Det grønne skiftet

Stor interesse for batterigjenvinning i Hydrovolt: – 654 søkere på én stilling

Hydro og Northvolts selskap Hydrovolt skal gjenvinne batterier i Fredrikstad, og søknadsbunken var tykk da selskapet søkte etter batteriingeniør. – Helt klart at dette er noe folk ønsker å være med på, sier Hydrovolt-sjefen.

Slik skal Hydrovolts resirkuleringsanlegg for bilbatterier i Fredrikstad se ut.

Hydrovolt
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Satsinger på en rekke batterifabrikker og tilknyttet industri gjør at Norge støvsuges for batteriingeniører og studenter innen feltet, skrev E24 i helgen.

Samtidig virker det som om interessen stor for å jobbe i denne bransjen. Det fikk selskapet Hydrovolt merke da de nylig lyste ut en ingeniørstilling.

Selskapet er eid av Norsk Hydro og den svenske batteriprodusenten Northvolt og skal gjenvinne elbilbatterier.

– Vi hadde en utlysning nå på en ingeniørstilling der vi fikk 654 søkere, sier konsernsjef Fredrik Andresen i Hydrovolt til E24.

– Vi søker også etter operatører, og der er det også stor pågang. Det er helt klart at dette er noe folk ønsker å være med på, sier han.

Hydrovolt-sjef Fredrik Andresen.

Hydrovolt

Planlegger drift døgnet rundt

Hydrovolts anlegg i Fredrikstad skal koste rundt 120 millioner kroner og er fortsatt under bygging. Etter planen skal selskapet resirkulere over 20.000 batterier i året på den første fabrikken sin.

Da trenger Andresen å få tak i operatører, seks til syv medarbeidere per skift. I starten blir det bare noen få skift, men etter hvert er planen å jobbe døgnet rundt.

– Vi vil starte med 1–2 skift, men vil etter hvert ha døgnkontinuerlig drift, og da trenger vi minst fem skift. I tillegg til de direkte arbeidsplassene skaper dette også ringvirkninger lokalt, sier Andresen.

Hydrovolt skal gjenvinne stoffer som kobolt, nikkel, mangan og litium fra elbilbatterier. Stoffene kan brukes i nye batterier som lages hos svenske Northvolt. Aluminiumet fra batteriene skal gjenbrukes av Norsk Hydro.

Northvolt

– Vilt mange

Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening sier at det begynner å bli stor etterspørsel etter arbeidstagere med kompetanse på lading og batterier. Hun er imponert over søkertallet hos Hydrovolt.

– Det er vilt mange. Det viser nok at folk har lyst til å jobbe med fornybarsamfunnet. Mange av ingeniørene har tidligere gått inn i oljeindustrien. Dette er et spennende område, som også vokser, sier Bu.

Les også

Hydro vurderer å hente penger til hydrogen

Bu syns det er spennende at Norge utvikler industri knyttet til elbiler og batterier. Norge har svært gunstige vilkår for elbiler, selv om Elbilforeningen mener regjeringen overdriver i sitt anslag om at elbilpolitikken koster rundt 19 milliarder kroner i årlige avgiftslettelser.

– Norge er det første landet som har noe særlig med batterier å håndtere. Det er kult at Northvolt og Hydro velger å satse på dette her i Norge, sier Bu.

– Det er det samme med lading, der det er mye som skjer i Norge. Jeg blir stadig spurt om jeg kjenner noen med ladekompetanse, legger hun til.

Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Mariam Butt / NTB

Vurderer enda en fabrikk

Hydrovolt vurderer også å bygge en større demonteringsfabrikk like i nærheten av anlegget som nå bygges i Fredrikstad. Det vil i stor grad bli automatisert, men vil også kunne gi enda flere ansatte.

– Batteriene må demonteres fra pakke til modul, og der vurderer vi å ta i bruk roboter, men vi vil også trenge ekstra personell, sier Andresen.

Batteriene som skal gjenvinnes kommer inn gjennom det norske billinnsamlingssystemet Autoretur, som drives av bilimportørene, forteller han.

Les også

Batteriselskapet Beyonder skal bygge ny fabrikk - også de vil trolig til Kalberg

Selskapet Batteriretur skal drive Hydrovolts anlegg, og vil vurdere om batteriene kan brukes videre blant annet knyttet til solceller. De batteriene som ikke kan brukes lenger, går videre til demontering og utlading.

– Så går de til Hydrovolt, som tar dem inn i en knusemaskin og deler dem inn i ulike fraksjoner, som aluminium, kobber, plastikk, gummi, stål og elektrolytter, og så det som kalles svart masse og blant annet inkluderer kobolt, litium og mangan, sier Andresen.

Han understreker at anlegget vil være integrert med Hydros aluminiumsvirksomhet og Northvolts batterivirksomhet.

– Aluminium som gjenvinnes fra anlegget vil sendes tilbake til Hydro for resirkulering, mens den svarte massen vil brukes til å lage nye batterier av Northvolt og selges til andre aktører, sier Andresen.

Slik ser det ut på byggeplassen for Hydrovolt-anlegget i Fredrikstad.

Hydrovolt

– Skaper en industri

Lederen i elbilforeningen mener det er svært viktig at Norge nå får et anlegg for resirkulering av batterier, som også kan bli utvidet hvis det blir behov for det.

– Dette gjør at vi skaper en industri rundt resirkulering, som vi blir eksperter på. Det skaper arbeidsplasser. Dette kunne jo vært i Sverige i stedet, det er positivt at det er i Norge det skjer, sier Bu.

– Den europeiske batterisatsingen skal være grønn, og fokusere på hele livsløpet. Og det er penger i det, for dette er dyre bestanddeler som det er økonomisk riktig å resirkulere, legger hun til.

I fjor anslo NHO-rapporten «Grønne elektriske verdikjeder» at norske batterileverandører har et omsetningspotensial på rundt 90 milliarder kroner i året fra 2030.

Les også

Enova gir 142 millioner til Freyr-pilotanlegg

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Batterier
  3. Batteri
  4. elbilforeningen
  5. Norge
  6. Industri
  7. Fredrikstad

Flere artikler

  1. Mange batterisatsinger i emning: – En gryende industri som kommer til å mangedoble seg

  2. VW-kontrakt på 118 milliarder til Northvolt

  3. Hydros hydrogensatsing kan havne på børs

  4. Hydro vurderer å hente penger til hydrogen

  5. Omstilling gjennom 115 år er Hydros nøkkel til suksess