Skolen er ikke død, lenge leve skolen!

Frykten for det ukjente hemmer ikke bare skolens utvikling, men også det norske samfunnet.


<p><b>TEKNOLOGI-REVOLUSJON:</b> – Det er ikke en debatt om teknologi i skolen vi trenger, men en debatt om rollen til skolen i et teknologidrevet samfunn, skriver kronikkforfatter Johan Brand. Bildet er et illustrasjonsfoto.</p>

TEKNOLOGI-REVOLUSJON: – Det er ikke en debatt om teknologi i skolen vi trenger, men en debatt om rollen til skolen i et teknologidrevet samfunn, skriver kronikkforfatter Johan Brand. Bildet er et illustrasjonsfoto.

Johan Brand

Johan er gründer i Kahoot!, We Are Human og en Fellow of the Royal Society of Arts (RSA). 

Han blitt kåret til Founder of the Year på Norwegian Nordic Startup Awards, “Årets digitalhode" og er listet som en av 100 mest innflytelsesrike ledere i utdanningsteknologi.

Hvilken erfaring har vi gjort oss rundt rollen til internett i konteksten av læring og utdanning, nå som internett har vært utbredt kommersielt i 20 år?

Det er bemerkelsesverdig hvor liten rolle nettet fremdeles har pedagogisk sett, med tanke på dens enorme rolle i samfunnet generelt. Jeg tenker da ikke på teknologien internett, men «samfunnet» internett. Det hele virker som en fornektelse.

Digital kunnskap og mestring kommer ikke gjennom en jomfrufødsel. Barn vet hvordan de teknisk bruker teknologi, men det er jo egentlig hverken der utfordringene eller mulighetene ligger.

Det er ikke en debatt om teknologi i skolen vi trenger, men en debatt om rollen til skolen i et teknologidrevet samfunn. Dette er ikke et opprop for utdanningsrevolusjon eller nok en reform. Poenget er at den egentlig irrelevante debatten «teknologiens rolle i skolen» vil fremstå nyansert og produktiv, og heller diskuterer hvordan skolen skal være relevant i et samfunn som eksponentielt endrer seg fra år til år.

Det er ikke debatter om teknologivalg som vil gi oss svarene vi søker når vi ser at skolen er i ferd med å bli irrelevant som leverandør av arbeidstagere. Vi må orke å ta en mye mer komplisert debatt, som må resultere i et konstruktivt kompromiss om hvilket samfunnsoppdrag skolen egentlig skal ha slik samfunnet har blitt og utvikler seg.

Vestlig samfunn trenger en skole som skaper læringsagenter. Vi trenger ikke konsumenter, men kreatører av teknologi, kreative tenkere og problemløsere. Unge individer bør være berettigede og aktive aktører i sin egen fremtid. Selv Kina forlater nå samlebåndet og er på vei til å bli et av verdens mest kreative land innen sine dominerende industrier.

Digital kunnskap og mestring kommer ikke gjennom en jomfrufødsel. Barn vet hvordan de teknisk bruker teknologi, men det er jo egentlig hverken der utfordringene eller mulighetene ligger.

Skolen i Norge er i forhold til de fleste land en suksess fordi vi har orden på det grunnleggende behovene. Når barn i flyktningleirer blir spurt hva de ser mest frem til når krigen er over, så er det å gå på skolen igjen. Når vi ser dokumentarer som On the Way to School av Pasal Plisson, som tar for seg de farlige og strabasiøse «reisene» barn tar for å komme seg på skolen, skjønner man hvilken rolle skolen egentlig har i samfunnet.

Den trangen barn har til å være på skolen, ikke bare for lære, men for å være sosiale, føle trygghet og frihet i samholdet og i et fellesskap, er stor.

Her leverer norsk skole bra, men det har ingenting med teknologi å gjøre. Debatten vi skal og bør ha handler ikke om grunnleggende ting, det er vi for det meste enige om.

Men vi må orke å diskutere hvordan elever skal bli produktive borgere i det samfunnet som utvikler seg i takt med teknologien. Alle selskaper og samfunn vi anser som suksessfulle og har forbilder og de har én ting til felles; de investerer i mennesker. Det er nettopp det skolen også er, altså uten tvil vår viktige samfunnsinvestering.

30 år med skolereformer er bevis på at det ikke er institusjonelle «make overs» vi trenger, men en investering i individene i skolen: I lærerne og elevene.

 <p><b>KAHOOT-GRÜNDER:</b> Johan Brand er gründer i Kahoot!, We Are Human og en Fellow of the Royal Society of Arts (RSA). Han blitt kåret til Founder of the Year på Norwegian Nordic Startup Awards, “Årets digitalhode" i E24s Ledertalentene-kåring, og er listet som en av 100 mest innflytelsesrike ledere i utdanningsteknologi.</p>

KAHOOT-GRÜNDER: Johan Brand er gründer i Kahoot!, We Are Human og en Fellow of the Royal Society of Arts (RSA). Han blitt kåret til Founder of the Year på Norwegian Nordic Startup Awards, “Årets digitalhode" i E24s Ledertalentene-kåring, og er listet som en av 100 mest innflytelsesrike ledere i utdanningsteknologi.

De er endringsagentene som vil aktivisere foreldre, ta i bruk den relevante teknologien for å løse utfordringene vi står foran, og med det sette i gang endringsviljen hos aktørene i skoleverket. De er de eneste som kan sørge for at intuisjonen skolen gir oss den avkastningen vi forventer og som former samfunnet i henhold til de felles verdier vi har.

Skolen skal hjelpe individet til å bli en borger, en produktiv borger som kan ta hånd om seg selv og helst skape overskudd som resten av samfunnet kan høste av. Vi går igjennom et teknologisk skifte som egentlig ikke hverken er overraskende eller burde være skremmende, hvis vi alle var opplært til å takle teknologiskiftene som en naturlig del av vår stadige utvikling.

Skolen skal ikke undervise med de siste hardware trender, programmeringsspråk, eller adoptere siste teknikker rundt team-samarbeid. Ingen vet hvordan verden faktisk vil utvikle seg, hverken politisk eller teknologisk.

Men det er naivt å tro at man kan stå imot tsunamien av teknologirevolusjonen i skolen, eller at man kan la den utfolde seg fritt, i sin uforutsigbare form.

Vi må aktivt ta tak i hvordan vi samfunnet investerer i læring og utfordre oss selv til å skape et økosystem som er mer åpent, inkluderende og mangfoldig, ikke bare kulturelt men også teknologisk.

En av det viktigste pedagogiske modellene jeg jobber med er eksponering. Dette er noe som ikke er forbehold klasserom, men er vel så viktig i det strategiske arbeidet i innovative organisasjoner.

Erfaringsbasert læring er enormt viktig, og skolen må være et sted elever får nettopp denne erfaringen. Vi kan ikke stenge ute verden fordi vi ikke liker den, frykter den eller ikke forstår den.

Men det er nettopp det vi gjør når det kommer til teknologi.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå