Venstre advarer mot å fjerne elbil-fordeler

Venstre advarer mot å fjerne fordelene for elbilene og mener dette vil være å gamble med målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025.

Dersom fordelene for elbilene fjernes, gambler man med målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025, mener Ola Elvestuen (V).

Geir Olsen / NTB
  • NTB-Ole Henrik Tveten
Publisert: Publisert:

Denne uken ble det kjent at nær 20 prosent av den norske bilparken er ladbare, og at tallet ser ut til å øke måned for måned. Men tall Teknisk Ukeblad (TU) hentet inn i mars, viser at det er et stort skille mellom noen få kommuner med kraftig vekst i elbilandelen, og resten av landet.

I 139 av 356 kommuner i fjor var elbilandelen tilnærmet den samme som tidligere, det vil si innenfor en vekst eller nedgang på 1 prosentpoeng.

– Byområdene har tatt elbilbølgen, ikke distriktene. Regioner og distrikt som ikke har tatt del i elbil-løftet, trenger at fordelene beholdes lengst mulig. Alt annet vil være å gamble med målet om bare nullutslippsbiler i 2025, sier Venstres Ola Elvestuen til NTB.

Les også

Investorer ble forespeilet milliongevinst – flere av prosjektene har ikke blitt bygget

Merker knapt økningen

Ved nyttår var det 67 kommuner hvor elbilbestanden lå under 2 prosent, ifølge tallene TU hentet inn.

– I halve landet merkes knapt økningen i elbilandelen. Å stramme inn på elbilfordelene er en oppskrift på å hindre folks muligheter til å ta del i det grønne skiftet på veien, sier Elvestuen.

Han viser til SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet, som alle vil innføre merverdiavgift på elbiler med et fradrag på 600.000 kroner.

– Enhver endring i elbilfordelene vil gjøre det vanskeligere å nå målet om utelukkende salg av nullutslippsbiler i 2025, sier Elvestuen.

Å fjerne fordelene for elbiler er å gamble med målet om å nå målet om at det bare skal selges biler uten utslipp i 2025, mener Venstres Ola Elvestuen.

Tore Meek / NTB

Forsvarer skattleggingen

– Dette handler om hvor lenge staten skal subsidiere store og kostbare elbiler. Det har nå kommet svært mange elbiler i segmentet under 600.000 kroner, sa Svein Roald Hansen, avgiftspolitisk talsperson i Ap, til E24 i mai.

Da sa Ap-politikeren at han ikke var bekymret for at elbil-momsen vil true Norges mål om at alle nye biler som selges skal være utslippsfrie fra 2025.

– Vi må huske på at da elbilfordelene i sin tid ble introdusert, skulle de i utgangspunktet vare til det var 50.000 elbiler solgt. Nå er halvparten av alle solgte biler elbiler, sa Hansen.

Les på E24+

Fire skyaksjer som ser ganske ustoppelige ut

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Elbillading
  3. Ola Elvestuen
  4. Utslipp

Flere artikler

  1. Nå er det 400.000 elbiler på norske veier

  2. Betalt innhold

    Drømmer du om stor elbil, kan du spare på å handle raskt

  3. Klimaministeren til kamp mot «Tesla-avgiften»

  4. Energimeldingen kommer fredag: Ola Elvestuen etterlyser karbonfangst på oljeplattformer

  5. Frykter et ladekaos uten like i sommer