogass: – Veldig spennende

Finske St1 skal bygge ut et nettverk av fyllestasjoner for biogass til norske lastebiler, sammen med Nor-log Gruppen og Knapphus Energi.

Finske St1, Nor-log Gruppen og Knapphus Energi skal bygge ut et norsk nettverk av fyllestasjoner for biogass. Dette er en av Nor-log Gruppens gasslastebiler.
Det grønne skiftet
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert: Publisert:

Det opplyser St1 i en melding. Selskapet eier Shells fyllestasjoner i Norge og fyllestasjoner under merkevarene St1 og Shell i Sverige og Finland

Nor-log Gruppen er en tungtransportaktør som har kjøpt inn gassdrevne lastebiler, og de trenger derfor fyllestasjoner. Knapphus Energi har erfaring fra drift av energistasjoner.

De tre aktørene skal samarbeide om å bygge et nasjonalt nettverk av fyllepunkter for biogass i Norge. Det første fyllepunktet skal etter planen komme på plass allerede i år.

– Dette er kjempespennende, sier Jarle Sjurseike i Knapphus Energi i en melding.

– Her løser vi et avfallsproblem samtidig som vi løser en stor CO₂-utfordring for transportbransjen. Dette er et godt eksempel på et grønt skifte i tungtransporten uten rød bunnlinje, sier han.

Les også

Transportaktører satser stort: Vil ha minst 100 hydrogenlastebiler i 2025

– Kjempebra

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) er fornøyd med at det nå kan komme på plass flere fyllestasjoner for biogass.

– Jeg oppfatter dette som noe nytt og veldig spennende, det at St1 nå vil bygge ut et nettverk av fyllestasjoner som skal være offentlig tilgjengelig. Det er kjempebra, sier Rotevatn til E24.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Han sier at han har fått tilbakemeldinger fra transportselskaper om at de er positive til den økningen i CO₂-avgiften som regjeringen har foreslått. De ser på biogass som et godt alternativ på tungtransport.

– Bøygen er fyllestasjoner. Hvis det tilbudet blir styrket med det St1 nå vil få på plass, er det svært gode nyheter. Markedet for grønne løsninger er i kraftig bevegelse, sier Rotevatn.

Biogass gir CO₂-utslipp, men disse telles ikke med i utslippsregnskapet. Biogass produseres blant annet fra kloakkslam, husdyrgjødsel og industriavfall.

– Dette går godt inn i sirkulærøkonomien, fordi man får brukt ressurser som ellers ville blitt dumpet eller forbrent, sier Rotevatn.

– Det kan ha kjempegode synergieffekter inn mot gjødsel i jordbruksnæringen, avfall fra oppdrettsnæringen og fra søppelhåndtering. Biogass har veldig mange fordeler, ikke bare for klima, men også for sirkulærøkonomien. Biogassteknologi innen transport er også moden og kan rulles ut ganske kjapt, sier statsråden.

Les også

Dette er Solbergs klimaplan

– Lavthengende frukt

Nor-log Gruppen har tro på batterielektriske løsninger, men mener at disse så langt er for tunge og har begrenset rekkevidde utenfor byene.

– Når all teknologi er på plass fra produksjonsanlegg for biogass til fyllestasjoner og biler, er dette en lavthengende frukt både for miljø og klima, sier Rune Furseth i Nor-log Gruppen ifølge meldingen.

Det finnes allerede enkelte fyllestasjoner for biogass i Norge, blant annet drevet av Gasum.

St1 kjøper biogasselskaper

St1 er datterselskap av St1 Nordic Oy, som igjen eies av finske Mika Anttonens Keele Oy.

St1 kjøpte i forrige uke E. ON Biofor AB, et svensk selskap som produserer og omsetter biogass. Selskapet har en markedsandel på rundt 30 prosent av biogassen til den svenske veitrafikken, ifølge St1.

St1 kjøper nå 33,33 prosent av selskapet Biogas Energi Aksdal AS fra Knapphus Energi og Biogrønn AS.

– I St1 har vi en visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO₂-bevisst energi, og det at vi nå satser på å bygge et nasjonalt nettverk av fyllepunkter for biogass i Norge er helt i tråd med denne visjonen, sier Kristine Grant-Carlsen, administrerende direktør i St1 Norge AS.

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. St1
  3. Biogass
  4. E.ON
  5. Miljø og klima
  6. Tungtransport

Flere artikler

  1. Transportaktører satser stort: Vil ha minst 100 hydrogenlastebiler i 2025

  2. Vurderer skatte- og avgiftsgrep for sirkulærøkonomi

  3. Kravene om grønne milliarder: – Må ikke gi fri tilgang til kredittkortet

  4. Regjeringen dobler hydrogensatsingen: Lover 100 nye millioner

  5. Rotevatn setter ned nytt klimautvalg: – Viser hvor mye det haster med å omstille oss