Nordea-sjefen om sin bransje: – Nå endres alt vi gjør

Digitaliseringen endrer det meste for bankene. Både Nordea, Sparebank1 og DNB tror det blir mer samarbeid, både innad i bransjen og med andre teknologiselskaper i tiden fremover.


<p>SPENNENDE: Administrerende direktør Snorre Storset i Nordea Bank Norge, tror at endringene i bankene gjør dem mer attraktiv som arbeidsplass.</p>

SPENNENDE: Administrerende direktør Snorre Storset i Nordea Bank Norge, tror at endringene i bankene gjør dem mer attraktiv som arbeidsplass.

– Det som skjer nå er ikke unikt for vår bransje, det skjer over alt. Vi endrer alt vi gjør og hvordan vi jobber. Vi har ikke monopol på gode ideer, så vi må se på hvordan vi kan dra nytte av andres gode ideer, samtidig som vi selv jobber med å utvikle oss internt, sier Snorre Storset, administrerende direktør for Nordea Bank Norge.

Han viser til Vipps-samarbeidet i Norge, og også til at Nordeas kunder kan benytte Apple Pay i landene der tjenesten er lansert.

Onsdag skrev E24 at Nordea og SEB lanserer Facebook- og Fitbit-betaling i Norge.

Endringene i banknæringen skjer både ut mot forbrukerne og inne i bankene. Nordea varslet i høst at de skal kutte 6.000 jobber i landene de opererer i, blant annet i Norge. DNB-sjef Rune Bjerke varslet denne uken at de skal spare inntil to milliarder, blant annet ved å ha færre ansatte.

 <p>Konserndirektør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen.</p>

Konserndirektør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen.

Politiske signaler

I tillegg til digitaliseringen i samfunnet, kommer det tydelige signaler fra politisk hold. Den 13. januar 2018 innføres PSD2, også kjent som betalingstjenestedirektivet.

Målet med dette direktivet er blant annet å legge til rette for økt konkurranse i markedet for betalingstjenester, fremme innovasjon, styrke sikkerheten for nettbetalinger og tilgang til konto.

Dette betyr at banknæringen åpnes opp. Det blir stadig nye samarbeid, blant annet med oppstartselskaper, men også med andre banken eller it-giganter som Apple og Facebook.

– Ønsket om en åpnere banknæring kommer også politisk. Det som skjer med denne bransjen nå har tidligere skjedd med telekom og strøm. Da det skjedde i telekom kom nye aktører som Chess og OneCall og endret bransjen. Så vi må være klare, sier konserndirektør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen.

Lån gjennom Facebook?

Espen Kjølberg, direktør for IT-utvikling i Sparebank 1, mener også at banksektoren står overfor endringer.

– Dette betyr at kundene får det bedre. Noen vil kanskje også si at det kan gjøre det vanskeligere for bankene, sier Kjølberg til E24.

 <p>Espen Kjølberg, direktør for IT-utvikling i Sparebank1.</p>

Espen Kjølberg, direktør for IT-utvikling i Sparebank1.

Bentestuen tror banken må være forberedt på at tjenestene de tilbyr ikke bare vil tilbys gjennom bankens tradisjonelle kanaler.

– I fremtiden kan vi komme til å måtte gi lån gjennom for eksempel Facebooks plattform, om det ikke har kommet noe annet og nytt da, sier Bentestuen.

Kjølberg tror at det er en generell trend at bransjer flyter over i hverandre.

Men selv om mye endres, tror bankene fremdeles at de kan ha en viktig rolle.

– Vi kan ikke i dag vite hva som skjer om fem år, men vi kan se noen behov, som vi tror fortsatt vil være der, sier Storset i Nordea.

– Vi tror oversikt over økonomien og fordeling av penger i familien er viktig, og fortsatt vil være viktig. Om vi nå gir våre kunder gode produkter, så vil vi ha en god posisjon når det åpnes opp også, sier Kjølberg.

Fordel

Det amerikanske kredittvurderingsbyrået Moody's har tidligere skrevet i en rapport at de tror at bankene i Norden har et konkurransefortrinn mot IT-giganter innenfor finansteknologi, på grunn av tilliten de har i samfunnet.

Sjefene i Sparebank 1, DNB og Nordea forteller alle om endringer i hvordan kompetanse settes sammen på nye måter innenfor bankens vegger.

I Sparebank 1 jobber tverrfaglige grupper sammen og har mulighet til å prøve ut ny teknologi for kunder som har gitt samtykke til å teste nye løsninger for banken.

I Nordea er det 2.000 ansatte som jobber i tverrfaglige grupper, der de med jevne mellomrom kan legge frem ideer og løsninger. De beste løsningene testes på prøvegrupper.

– Vi må hele tiden teste for å se om forbrukerne er klare for teknologien. For det er etter hvert få grenser for hva man kan få til.  Men hvor går grensen for hvilke tjenester forbrukerne er komfortable med? spør Kjølberg i Sparebank1.

– Spennende reise

Storset i Nordea forteller at måten det jobbes på i Nordea blir stadig likere måten det jobbes på i Spotify, Facebook og Google.

– Det er en spennende reise. Selv om det blir mer usikkert, så gir det også nye roller, og helt nye muligheter til å påvirke produktene våre. Jeg tror også dette gjør det mer attraktivt å jobbe i bank, sier Storset.

Hold deg oppdatert på de store bankene. Last ned mine 24 i App Store eller Google Play og bli varslet om siste nytt!

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå