Peker på flere grunner til kinesisk Apple-svikt

Økt konkurranse fra kinesiske smarttelefonprodusenter kan være én.


<p><b>SMELL:</b> Apple må kutte i guidingen etter skuffende salg i Kina.</p>

SMELL: Apple må kutte i guidingen etter skuffende salg i Kina.

Apple har startet 2019 på verst tenkelige måte.

Aksjen raste på børs etter at selskapet onsdag kveld kom med et sjeldent og overraskende resultatvarsel etter skuffende salg i Kina.

Til tross for at aksjen hentet seg noe inn i fredagens handel, ble årets første børsuke rød for iPhone-produsenten, med en nedgang på 6,01 prosent på årets tre første handelsdager.

I torsdagens handel raste aksjen 10 prosent og markerte med det den største nedturen på én enkelt dag på nesten seks år.

Ifølge Apple-sjef Tim Cook er det flere ting som har påvirket resultatet, som forholdene i Kina, og handelskrigen.

– Selv om vi ventet noen utfordringer i sentrale fremvoksende markeder, klarte vi ikke å forutse omfanget av den økonomiske bremsen, spesielt i Kina, skrev Cook i et brev til investorene.

Konkurransen i Kina øker

Kommentatorer i amerikanske medier har skyldt på nettopp handelskrigen for å forklare det sviktende Apple-salget i verdens nest største økonomi, hvor Apple har gått fra å være størst til nå å ligge på femteplass på listen over mestselgende smarttelefonprodusenter.

Det kan imidlertid være flere grunner til at Apple sliter på det kinesiske markedet.

iPhone-produsenten kan ha undervurdert hvor konkurransedyktige de kinesiske produsentene har blitt, tror flere analytikere.

Til nettmagasinet Slate sier Graham Webster, redaktør i DigiChina-prosjektet til tenketanken New America, at det finnes kinesiske smarttelefonprodusenter som lager «veldig bra maskinvare, til lavere priser, og iPhone er ikke nødvendigvis det eneste prestisjeproduktet i Kina lenger».

Webster stiller spørsmål ved hvorvidt Apple har tatt høyde for økende konkurranse i det kinesiske markedet, når selskapet nå kutter i resultatguidingen for første kvartal.

iPhone-produsenten sier nå at de venter inntekter på rundt 84 milliarder dollar for kvartalet der julehandelen slår inn, ned fra en guiding på mellom 89 til 93 milliarder dollar.

I et intervju med NRK før helgen uttalte porteføljeforvalter i Storebrand, Olav Chen, at han tror det er mer enn bare handelskrigen som har bremset salget for Apple i Kina.

– Det er nok svakere vekst i Kina generelt på grunn av tidligere tiltak som ble satt inn for å stoppe gjeldsveksten. Det har gjort at konsumentene også opplever at det blir litt strammere, og det er ikke noen tvil om at når man ser på alternativene som Huawei så er det billigere, sa Chen.

Tyngre globalt

Arcitc-analytiker Henriette Trondsen, pekte torsdag på at behovet for å oppgradere til den nyeste modellen, ikke lenger er like stort som før, noe som gjør terskelen for å bytte ut sin gamle telefon høyere.

– Prisøkninger på iPhone og mindre forbedring enn tidligere på nye telefoner kan ha påvirket salget. I aksjemarkedet bidrar nok også svakere enn ventet iPhone-salg til bekymringer om at Apple taper markedsandeler, sa Trondsen til E24.

Trenden med at folk bytter telefonene sjeldnere er dog ikke kun en utfordring for Apple. Ifølge en analyse fra Canalys falt smarttelefonsalget globalt med 7 prosent i tredje kvartal, og med 15,2 prosent i Kina, sammenlignet med samme periode i 2017.

Ifølge analysehuset falt salget i syv av de ti største markedene i verden, og de legger blant annet skylden på at folk skifter telefonen sjeldnere og forverring av forholdene i internasjonal handel.

Konkurransen fra Kina har også blitt betydelig tøffere, og ifølge Canalys har kinesiske produsenter nå en markedsandel på over 50 prosent globalt.

Samsung fra topp til bunn i Kina

Apples største kinesiske konkurrenter inkluderer Huawei Technologies, Oppo og Vivo. Alle har nylig kommet med populære funksjoner til sine smarttelefoner, som for eksempel kameraer utviklet for å ta bedre selfier – noe som slår godt an i det kinesiske markedet, påpeker daglig leder Mark Natkin ved Marbridge Consulting i Beijing overfor The Wall Street Journal.

– De andre er litt tettere på det som virkelig betyr noe for kinesiske konsumenter, sier Natkin til avisen.

I en annen artikkel minner Wall Street Journal om at sørkoreanske Samsung gikk fra topp til bunn i Kina i løpet av få år: Fra å ha vært den største smarttelefonprodusenten på det kinesiske markedet for fem år siden, kontrollerer nå Samsung mindre enn 1 prosent av markedet i landet.

Problemene for Samsung i Kina startet da konkurrentene begynte selge lignende produkter til lavere priser. Nedgangen ble forverret da Samsung i 2016 måtte trekke tilbake sin flaggskipsmodell Galaxy Note 7, etter at telefonerer tok fyr og eksploderte.

Samsung har siden slitt med å ta tilbake markedsandeler i Kina.

– Samsung har bare mistet det i Kina, sier senioranalytiker Sanjeev Rana ved meglerhuset CLSA til WSJ.

– Jeg tror ikke de er i posisjon for å komme tilbake heller, sier Rana.

Hverken Samsung eller Apple har kommentert saken.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå