Nye Veier bygger ny E39 mellom Kristiansand og Mandal Øst. Oktober 2022 skal en 4 felts motorvei med 110 km/t som er 25 meter bred være ferdig bygd. Ved Trysfjorden i tidligere Søgne nå Kristiansand kommune, bygges det en 60 meter høy bro som skal holde 4 felt i stedet for to bruer med 2 felt hver som er vanlig.

Tor Erik Schrøder/NTB
Norsk politikk

Motorveier kutter ikke klimautslipp

Regjeringens svar på de unges drøm om ren luft, naturmangfold og et levelig klima på kloden vår, er stadig mer asfalt og motorveier.

  • Lan Marie Berg
    Lan Marie Berg
    Oslos miljøbyråd og stortingskandidat (MDG)
Publisert:
Dette er et leserinnlegg
Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kroniker og debattinnlegg til E24 her.

I George Orwells berømte roman «1984» hadde «sannhetsministeriet» ansvaret for propaganda og omskrivning av virkeligheten. I en kronikk i E24 19. mai høres det nesten ut som om Knut Arild Hareide og Linda Hofstad Helleland har fått nye jobber i Ernas sannhetsministerium. De påstår at MDG svikter i klimapolitikken, fordi vi ikke støtter regjeringens motorveiplaner på kryss og tvers av landet og heller vil satse storstilt på utbygging av jernbanen.

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte, men utsagnet understreker bedre enn noe annet hvorfor Erna-regjeringen må fjernes etter valget hvis vi skal få en skikkelig klima- og naturpolitikk i Norge. Mens Storbritannia har kuttet 41 % i sine klimagassutslipp siden 1990, Tyskland 36 % og Sverige 29 %, så har Norge kuttet pinlige 2 %. Likevel er regjeringens svar på de unges drøm om ren luft, naturmangfold og et levelig klima på kloden vår, er stadig mer asfalt, motorveier og oljeleting.

Mens gigantiske og kontroversielle motorvei-prosjekter prioriteres over hele landet, settes togutbyggingen på vent. Eksemplene er mange. Det finnes knapt en ny veistrekning denne regjeringen ikke sier ja til. Bare bygging av ferjefri E39, ny Riksvei 4 (mellom Oslo og Mjøsbrua) og ny hovedvei mellom øst og vest (E134) koster uendelig med milliarder av kroner, vil gi kraftig økt biltrafikk, og vil gi enorme tap av uerstattelig natur. Regjeringens kaster milliarder av kroner inn i bygging av ny E18-motorvei inn til Oslo. Samtidig kutter de i jernbanesatsingen på Østlandet, og ikke finner en krone til å finansiere nytt signalanlegg på T-banen som vil gi mange flere avganger og millioner av flere kollektivreiser. Det er dårlig klimapolitikk og dårlig prioritering for fremtiden.

Forskningen viser oss utvetydig at mer motorvei, gir mer kø og biler. Dette er særlig et problem for byene våre, men også for skolebarn over hele landet som stadig oftere blir kjørt til skolen fordi skoleveiene er utrygge. Økt biltrafikk gjør at bussene våre åler seg i rushtidskø av biler. Det gjør at barna våre må stabbe seg mellom biler på vei til skolen. Og med på kjøpet har vi også fått helsefarlig luftforurensing som gjør at folk med astma eller andre luftveissykdommer må holde seg innendørs på dager med høy luftforurensing.

Byrådet i Oslo, med MDG i spissen, fører den mest ambisiøse klimapolitikken for noen storby i verden. Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030. Fra 2018 til 2019 gikk utslippene i Oslo ned med nesten 7 %, så Helleland og Hareide lyver når de sier at utslippene våre øker. Siden MDG overtok makta har vi endelig fått hull på utslippene fra veitrafikken som økte under de borgerlige. Siden 2015 er utslippene kuttet tilsvarende 60.000 biler. Vi har bygget sykkelveier i et tempo Oslo aldri har sett maken til. Og vi har fått rekordmange elsykler, elbiler og elbusser. Ja, til og med elferjer og elektriske gravemaskiner! Dette er ikke «symbolpolitikk», det er bare å ta seg en tur rundt i byen og se på endringene som skjer.

Faktum er at vi hadde fått til enda mer, enda raskere, om regjeringen ikke hadde stukket kjepper i hjulene våre. Men dessverre prioriterer regjeringa heller nye motorveier, billig bensin og milliarder av kroner i redningspakker til olje- og flyindustrien fremfor utbygging av tog, billigere kollektiv og satsing på CO2-fangst på avfallsanlegget på Klemetsrud.

MDG går, som eneste parti, til valg på ekte klimapolitikk i praksis: Vi vil heller bruke pengene fra motorveier til å gi folk raskere tog, billigere billetter og flere avganger. I tillegg vil vi rulle ut sykkelveier i byer og på landsbygda, gjøre bussen billigere og mer tilgjengelig, bygge ladestasjoner i hele landet, og ta vare på veiene vi allerede har, gjennom rassikring, vedlikehold og trafikksikkerhetstiltak. Vi vil heller bruke pengene på grønne transportløsninger for framtiden, som tar vare på naturen, gjør bygdene tryggere og byene grønnere. Vi tør å gjøre de prioriteringene som trengs.

I mange år var det Frp som satt med samferdselsministeren. Når man ser på regjeringens forslag til Nasjonal transportplan, skulle man tro det fortsatt var Frp som styrte. I motsetning til dagens regjering, så var Frp i det minste ærlige med folk om at motorveier var viktigere enn å løse klimakrisen. For politikk handler om å prioritere. ​

Publisert:
mail

DET GRØNNE SKIFTET

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Norsk politikk
  2. Klimapolitikk
  3. Veiutbygging
  4. Samferdsel
  5. E39

Flere artikler

  1. MDGs klimapolitikk er redusert til en kamp mot bilen – i stedet for utslippene

  2. Jekket opp 2019-utslippene etter statistikkfeil: Norges klimautslipp falt i coronaåret 2020

  3. Klimapolitikken skal være rettferdig

  4. Biden håper å kickstarte ny fase i klimakampen

  5. Enighet om ny avtale: Billigere for elbiler i bompengeringen i Oslo