BØRSRAKETT: Elbilpriodusenten Tesla, her ved gründer og sjef Elon Musk.

ALY SONG / X01793
Elbilboomen

Bilindustriens kappløp mot nullutslipp

En gang i år 2030 vil vi tenke tilbake på årene 2020 og 2021 som starten på tidenes billøp. The big race to the bottom. Alle klodens bilprodusenter fikk kortet «Rykk tilbake til start» av klodens reguleringsmyndigheter og forbrukere.

  • Audun Wickstrand Iversen og Helene Steen
    Audun Wickstrand Iversen og Helene Steen
    Forvalter for fondet DNB Disruptive Opportunities | Forvalter for fondet DNB Global
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Så hørte man tre smell fra den grønne startpistolen.

Det første smellet var Teslas verdiøkning på 700 prosent i løpet av år 2020, der enorme finansielle verdier i form av høyere aksjekurser ble skapt. I alle fall for en stund.

Det andre smellet var de enorme stimulienes «grønne» og elektrifiserende pengestrømmer bak lokkende subsidier og incentiv ordninger som følge av grønne politiske føringer og klimamål. Det skjedde samtidig i USA; Japan, Europa, Sør-Korea og Kina.

Det tredje smellet var da de enorme real økonomiske investeringsplaner ble vedtatt, kommunisert og iverksatt av alle de store bilprodusentene. Ett kappløp om å redusere klimautslippene i produksjon av og fra biler, eller sagt på en annen måte nullutslipp fra en selvkjørende elbil.

Hva dreier dette kappløpet seg om?

De siste ukene har de største bilprodusentene i det 80-90 millioner store årlige bilmarkedet kommet med forpliktelser om å slutte og produsere «fossile» biler til fordel for elektriske biler. Mercedes-Benz skal være karbonnøytrale innen år 2039 - 11 år før hva som er skissert i Paris avtalen. Volkswagen, som selger rundt 10 millioner biler i et vanlig salgsår, sa før jul at de stopper fossil produksjon i år 2039, mens General Motors («GM») overrasket mange i begynnelsen av året med sin ambisjon om å slutte å produsere fossilbiler etter år 2035. Og Toyota, Jaguar, Kia.

E24-podden: Derfor har Tesla kjøpt bitcoin for nesten 13 milliarder kroner

Ja, de har alle i løpet av kort tid rykket frem til start. Kanskje hører vi snart år 2030 fra en stor produsent?

I januar lanserte Boris Johnson ideen om salgsforbud av fossil biler i England etter år 2030, California i år 2035, og her hjemme høres året 2025 stadig oftere. Forbud. Nybilsalget av elektriske og kanskje hydrogen biler vil være 100%. Om under fem år.

Nå flyttes både de myke og harde investeringene over til elektriske og selvkjørende biler. Ford, GM, Toyota, VW, Daimler – de alle sammen står der på startstreken. Men det har komme noen flere til. Flere teknologiselskaper inngår samarbeid med de største bilprodusentene; Amazon og Mercedes-Benz, GM og Microsoft, Apple og Kia.

Tenk på det ett lite sekund. Detroits 100 årlige erfaring med masseproduksjon møter Silicon Valleys programvare- oligarker. Hvilke disruptive muligheter som formes og skapes i ett slikt møte aner vi ikke, men smellet vil vi høre.

Kjernen, den voldsomme disruptive kraften i dette kappløpet, er egentlig ikke bilen, men batteriet. Eller rettere sagt lagringen av energi. Oppladbare Litium- ion- batterier blir hvert eneste år både billigere og mer avanserte. Nå tar disse batteriene over bilindustrien, forandrer elektrisitets nettet og utfordrer andre former for produksjon og lagring av energi (atom, kull, olje og gass).

I 2021 kommer rett i overkant av 60 prosent av verdens litium-ion- batterier fra Kina. Det står i kontrast til oljen, der et land alene ikke står for mer enn 20 prosent av råoljeproduksjonen. Hverken USA, Japan eller i Europa vil godta at Kina får et slikt monopol. Kina har vist med sin politikk med sjeldne mineraler (Rare Earth Minerals) at de søker monopoler og kontroll. Derfor vil batterifabrikker vokse opp som paddehatter de neste 5-10 årene. I Europa, USA og Japan. Det skal investeres mye. Lenge.

Og det er akkurat skiftene av varige endringene som skaper så enorme investeringsmuligheter. Vi i DNB kapitalforvaltning kaller det Disruptive Muligheter.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Elbil
  3. Elektrisk bil
  4. Bil
  5. Kronikk
  6. Mercedes-Benz
  7. Kommentar

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Japansk gigant prøver å kapre Tesla som kunde

  2. Betalt innhold

    Småsparerne må passe på hvilke solaksjer de velger

  3. Refser Oslo for ladestasjon-stampe: – Uholdbart

  4. Annonsørinnhold

  5. Tesla kaller tilbake over 36.000 biler i Kina

  6. Klimaplanen: Stortingets unike mulighet