Når risiko er tryggest

Store etablerte selskap kan ikke lenger forvente å «regne hjem» ideer før de prøves ut. I dagens forretningsverden er det den som ikke tar sjanser som er i størst fare. Slik bygger du kulturen som sikrer nyskapning.


<p><b>RISIKO:</b> Kim Krogstad, administrerende direktør i Making Waves.</p>

RISIKO: Kim Krogstad, administrerende direktør i Making Waves.

Kim Krogstad

Sjef i Making Waves.

 
For at norsk næringsliv skal lykkes i fremtiden
må vi forstå hva som skal til for å sikre nyskapning. Digitale verktøy er en forutsetning for brorparten av all innovasjon, men det finnes en fellesnevner blant selskaper som Facebook, Google, Amazon og Snapchat, en hemmelig ingrediens, som går igjen hos samtlige. For det er ikke de som skriver mest kode, jobber flest timer eller er mest gjennomdigitaliserte som vinner i lengden.

Selskapene som lykkes best kjennetegnes ved at deres egentlige ekspertise er å skjønne hva kundene egentlig ønsker seg. De har en nysgjerrig kultur som handler om å forstå mennesker – og lage produkter og tjenester deretter. Det er som Petter Stordalen treffende skriver: En åpen og nysgjerrig kultur er viktigere enn digitale strategier.

I Norge vil mesteparten av nyskapningen – og ikke minst verdiskapningen – skje i de store, etablerte selskapene. Det er de store bedriftene som har de nødvendige finansielle musklene til å investere i innovasjon. Men det blir også slik fordi de må, for å overleve.

Men hvordan skal du som leder lykkes med å utvikle en kultur som understøtter et digitalt tankesett – og dermed legger til rette for nyskapning?

Det er i hvert fall fem ting du må slutte med, og fem ting du må gjøre i stedet:

  1. Dropp personlige incentiver og bonuser. Godt teamarbeid er en forutsetning for innovativ kultur, og da må alle på laget trekke i samme retning.
  2. Ikke definer løsningen eller produktet i detalj på forhånd – særlig ikke om du er en toppleder. Definer rammebetingelser, ansvarliggjør teamet, la dem teste, prøve og feile i trygge omgivelser.
  3. Bygg ned veggene mellom forretningsenhetene. Kundene dine forventer en sømløs opplevelse som traverserer tradisjonelle siloer. Gjør alt for å innfri forventningene deres.
  4. Slutt å ta utgangspunkt i dine eksisterende produkter, strukturer og vaner. Snu deg 180 grader rundt og tenkt kundesentrisk: Hva er det kunden egentlig ønsker seg?
  5. Og viktigst av alt: Ikke vær redd. Du må tørre å ta risiko. Store tungrodde bedrifter må jobbe som en oppstartsbedrift, men utnytte den finansielle ryggdekningen og mulighetene som et konsern gir.

Som konsulent er det lett å gi råd, men det er hverken raskt eller smertefritt å endre kulturen i et selskap. Kulturbyggingen må starte i styrerommet og i toppledelsen med å legge til rette for en flatere, åpnere og teambasert organisering. Det er en forutsetning for å utfordre det etablerte og realisere helt nye forretningsmuligheter.

Mange store virksomheter blir utfordret av små, raske oppstartsselskaper. For dem finnes det en snarvei til innovasjon og nye forretningsmuligheter ved å bygge en helt ny organisasjon på siden av den eksisterende. Samtidig som den eksisterende forretningsmodellen digitaliseres for å maksimere potensialet får man identifisert, testet og utviklet morgendagens inntektsstrømmer. Det var slik Finn.no og Vipps så dagens lys. Dagligvarebransjens nye samarbeidsprosjekt, betalingsløsning Retail Payment, er et ferskt eksempel på det samme.

Ved å etablere en lettbent, teambasert virksomhet ved siden av eksisterende organisasjon har du muligheten til å starte fra scratch, og etablere kulturen som trengs for innovasjon fra dag én. Den nye organisasjonen vil også fungere som inspirasjon for den eksisterende organisasjonen, og dermed bidra til at hele foretaket strekker seg i retning av en nyskapende kultur.

Det har aldri vært billigere og enklere å ta sjanser og teste ut noe nytt. Det har aldri vært viktigere heller.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå