Topplederdebatten: - Sånn som nordmenn reiser i dag, kan ikke fortsette

ARENDAL (Aftenposten/E24): Er fly- og skipsfartens fagre løfter om utslippskutt grønnvasking? Eller tar de klimaendringene på alvor? Hør topplederdebatten fra Arendalsuka her.

  • Carl Alfred Dahl - Aftenposten
  • Rakel Haugen Strand - Aftenposten
  • Fredrik Kampevoll – Aftenposten
Publisert:

– I SAS ser vi på dette som et eksistensielt spørsmål.

Det sa Kjetil Håbjørg, konserndirektør Airline Services SAS, da Aftenposten og E24 inviterte til topplederdebatt om grønnvasking under Arendalsuka.

Håbjørg viser blant annet til at selskapet samarbeider med Airbus for å på lang sikt lage lavutslipps- og utslippsfrie fly. I tillegg viser han til bærekraftig drivstoff og enklere kombinasjon av tog og fly for de reisende.

– Vi tror at folk vil reise veldig mye mer i fremtiden, la han til.

Det utsagnet fremkallet latteren hos motdebattant Anja Bakken Riise, som er leder i Framtiden i våre hender.

– Hvis alle andre selskap skulle drevet som SAS og Hurtigruten, hadde klimaregnskapet da gått opp? Svaret er nei. Vi er ikke i nærheten. Da ville de mest dystre spådommene fra FNs klimapanel truffet inn. Det er kjipt å komme i det gode selskap å si sånne ting. Sånn som nordmenn reiser i dag, kan ikke fortsette, sier Riise.

I tillegg til Håbjørg og Riise, deltok Hedda Felin, administrerende direktør for Hurtigruten Norge i debatten.

Den ble ledet av Rakel Haugen Strand og Fredrik Kampevoll, som er økonomijournalister i Aftenposten og E24.

Forrige uke la FNs klimapanel frem en ny rapport. Konklusjonene er dystre:

  • Det er for sent å stoppe kloden fra å bli 1,5 grader varmere.
  • Jo mindre utslipp vi klarer å kutte, desto alvorligere blir konsekvensene.

Transportsektoren er den største kilden til utslipp i Norge. Sektoren står overfor en enorm omstilling skal den klare å nå målene i Parisavtalen.

Enkelte aktører i sektoren er blitt beskyldt for å grønnvaske selskapet og tjenestene de leverer.

Topplederdebatten arrangeres av Aftenposten Event, Futureboards og UN Global Compact Norge.

Hedda Felin, administrerende direktør Hurtigruten Norge (f.v.), Anja Bakken Riise, leder Framtiden i våre hender og Kjetil Håbjørg konserndirektør Airline Services SAS. Debatten ble ledet av Aftenposten/E24s økonomijournalister Rakel Haugen Strand (f.h.) og Fredrik Kampevoll.

Sport og penger

Grønnvasking er bare ett av temaene i den redaksjonelle delen av Topplederdebatten.

Først diskuterte Nina Jensen, administrerende direktør REV Ocean og Elisabeth Grieg, styreleder og medeier Grieg Gruppen topplederes deltagelse i samfunnsdebatten. Denne debatten ble ledet av Aftenposten-kommentator Joacim Lund.

Aftenpostens sportskommentator Daniel Røed-Johansen diskuterte pengenes innflytelse på idretten, med Sven Mollekleiv, som leder Norges Fotballforbunds Qatar-utvalg og Lise Klaveness, direktør Toppfotball og Landslag i Norges Fotballforbund. Denne debatten starter ved cirka 41:20.

Til slutt oppsummerer Henrik Syse, forsker ved Prio, topplederdebattens overordnede tema.

Følg debatten i lydsendingen øverst i artikkelen.

(Det første punktet på programmet, «Velkommen/Styrerikets tilstand» med Arendals Fossekompani, er kommersielt innhold. Aftenposten/E24s redaksjon er ikke deltager i den delen av programmet.)

Publisert:
Gå til e24.no

Det grønne skiftet

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innenfor det grønne skiftet

Her kan du lese mer om

  1. Framtiden i våre hender
  2. Grønnvasking
  3. Hurtigruten
  4. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Fly uten utslipp? Slik kan det bli mulig.

  2. EUs klimapakke kan gi strengere krav i luftfarten – og dyrere billetter

  3. Eks-klimaminister tar oppgjør med MDG: – Merkelig og umodent

  4. Norske banker langt fra taksonomitilpasset

  5. Betalt innhold

    Slik tror DNB-sjefen vi kan fylle gapet etter oljenæringen