Kampen om luften

Norske gründere avduket elektrisk sjøfly: Tror det kan revolusjonere reisemønsteret i Norge

Fremfor å bygge om eksisterende fly til elektrisk drift, begynte gründerne i norske El-Fly med blanke ark da de skulle designe sitt elektriske sjøfly – dermed minner designet også mer om gammeldagse «båtfly» enn sjøfly vi kjenner i dag.

Gründerne Eric Lithun (t.h.) og Thomas Brødreskift i El-Fly AS under avdukingen
  • Marius Lorentzen
Publisert:

ARENDAL (E24): – Vi kommer ikke til utslippsfri luftfart gjennom å fly mindre. Da kutter vi kanskje 5 eller 10 prosent utslipp. Vi skal til null og da må det ny teknologi til, sier fagansvarlig for transport i klimaorganisasjonen Zero, Ingvild Kilen Rørholt.

Hun fikk innta podiet på kontorene til OSM-gruppen i Arendal mandag kveld da gründerne i El-Fly skulle avduke sin modell av et elektrisk sjøfly.

Modellen er fullt ut funksjonell og er bygget opp fra bunn som et elektrisk fly. Derfor har det ikke de to klassiske pongtongene som vanlige sjøfly, men et stort skrog i bunn med batterier.

Fordi Politiet har innført flyforbudssone over Arendal sentrum under Arendalsuken, fikk ikke de oppmøtte se flyet i aksjon – men kunne se testflyginger på video.

Gründerne mener flyet deres, med plass til 10 personer og en rekkevidde på 250 kilometer (1 times flytid og en halvtime til i reserve i batteriet), skal kunne revolusjonere måten man reiser rundt i Norge på.

Sunderland flybåter ankret opp på Fornebu sjøflyhavn i 1947 – designet har noen fellestrekk med El-Flys nye design.

Nøyaktig når et fly kan være i luften med passasjerer er ikke klart, men ifølge gründerne går det fort åtte år å få et nytt fly sertifisert – selv om flyet egentlig er klart.

– Fungerer dette i Norge, med de vær- og luftfartsforhold vi har, så fungerer det i hele verden, sa gründer og daglig leder Eric Lithun.

Han ser for seg at sjøflyene kan dramatisk korte ned reisetiden mellom for eksempel Bergen, Odda og Stryn til mellom 20 og 40 minutter – turer som i dag tar flere timer med bil.

De ser også for seg å elektrifisere sjøflyruter i Hellas og Karibien.

I tillegg til forbedringen i reisetid, mener gründerne også at flyet vil kunne støtte en forretningsmodell der flyturer i mye større grad bestilles basert på etterspørsel – fremfor at de settes opp på faste ruter og tidspunkter som dagens kommersielle rutefly.

Fire Tesla-batterier og eksisterende teknologi

Bergenseren Lithun har egentlig bakgrunn fra IT-bransjen og begynte for alvor å jobbe med elektriske fly i 2017. Han fikk etter hvert med seg Thomas Brødreskift på laget, som har bygget Norges første elektriske sjøfly, ifølge dem selv.

I 2019 annonserte Lithun og El-Fly at de hadde bestilt 18 elfly (treningsfly med hjul for vanlig rullebane) av amerikanske Bye Aerospace.

Parallelt jobbet man med planene om sitt eget elektriske sjøfly.

– Vi har fortsatt ordren hos Bye Aerospace også, sier Lithun.

Når de nå også vil innta sjøflymarkedet, mener de at de har flere fordeler. For det første gjør vekten av batteriene i bunnen av flyet at flyet blir langt mer sjødyktig og stabilt i vann enn vanlige sjøfly.

I tillegg slipper man problematikken som dagens sjøfly har, med at motorene krever mye vedlikehold på grunn av alt saltvannet de utsettes for.

– Vi har et skrog på rundt 4,2 tonn med batterier som tilsvarer omtrent fire Tesla Model 3-biler. Det gir oss en times flytid i 250 kilometer per time, pluss en reservekapasitet i batteriet på 30 minutter flyging til. Selve batteriet veier rundt 1,7 tonn, forklarte Thomas Brødreskift.

Brødreskift pekte på hvordan de har tegnet flyet med en stor dør, slik at det enkelt kan brukes som et fraktfly.

– Når det gjelder selve ladingen skjer det heldigvis så mye innen lading av båt og skip rundt i norske havner og fjorder som vi kan dra nytte av til flyet vårt, fortsatte han.

Ifølge gründerne har de så langt gjennomført rundt 40 testflyginger.

Sertifisering er nøkkelen

Etter å ha presentert modellen og designet sitt i Arendal jobber man nå med å finpusse designet, forklarer Lithun.

Under seansen forklarte gründerne at de blant annet tester ut ulike skrogdesign på flymodellen, for å finne frem til de egenskapene man ønsker.

– Vi ønsker å låse designet i løpet av høsten, sier Lithun.

Deretter starter et langsiktig arbeid, som han sammenligner med et maraton. For kravene til sikkerhet er skyhøye i luftfarten og det å sertifisere nye fly, nye motorer og ny teknologi tar lang tid og krever mye ressurser.

Selv for store aktører som Boeing og Airbus tar utvikling og sertifisering mange år.

– Av de jeg snakker med som kan sertifisering, sier alle at man må regne med at det fort går åtte år, sier Lithun.

– Dere regner ikke med å kunne gjøre det noe raskere?

– Nei, for selv om politikere nå legger press på en grønn omstilling så er sikkerhet så viktig i denne bransjen og vi tror ikke den tidslinjen vil endre seg veldig, sier han.

Selv planlegger ikke gründerne i El-Fly å gjøre hele jobben selv.

– Det er «air frame» (skroget, journ.anm.) vi skal fokusere på. Vi skal kjøpe inn fremdriftssystemet, avionics-systemene og vi skal ikke drive innovasjon på alt. Hvis vi skal drive innovasjon selv må det være på ting som kan gi oss en gevinst i business casen vårt, sire Lithun.

Teamet i El-Fly

I utgangspunktet ønsker El-Fly å få sertifisert flyet sitt under Det europeiske luftfartstilsynets (EASA) CS-23-sertifisering, som er en lav sertifiseringsrad for fly med inntil 19 passasjerer.

Lithun poengterer samtidig at det å få et fly sertifisert i seg selv har en stor potensiell verdi, lenge før man faktisk har produsert det:

– Får vi et sertifisert fly kan vi selge lisenser for at flyet kan produseres også andre steder enn bare i Norge, sier Lithun og fortsetter:

– Her i Norge har vi en skips- og båtbyggerindustri som fint kan produsere 30 til 40 fly i året.

Les også

Oppstartsbedrift i Bergen har bestilt 18 elfly: – Dagens småfly er utrolig analoge og gammeldagse

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. elfly
  4. Elfly
  5. Fly
  6. Arendal
  7. Innovasjon

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Dette kan bli fremtidens lokalfly

  2. Olje fra dette feltet selges som karbonnøytral

  3. United investerer i svenske Heart Aerospace: Vil kjøpe 100 elfly

  4. En av seks kabinansatte i USA rapporterer om vold: – Jeg trodde jeg hadde sett alt

  5. Gir 24 timers åpent kjøp på flybilletter