Mener USA har passert kritisk «vippepunkt» for elbiler

Kan nå elbil-milepæl to år før tiden, ifølge Bloomberg-analyse.

Den kanskje mest amerikanske bilen av dem alle, pickupen Ford F-150, i den elektriske utgaven «lightning».
Publisert:

Mens nordmenn for lengst er blitt godt kjent med ord som «superlading» og «rekkeviddeangst», har overgangen fra fossilbiler til elbiler i mange andre land gått tregt.

Nå mener analytikere hos Bloomberg at elbil-trenden er i ferd med å ta av i USA, et av verdens største og viktigste bilmarkeder.

Ifølge en ny analyse fra Bloomberg har andelen elbiler de siste seks månedene passert et kritisk vippepunkt i USA, på fem prosent av nybilsalget.

– Denne grensen markerer begynnelsen på masseadopsjon av elektriske biler – perioden når en teknologisk preferanse endrer seg raskt, heter det i analysen.

Hvis amerikanerne følger trenden fra 18 land som tidligere har passert denne grensen, kan hver fjerde nybil være elektrisk i USA ved utgangen av 2025, to år før de fleste spådommene, skriver Bloomberg.

Les også

Lange ventetider på elbil: Kjøpte bruktbil til samme pris som ny

– Raskt akselererende etterspørsel

Fem prosent er ifølge analysen terskelen for når «alt endres».

Årsaken er at når det kommer til å ta i bruk ny teknologi, følger utviklingen en s-formet kurve:

Først går det sakte og bare såkalt «early adopters» hiver seg på. Så går det veldig fort når folkemassene omfavner den nye teknologien. Til slutt er det bare noen få som ikke har tatt steget, og veksten bremser igjen.

«Når det gjelder elektriske bilder, virker fem prosent å være punktet der etterspørselen fra hovedstrømmen overtar for «early adopters». Fram til det, bruker salget å være tregt og uforutsigbart. Etterpå kommer en raskt akselererende etterspørsel», skriver Bloomberg.

Les også

Porsche setter opp datterselskap i Norge

Usikkerhet om metall-tilgang

Analysen peker på at overgangen fra fossilbiler til elbiler ikke bare er avhengig av etterspørsel fra kunder.

Bilfabrikantene og deres leverandører er nødt til å klare å produsere raskt nok. Og dersom Latin-Amerika, Afrika og Sørøst-Asia følger etter Europa, Kina og USA, er det uklart om den globale gruveindustrien vil greie å dekke det økende behovet for metaller til batteriene, skriver Bloomberg.

90 prosent av verdens elbiler er hittil solgt i USA, Kina og Europa.

Helt øverst på lista i Bloomberg-analysen, over land med høyeste andel elbiler i nybilsalget, ligger Norge med en elbilandel på 83,5 prosent i første kvartal 2022. Neste land på lista er Island, med 51,7 prosent.

Norge har i mange år hatt en svært offensiv elbil-politikk, med reduserte skatter og avgifter som har sørget for å gjøre elbiler konkurransedyktige på pris.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken var de ti mest solgte bilmodellene i Norge helelektriske i første halvår i 2022.

Les også

Advarer om risiko for metallmangel i Europa

Les også

Reagerer på fjerning av momsfritak på elbiler: – Håpløst og uforutsigbart

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet