Mobilmygg bryter opp markedet: Nå får nordmenn bestille fri data

Chilimobil utfordrer nå de store aktørene i det norske mobilmarkedet ved å tilby noe som nordmenn så langt har vært forunt: Fri data.



<p><b>SURFEABONNEMENT:</b> Chilimobil tilbyr nå abonnement med fri data - nesten.</p>

SURFEABONNEMENT: Chilimobil tilbyr nå abonnement med fri data - nesten.

Mobilselskapet Chili lanserer nå fri data i Norge. Dermed er selskapet først ut med å tilby et slikt abonnement i det norske mobilmarkedet.

Norge skiller seg nemlig fra de andre nordiske markedene der man kan få abonnement uten datakvote (fri data).

Aftenposten gjorde nylig en gjennomgang som viste at man hos blant andre Telia i Danmark, Tele2 i Sverige og i Finland får abonnement med fri data.

I andre markeder som USA har praksisen variert ved at de store operatørene opp gjennom årene først gikk vekk fra fri data men så kom tilbake. Både AT&T og T-Mobile tilbyr for eksempel fri data under visse vilkår nå. Det innebærer blant annet at du hos AT&T nedprioriteres i perioder med høy trafikk hvis du har brukt mer enn 22 gigabyte en måned.

Chili-sjef Lars Ryen Mill peker på at norske mobilkunder i dag har et snittforbruk på rundt fire gigabyte i måneden, samtidig som forbruket stiger jevnt og trutt.

– Dette gjør at mange går rundt og bekymrer seg for dataforbruket sitt, kjøper dyre datapakker i slutten av hver måned og logger seg på trege eller usikrede wifi-soner. I et land som Norge, med et av verdens beste mobilnett til enhver tid, burde dette være unødvendig, sier Mill.

 <p> Chili Mobilsjef Lars Ryen Mill.</p>

 Chili Mobilsjef Lars Ryen Mill.

Noen begrensninger er det ...

Abonnementet med fri data skal koste 399 kroner, og Chili kaster i tillegg på TV2 Sumo-tjenesten i to måneder som et ledd i forsøket på å kapre kunder.

Tilbudet er likevel ikke helt uten vilkår. Det absolutte taket er satt til 1.000 gigabyte.

For det andre er det ikke fri data i EU. Der er grensen satt til 12 gigabyte før du eventuelt må kjøpe en ekstra kvote. Abonnementet er også begrenset til eget bruk på mobilen.

– Tenk på restaurantenes ”spis så mye du vil”-tilbud. Der er det som begrepet tilsier mulig å spise så mye du vil til en fast pris, men du kan ikke ta med deg onkler og tanter og halve slekten på regningen din, sier Chili-sjefen.

På spørsmål om hvordan dette faktisk fungerer og om abonnementet er sperret for å dele internett med PC-en (tethering), så svarer Mill at de følger praksisen som andre europeiske operatører har for fri data.

Han forklarer at hvis du «systematisk» misbruker abonnementet, for eksempel ved å sette simkortet fra mobilen inn i en ruter for å bruke det som bredbånd hjemme, eller bruken din skulle tilsi at du deler den i stor skala med andre, så kan det være et brudd med vilkårene.

Mill sier at de ønsker å treffe alle mobilbrukere som ikke vil være bekymret for datakvoten, enten man bruker middels eller mye.

Ice ble kopiert

Chili-sjefen selv mener selskapet hans nå tar bransjen «på sengen».

– Vi tviler vel på at noen er i stand til å kopiere dette tilbudet, sier han.

Om han får rett i det gjenstår å se. Da Ice lanserte datarulling som første aktør i Norge tok det bare timer før Telenor-selskapet Talkmore var på banen. I etterkant har de fleste operatører fulgt etter.

Det eneste som kommer i nærheten av Chilis nye tilbud om fri data er Telias tilbud om databoost, der du kan betale for å få fri data i enten én eller tre timer for et mindre tillegg i prisen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå