Første batteridrevne hurtigbåt i verden

Det verste du gjør når du forflytter deg – miljømessig – er å ta hurtigbåt. Kolumbus sine ti hurtigbåter forurenser mer enn de 450 bussene selskapet eier. Men nå skjer det noe.

«Medstraum» er verdens første elektriske hurtigbåt etter Veritas sine klasser. Farten er over 20 knop, og alle personer om bord har sitteplass. Det er tradisjonsrike Fjellstrand verft i Hardanger som har bygget båten som byggenummer 1700.
  • Tor Dagfinn Dommersnes (Stavanger Aftenblad)
  • Jon Ingemundsen (Stavanger Aftenblad)
Publisert: Publisert:

Verdens første helelektriske hurtigbåt ble nylig sjøsatt og ligger til kai på verftet i Fjellstrand i Hardanger. Snart skal den erstatte en forurensende dieseldrevet båt til og fra Hommersåk og byøyene i Stavanger.

– Ja, jeg er stolt. Over at vi tok sjansen, og at fylkeskommunen faktisk er med på et så framtidsrettet og grønt prosjekt som dette.

– Tenk, jeg er blitt reder! Fylkesordfører Marianne Chesak spøker, men er svært fornøyd med «sin» nye elektriske hurtigbåt.

Viktig steg

Fylkesordfører Marianne Chesak (Ap) studerer for første gang «sin» helelektriske hurtigbåt på vannet. Ja, det finnes allerede elektriske ferjer, og også hurtiggående båter. Men dette er det første båten som er bygget etter Veritas sin hurtigbåt-kode. Det betyr at alle passasjerene skal ha egen sitteplass, og at farten skal overstige 20 knop.

– Dette er en kjempeviktig steg i det grønne skiftet, sier Chesak. – Dette blir den første helt utslippsfrie hurtigbåten i rute, men etter hvert kommer flere til. Hurtigbåtene står for en stor andel av CO₂-utslippene i Rogaland, så det har vært viktig for oss å få dette til.

Medstraum skal inn i rute allerede i sommer. Da skal den følge den samme rutetabellen som gjelder i dag. Og kapasiteten er også den samme, 150 passasjerer.

Kaptein hos Norled, Stian Stenersen, får omvisning i styrehuset til Medstraum av Einar Netland som er inspektør og byggeoppfølger for Kolumbus.

– Den skal lades i Stavanger havn, og bare der. Det blir ikke nødvendig å lade underveis. Rekkevidden er 23 nautiske mil, sier prosjektleder Mikael Dahle i Kolumbus til Aftenbladet/E24.

Pionerprosjekt

At Rogaland leverer verdens første el-hurtigbåt, er ingen selvfølge. Mange aktører i Norge, her finnes ca. 200 hurtigbåter i 100 ulike samband, er opptatt av problemstillingen, og spesielt trønderne.

Men Maritime Cleantech fikk ideen og tok kontakt med Kolumbus, som igjen fikk støtte fra tidligere samferdselssjef Gottfried Heinzerling i fylket.

– Uten den økonomiske støtten fra EU hadde dette tatt mye lengre tid, sier Iver Jan Leren, seniorrådgiver i Rogaland fylkeskommune. Han har vært med på prosjektet fra den spede starten i 2018, da søknaden om pengestøtte ble sendt til Brussel og EU.

Les på E24+

Han banket på døren og fikk kjøpt en falleferdig fabrikk. I dag eier han et verft og et rederi

Koster 188 mill.

Medstraum koster 188 millioner kroner. Da er utviklingskostnadene også tatt med. EU har bidratt med 110 millioner kroner.

Også Kolumbus-sjef Edith Nøkling er glad og stolt i dag. Hun har fulgt byggeprosessen fra uke til uke, og latt seg imponere.

– Det har vært utrolig viktig å få så lav vekt som mulig på Medstraum. Til og med malingen har de veid og vurdert, sier hun.

Det er uvanlig store vinduer og godt utsyn i den nye hurtigbåten.

Men hvorfor skal en fylkeskommune eie en kostbar hurtigbåt?

– Ja, det er uvanlig og ligger ikke i vår strategi. Men det var et av kravene for å få EU-støtte, så da valgte vi å gå inn som eier, sier fylkesordfører Chesak.

Tok sjansen

Hun innrømmer at de tok visse sjanser.

– Først og fremst var vi spente på om tidsplanen holdt, og selvsagt kostnadene. Kostnadene for vår del gikk opp fra opprinnelig 64 millioner kroner til 78 millioner kroner, men det har absolutt vært verdt det, sier fylkesordføreren.

Prosjektleder Mikal Dahle i Kolumbus her fotografert i et av batteri-rommene.

Hun mener det offentlige har ansvar for innovasjon, og hun tror el-drevne hurtigbåter kan bli en viktig eksportartikkel for norsk maritim industri. Båten er utviklet og produsert av nesten bare norske partnere (se fakta).

Verstinger

Det er spesielt i storbyer at elektriske hurtigbåter foreløpig er aktuelle som erstatning for dieseldrevne båter. Behovet er stort, for dieseldrevne hurtigbåter er klimaverstinger innen transport.

Hurtigbåter slipper ut 90 ganger mer enn tog. Men kanskje mer overraskende: Også over fire ganger så mye som fly:

Foreløpig er rekkevidden til el-hurtigbåter begrenset, men det er mange prosjekter i svært mange land, så det er ventet at utviklingen vil gå raskt de neste årene.

Maskinrommet på styrbord side. Den grønne delen er selve motoren. Foran er den grå girkassen. Den store gule kablene fører strømmen fra batteriene til motoren som har en kapasitet tilsvarende 748 hestekrefter.
Utsikten (og innsikten) til toalettet kan ingen klage på.
Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Hurtigbåt
  2. Kolumbus
  3. Elektrifisering
  4. Klimautslipp
  5. Fjellstrand
  6. Marianne Chesak
  7. Maritim

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Solgte livsverket for 800 millioner: – Har du til rødvin og diesel, trenger du ikke mer

  2. Trenger penger til batterifabrikk: SV ber staten bli eier i Morrow

  3. Betalt innhold

    Oljebasane skal kutta utslepp: – Eitt skip svarer til fem-seks ferjer

  4. Hvilket klimaavtrykk gir forbruket ditt?

  5. Ber om brede forlik og mer vindkraft: – Må ha mer strøm