Håper Porsgrunn blir Ernas demoprosjekt på hydrogen: – En sterk kandidat

Regjeringen vil ha ett til to demonstrasjonsprosjekter for hydrogen i industrien. Yara-sjef Svein Tore Holsether vil skifte ut gass med hydrogen på ammoniakkfabrikken i Porsgrunn, og mener prosjektet er en sterk kandidat.

Yara-sjef Svein Tore Holsether er fornøyd med at regjeringen vil etablere ett eller to industriprosjekter for produksjon av hydrogen. Han mener at selskapets Yara-prosjekt
Det grønne skiftet
  • Kjetil Malkenes Hovland
Publisert:

Fredag la regjeringen frem en fersk energimelding, og samtidig kom det et veikart for hydrogen.

Veikartet følger opp regjeringens hydrogenstrategi fra i fjor, som fikk kritikk for å være tannløs.

I det nye veikartet varsler regjeringen blant annet at den vil etablere flere nasjonale knutepunkter for hydrogen innen maritim transport. Den vil også etablere ett til to industriprosjekter som kan demonstrere verdikjeder som kan spres globalt, og styrke forskningen på hydrogen.

Yara-sjef Svein Tore Holsether er fornøyd med signalene. Han har et gedigent prosjekt på gang for å skifte ut store mengder naturgass med grønt hydrogen i produksjonen av ammoniakk på Herøya i Porsgrunn.

– Veikartet for hydrogen er et viktig og riktig steg. Når regjeringen vil etablere ett til to industriprosjekter for hydrogen som skal demonstrere verdikjeder med internasjonalt potensial, er vårt prosjekt på Herøya en sterk kandidat fordi vi er verdensledende innen ammoniakk i dag, sier Holsether.

Nylig meldte Yara at det vil samarbeide med kraftkjempen Statkraft og Kjell Inge Røkkes fornybarselskap Aker Horizons om prosjektet for å skifte ut gass med hydrogen i Porsgrunn. Fra tidligere har også Yara et samarbeid med Nel om et pilotanlegg for hydrogenproduksjon ved ammoniakkanlegget.

Da Holsether lanserte prosjektet i Porsgrunn, opplyste han til E24 at det ville kreve mye strøm, rundt fire terawattimer i året (TWh). Det ville også være avhengig av en viss statsstøtte, erkjente han.

– Vi får se hvor stort dette gapet er, og hva vi trenger av incentiver for å få dette til, sa Holsether til E24 i desember.

Les også

La frem energimeldingen: – Vi trenger mer energi

– Skaper nye grønne jobber

Det er usikkert hvor mye støtte Yara-prosjektet vil kreve. Men det å bygge om en ammoniakkfabrikk kan være kostbart. For eksempel kan det å bygge et nytt anlegg som er litt større enn Porsgrunn-anlegget fort koste én milliard dollar.

Holsether mener at prosjektet i Porsgrunn kan bidra til eksportmuligheter for Norge.

– Prosjektet på Herøya vil være en av de største klima og industrisatsingene i Norge. Det vil kutte utslipp tilsvarende 300.000 nye fossilbiler, skaper nye grønne jobber og gir Norge en snarvei inn i hydrogenøkonomien, sier han.

– Potensialet for grønn ammoniakk er enormt og kan bli en ny viktig eksportnæring for Norge, og vi har store konkurransefortrinn med vår fornybare kraft, sier Holsether.

Prosjektet i Porsgrunn kan kutte norske utslipp med 800.000 tonn i året. Det trengs, for Norge henger etter sine egne klimamål. I fjor var utslippene av klimagasser på 50 millioner tonn, mens målet var 48,6 millioner tonn.

Yara har flere hydrogen- og ammoniakkprosjekter på gang. I februar etablerte selskapet en ny enhet for ren ammoniakk, og Yara har inngått intensjonsavtaler med japanske Jera om potensielle leveranser til kraft- og varmeproduksjon i Japan.

Denne uken kom også nyheten om at Yara har inngått en intensjonsavtale med råvarekjempen Trafigura om potensielle leveranser til selskapet skip.

Yara vurderer å skifte ut gass med hydrogen på ammoniakkanlegget i Porsgrunn.
Les også

Aker Horizons inn i Yaras elektrifiseringsprosjekt i Porsgrunn

Nettside skal finne rett støtteordning

Regjeringens veikart for hydrogen har flere elementer. Blant annet lanserer Norges forskningsråd og Enova i dag samarbeidet HEILO – Hydrogen som energibærer for lavutslipp og omstilling.

Nettsiden HEILO skal gjøre det lettere for hydrogenprosjekter å finne frem til den riktige støtteordningen for dem, alt etter hvor de er i prosjektutviklingen. Her finnes det også oversikt over hvilke prosjekter som har fått støtte de siste fem årene.

I fjor ble det bevilget 770 millioner kroner til hydrogenprosjekter, ifølge en pressemelding fra Enova.

– Regjeringen støtter forskning, utvikling og markedsintroduksjon av nye hydrogenteknologier og -løsninger. Slik bidrar vi til den nødvendige teknologiutviklingen. Med HEILO-samarbeidet styrkes dette arbeidet ytterligere, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i en pressemelding.

Den norske regjeringen satte i fjor av 100 millioner kroner til hydrogen i statsbudsjettet, mens industriaktører som Nel, Yara og Statkraft har tatt til orde for en milliardsatsing. Nylig varslet regjeringen at den ville doble sin satsing på hydrogen i revidert nasjonalbudsjett, til totalt 200 millioner kroner.

EU har lansert en kjempesatsing på hydrogen. Tyskland, Frankrike og Spania har planer om å bruke milliarder av euro hver på hydrogen.

Kraftbransjens interesseorganisasjon Energi Norge mener at hydrogenveikartet legger en god plan for knutepunkter og industrisatsing for eksport, men er kritisk til at regjeringen ikke kommer med konkrete produksjonsmål eller bevilgninger slik som mange andre land har gjort.

Les også

Regjeringen om havvind: Strømmen skal ikke bli dyrere for deg og meg

Les også

Regjeringen avviser å ta et «dansk olje-nei»: – Det koster dem ingenting

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Hydrogen
  3. Herøya
  4. Porsgrunn
  5. Svein Tore Holsether
  6. Yara
  7. Norges Forskningsråd

Flere artikler

  1. Regjeringen dobler hydrogensatsingen: Lover 100 nye millioner

  2. Yara, Statkraft og Aker vil lage grønn ammoniakk: – Et nytt kapittel i norsk industri

  3. LO og NHO går sammen med kraftaktører: Vil ha storsatsing på grønt hydrogen

  4. Leder Yaras ferske satsing på ammoniakk: – Et vell av nye muligheter

  5. Statkraft og Skagerak Energi med drivstoff til verdens første hydrogenlasteskip