Det grønne skiftet
Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet
SAS og tre partnere undersøker muligheten for verdens første storskalaproduksjon av bærekraftig syntetisk drivstoff.
SAS inngår samarbeid med det svenske energiselskapet Vattenfall, det nederlandske energiselskapet Shell og bioenergiselskapet LanzaTech for å undersøke muligheten for storskalaproduksjon av bærekraftig syntetisk drivstoff, ifølge en melding onsdag.
Målet er å få på plass et produksjonsanlegg som kan produsere inntil 50.000 tonn syntetisk «flybensin», gitt at en investeringsbeslutning tas på et senere tidspunkt, fremgår det.
– Vår felles satsing som skal muliggjøre storskalaproduksjon av et mer bærekraftig flydrivstoff er en fantastisk sjanse til å få drivstoffet hurtigere ut i markedet, som i sin tur kan fremskynde SAS’ omstilling til netto nullutslipp, sier SAS-sjef Anko van der Werff i meldingen.
Drivstoffet vil være produsert fra fossilfri elektrisitet og gjenvunnet karbondioksid. Systemet er utviklet av LanzaTech og det amerikanske energidepartementets Pacific Northwest National Laboratory (PNNL).
Når anlegget er i drift med full produksjon kan det komme til å forsyne SAS med inntil 25 prosent av selskapets etterspørsel etter bærekraftig flydrivstoff i årene etter 2030.
«Et felles studium har vist lovende forhold for prosjektet, og alle samarbeidspartnerne har nå blitt enige om å utføre dybdeanalyser», heter det.
Produksjonsanlegget er tiltenkt å ligge nær Forsmark på den svenske østkysten. Ambisjonen er at det er i drift en gang i 2026–27.