Ålesunder kan tjene titalls millioner kroner på å selge to bokstaver

I 1996 kjøpte IT-gründer André Eidskrem (45) fra Ålesund domenet by.com til under 5000 dollar. Nå håper han på å selge det for flere millioner dollar.


<p><b>SMIL FOR EN GOD DEAL:</b> Datagründer André Eidskrem håper på å innkassere en gullkantet belønning for en 20 år gammel investering.</p>

SMIL FOR EN GOD DEAL: Datagründer André Eidskrem håper på å innkassere en gullkantet belønning for en 20 år gammel investering.

Dette er historien om IT-gründeren som startet et firma for å betale studielånet, slo an i Hviterussland og Kina, og fikk en datagigant i Silicon Valley på kroken.

Mandag 11. januar får André Eidskrem fra Ålesund vite hvor mye noen er villige til å gi for Internett-adressen by.com. Dette er datoen for en domeneauksjon i Los Angeles. Det foreløpige budet som ligger inne er på 600.000 dollar, altså fem millioner norske kroner. Men dette er under minstekravet, som foreløpig er en hemmelig sum.

Årsaken til hypen er markedsføringsverdien.

– De korte domenene er lette å huske og kommunisere, og er ofte veldig treffende, sier Torgeir Waterhouse, Internettredaktør i IKT-Norge.

Les også: Sex selger også som domenenavn

Science fiction

– By.com vil i alle fall bli solgt for et millionbeløp i dollar. Det er veldig gledelig, sier Eidskrem til VG.

– Hva hadde du sagt dersom noen fortalte deg dette tilbake i 1996?

– Jeg hadde nok sett på det som science fiction.

Han har vært gründer siden 1990. Den gang var han student ved Handelshøyskolen i Bergen, og startet et eget firma for å finansiere studiene. I årene etter, har Eidskrem vært en del av en forrykende utvikling av Internett.

I 1996 kjøpte han by.com av en amerikaner.

Domene-strid: Trine Grung kjøpte andres nettnavn og lenket til seg selv

– Den gang var det fryktelig mye penger å bruke 5000 dollar på et domene, når det vanligvis kostet ti dollar å registrere ett, sier Eidskrem.

Utsolgt i tiår

Ideen med by.com var å samle informasjon om alle norske byer under ett domene, eksempelvis ved oslo.by.com og stavanger.by.com. Det Ålesunds-baserte dataselskapet IntraHouse har levert innholdet til sidene, mens Eidskrem er daglig leder i selskapet og eier av domenet.

Gisle Hannemyr, internettekspert og universitetslektor ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo, berømmer det fremsynte valget.

– I internetts barndom fikk man kjøpt domener for bare noen dollar. Jeg forsto aldri at man kunne tjene seg rik på dette, men det var det tydeligvis noen som gjorde. Både domener med en-tre bokstaver og ord i ordboken var utsolgt allerede da jeg sjekket i 1997, sier han til VG.

Hannemyr legger til at det er omstridt hvor viktig det er med domenenavn, ettersom mange bruker google eller andre søkemotorer for å finne frem til nettjenester.

Vil selge for å bli større

Det skulle vise seg at Eidskrems to bokstaver var ekstra verdifulle også i Hviterussland.

– Rett etter jeg kjøpte domenet, ble jeg kontaktet av et russisk oljeselskap som ville ha under-domene. ISO-koden (eksempelvis «.no» i Norge, red.anm.) for Belarus er nettopp by. Dermed startet jeg et firma i Hviterussland også.

Så tok det av i Kina, der bokstavene b og y skal være lett tilgjengelig på tastaturet. Samtidig ble by.com søkemotoren for VG og andre nettaviser i Norge.

Fikk du med deg? Ruter brukte 24.000 kroner på domene verdt 5000

I 2007 fikk Ålesunds-firmaet IT-selskapet Cisco, et av de største firmaene i Silicon Valley, som kunde. Nå skal de lansere en internasjonal mobilplattform for datagiganten, og trenger pengene domenet kan gi.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå