Det norske batterilandslaget møter ikke USA, men Europa

Årets dyreste reklamesnutt handler om elbiler som fosser frem og å få Norge ned fra pallplass. Men den reelle konkurransen dreier seg om hvorvidt Norge skal fortsette å være en batteriimportør til disse bilene, eller om vi skal bygge opp vår egen verdikjede og bli en batterieksportør til Europa.

  • Fredrik Andresen
    Fredrik Andresen
    Daglig leder for Hydrovolt
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Når Super Bowl-sendingen og Will Ferrell ruller over amerikanske skjermer med ett minutts «Norgeshat». – Jeg vil slå Norge i trynet, sier han i General Motors reklamen som allerede går sin seiersgang på nettet, når han innser at vi har høyere andel elbiler per person enn USA.

Og absolutt, Norge er verdensledende på elbilandel. Over halvparten av nybilsalget vårt i 2020 var elbiler. Vi har også verdens mest offensive utfasing av fossilbiler, med et mål om at bare utslippsfrie biler skal selges innen 2025.

Fått med deg denne? Will Ferrell til «angrep» på Norge i Super Bowl-reklame

Og selvfølgelig, reklamen fra USAs største bilprodusent er godt klimanytt.

General Motors skal levere 30 nye elbilmodeller innen 2025, fase ut salget av fossilbiler innen 2035, og være karbonnøytrale innen 2040. En helomvending fra fossilbiler, men kanskje også et valg som ikke var så mye et valg. For markedet er på vei mot en utslippsfri bilpark.

I reklamefilmen gjør Ferrell i kjent stil «narr» av Norge i sin frustrasjon over at vi har kommet lengre enn USA på elbiler, blant annet ved å bestille fem millioner ansjospizza til oss - og får svar fra Erna Solberg på Twitter. Ikke bare er det morsomt, men det er lett å ta med et smil, for konkurransen mellom Norge og USA er like konstruert som en ansjospizza er vond.
Fordi det norske batterilandslagets konkurranse er med Europa – ikke USA.

Og det er mye viktigere å få frem i debatten i Norge enn å få ananas på pizzaen.

Det pågår nå en voldsom utvikling av storindustri innen batterier i Europa, drevet fram av bilindustrien. Etterspørselen etter batterier til elbiler bare i Europa forventes å øke med 3500% fra 2020 til 2030, og deretter ytterligere tredoble seg fra 2030 til 2040. Volkswagen, som trolig blir Europas største battericelle-kunde, har planer om å lansere 50 nye elbiler innen 2025. Akkurat nå posisjonerer en rekke aktører seg for å delta i en beinhard kamp om å levere bærekraftig batteriproduksjon til disse bilene.

På myndighetsnivå samkjører europeiske land gjennom EUs European Battery Alliance industri- og klimapolitikk for å raskt få etablert storskala batteriproduksjon og en hel verdikjede for batterier. Målet er verdens grønneste batterier som kan tøyle Asias batteridominans, sikre Europas egen bilindustri og skape nye arbeidsplasser.

Det er den verdikjeden vi skal være en del av fra Norge. For selv om Will Ferrell utpeker oss som konkurrent, så er pallplassen vår på elbilandelen trygt i mål. Der vi virkelig skal bryne oss fremover er med andre europeiske land som satser på å etablere seg raskt og i skala for å ta posisjoner innen batteriverdikjeden.

Mange i norsk næringsliv har kommet langt, og det er stor vilje til å satse for å få på plass en verdikjede for batterier. I januar nådde vi en viktig milepæl i siste ledd av verdikjeden. Da startet Hydrovolt byggingen av Norges første resirkuleringsanlegg for elbilbatterier i Fredrikstad. Når vi starter opp anlegget vil gjenvinningsgraden ligge 30% over dagens krav. Anlegget bygges med støtte fra Enova, noe som gir oss en sterk posisjon til å også tenke europeisk ekspansjon. Det tenkes, planlegges og bygges batterivirksomhet mange steder i Norge – i Fredrikstad, Mo i Rana (Freyr), Arendal (Morrow), Porsgrunn (Elkem), Bergen (Corvus). Og uansett hvor, må vi alle skalere og tenke europeisk. EU spytter nå milliarder av euro i offentlig støtte til våre konkurrenter lenger sør på kontinentet.

Det er derfor vi må dra i flokk. Norge har et fantastisk utgangspunkt for å lykkes i batterikonkurransen. Vi har kompetent arbeidskraft, verdensledende industrikompetanse og forskningsmiljøer, og store selskaper med lang erfaring som leverandører til bilindustrien.

Men det er andre land i Europa som leder, og vi trenger en bred og slagkraftig koalisjon av næringsliv og myndigheter for å lykkes. Så når Will Ferrell ypper til kamp, er det grunnleggende at vi holder fokus. For en treningskamp mot USA på elbilandel kan nok alltids være gøy. Men det er verdikjeden rundt batteriene vi skal sikre hjemmeseier for. Det norske batterilandslagets konkurranse er ikke mot USA, men mot Europa.

Publisert:

Flere artikler

  1. Norsk samarbeidsmodell er superkraften inn i batterier

  2. Grønn batteriteknologi kan bli spydspissen for norsk industri-omstilling

  3. Bilindustriens kappløp mot nullutslipp

  4. Annonsørinnhold

  5. Etterlyser grønn industriavtale med staten: Tror eksportverdien kan dobles

  6. Betalt innhold

    Japansk gigant prøver å kapre Tesla som kunde