Småfly ved Eggemoen flystripe utenfor Hønefoss.

Jan Ovind

Utviklingen skjer fort: Elfly vil endre måten vi reiser på

Det blir enklere, mer miljøvennlig og rimeligere å fly selv. Denne utviklingen vil føre til at små flyplasser vil oppleve en renessanse, spesielt i Oslo-området.

  • Nic Nilsen
    Nic Nilsen
    Første visepresident i Norges Luftsportforbund, småflypilot og tidligere administrerende direktør på Oslo Lufthavn Gardermoen
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Norge er et langstrakt land, med krevende topografi og spredt bosetting. Med et høyt antall flyplasser per innbygger binder luftfarten Norge sammen. Til sammen er det over 80 flyplasser med konsesjon i landet, i tillegg til en rekke flystriper av grus og gress.

I fremtiden vil flyplassene våre få økt betydning ettersom flåten med småfly moderniseres. Et typisk småfly i dag har plass til fire personer og kan løfte omkring et halvt tonn med mennesker, bensin og bagasje. Motorene er basert på forbrenningsteknologi fra førkrigstiden, og teknologiutviklingen har nærmest stått stille i mange tiår.

Når jeg snakker med de som er interessert i å lære å fly, er det tre temaer som kommer opp: Miljøavtrykket, kostnadene og kompleksiteten. Den gode nyheten er at elektrifiseringen av luftfarten vil gjøre det både mer miljøvennlig, rimeligere og enklere å fly selv. Denne utviklingen vil gjøre at tradisjonelle småfly går fra å være et transportmiddel for et mindre utvalg lidenskapelige luftfartsentusiaster til å bli allemannseie dersom myndighetene legger til rette for det.

Motorene i elfly er enklere og krever mindre vedlikehold. De tar også mindre plass enn tilsvarende fossilmotorer og gir mindre luftmotstand. I dag forbruker en tradisjonell småflymotor omtrent 40 liter i timen, med et utslipp deretter. Med et elektrisk fly er klimagassutslippet redusert til null, da kraften er basert på strøm som gjerne er produsert med fornybare energikilder. I tillegg vil en elektrisk motor redusere lyden fra flyene, som bidrar til å redusere den støymessige belastningen på omgivelsene.

Sett denne? Avinor i minus under corona

Kostnadsmessig krever det i dag oppunder 2.000 kroner i timen å holde et ordinært småfly i luften. De seneste tiårene har kostnadene steget mer enn den generelle prisstigningen, som en konsekvens av strengere krav til vedlikehold, dyrere motordeler og økte priser knyttet til drivstoff. Presidenten i AOPA (The Aircraft Owners and Pilots Association) uttalte i fjor høst at kostnadene for et ordinært skolefly med elektrisk kraft kan reduseres med så mye som 75 prosent i løpet av de neste to til tre årene.

En stor del av utdanningen til et flysertifikat er i dag basert på motorlære og forståelse for teknologien til en forbrenningsmotor. Å sørge for riktig blanding mellom bensin og luft, unngå forgasserising og få start på motoren dersom den er varm er kritiske ferdigheter. Med et elektrisk fly er motoren et batteri og mye enklere å håndtere, som frigjør kapasitet hos piloten til å fly flyet.

Etterspørselen etter å fly selv vil skyte i været, og den etterspørselen vil komme i områder der det bor mange mennesker. Denne utviklingen tilsier at samferdselsmyndighetene må tenke nytt om infrastrukturen for lett luftfart. Der færre og større flyplasser utenfor befolkningssentra har vært grunnlaget tidligere, vil behovet i fremtiden være basert på flere og mindre flyplasser nær der folk bor.

Regjeringen jobber nå med en sak om å presentere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området etter et enstemmig stortingsvedtak i 2017. Av statlige flyplasser som kan bli en del av løsningen er Kjeller og Rygge åpenbare elementer. Hva gjelder førstnevnte har Lillestrøm kommune nylig vedtatt å legge til rette for fortsatt flyplassdrift for veteranfly etter at Forsvaret avslutter virksomheten sin ved flyplassen i 2023.

Privateide Eggemoen ved Hønefoss fremstår som det beste alternativet til å overta for den trafikken som ikke lenger kan videreføres fra Kjeller. På Eggemoen er det gjennom en årrekke investert og bygget infrastruktur hvor alt ligger til rette for en kombinert satsing på industriell utvikling og lett luftfart. Flyplasser som Rakkestad, Notodden og Fagernes fremstår som uaktuelle alternativer på grunn av den lange avstanden fra hovedstaden, men plassene kan spille en viktig rolle i et større flyplassnettverk.

Siste opprop: Selg Norwegian-aksjen nå – markedet kan flomme over av billige aksjer til sommeren (+)

Sammenlignet med andre transportformer er flyet overlegent når det kommer til beskjedent behov for infrastruktur på bakken og hurtighet, og blir nå også konkurransedyktig på klimagassutslipp og tilgjengelighet. Det er ikke slik at entusiasmen for elfly fritar oss fra å tenke på vårt eget forbruk og vår egen livsstil, men vi kan likevel ønske oss elektriske fly som kan frakte oss grønnere og raskere dit vi vil.

I flymiljøet pleier vi å si at en kilometer med motorvei bringer deg en kilometer, men en kilometer med rullebane kan ta deg hvor som helst. Samtidig som teknologiutviklingen for større elfly ruller videre, må vi først våge å satse på de mindre flyene slik som vi gjorde i pionertiden til luftfarten. Dersom det er ett sted elfly-revolusjonen kan og bør starte, så er det på grasroten av luftfarten i hovedstadsområdet der vi vet etterspørselen vil blomstre først og mest.

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Elfly
  2. Fly
  3. Utslipp
  4. Luftfart
  5. Hønefoss
  6. Rygge
  7. Infrastruktur

Flere artikler

  1. Espen Høiby i E24-podden: Sånn vil elfly endre måten vi reiser på

  2. Håper elfly fra Tecnam og Rolls-Royce tar av i 2026: Widerøe kan bli første kunde

  3. OSM Aviation rekrutterer piloter for Flyr

  4. Betalt innhold

    Kampen om teknologien som vil endre verden

  5. Slik må luftfarten sikre seg for fremtiden