SAS-samarbeid vil produsere grønt drivstoff i stor skala

SAS og tre partnere undersøker muligheten for verdens første storskalaproduksjon av bærekraftig syntetisk drivstoff.

Et SAS-fly av typen Airbus 320 NEO på Malmø Lufthavn.
  • Fredrick Chr. Ekeseth
Publisert: Publisert:

SAS inngår samarbeid med det svenske energiselskapet Vattenfall, det nederlandske energiselskapet Shell og bioenergiselskapet LanzaTech for å undersøke muligheten for storskalaproduksjon av bærekraftig syntetisk drivstoff, ifølge en melding onsdag.

Målet er å få på plass et produksjonsanlegg som kan produsere inntil 50.000 tonn syntetisk «flybensin», gitt at en investeringsbeslutning tas på et senere tidspunkt, fremgår det.

SAS-sjef Anko van der Werff.

– Vår felles satsing som skal muliggjøre storskalaproduksjon av et mer bærekraftig flydrivstoff er en fantastisk sjanse til å få drivstoffet hurtigere ut i markedet, som i sin tur kan fremskynde SAS’ omstilling til netto nullutslipp, sier SAS-sjef Anko van der Werff i meldingen.

Drivstoffet vil være produsert fra fossilfri elektrisitet og gjenvunnet karbondioksid. Systemet er utviklet av LanzaTech og det amerikanske energidepartementets Pacific Northwest National Laboratory (PNNL).

Les også

SAS-piloter: 6 prosent sier de har tillit til ledelsen

– Lovende

Når anlegget er i drift med full produksjon kan det komme til å forsyne SAS med inntil 25 prosent av selskapets etterspørsel etter bærekraftig flydrivstoff i årene etter 2030.

«Et felles studium har vist lovende forhold for prosjektet, og alle samarbeidspartnerne har nå blitt enige om å utføre dybdeanalyser», heter det.

Produksjonsanlegget er tiltenkt å ligge nær Forsmark på den svenske østkysten. Ambisjonen er at det er i drift en gang i 2026–27.

Les også

Nytt forslag skal hindre «SAS-finte»

Les også

Regjeringen vil vurdere fremtiden til Rygge flyplass

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. sas
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
  4. Elektrisitet
  5. Drivstoff

Flere artikler

  1. SAS-sjefen om omikron-konsekvenser: – La oss være ærlige, det er ingen som vet

  2. Sydbank senker SAS til «selg»: – Halter etter konkurrentene

  3. SAS-sjefen: – Vi står fortsatt foran utfordringer

  4. SAS og Nordic Semiconductor ble tapere på svak Oslo Børs

  5. SAS har tapt 6,5 milliarder det siste året