– Vi er nær en avtale med ny partner

Brødboksen, som leverer matvarer på døren om morgenen, er avhengig av å få inn en partner. Nå skal de være nær en løsning.


<p><b>BRØDSJEF:</b> Brødboksen-gründer og daglig leder Arnulf Refsnes ser positivt på fremtiden til tross for et tøft 2017. Nå sier han de kun er få uker under en avtale som sikrer fremtiden til selskapet.</p>

BRØDSJEF: Brødboksen-gründer og daglig leder Arnulf Refsnes ser positivt på fremtiden til tross for et tøft 2017. Nå sier han de kun er få uker under en avtale som sikrer fremtiden til selskapet.

– Når det gjelder salg og vekst går det veldig bra, men vi er på jakt etter industrielle samarbeidspartnere. Nå er vi i helt konkrete prosesser, som vi håper å få landet i løpet av de neste ukene, sier Brødboksens gründer og daglige leder, Arnulf Refsnes, til E24.

Selskapet hadde i høst store driftstekniske problemer, som rammet mange kunder. Folk fikk ikke varer de hadde bestilt.

Nå forteller Refsnes at de har fått rettet opp i dette, og er tilbake på 99 prosent leveringsnøyaktighet.

Gründeren har tidligere fortalt DN at de likevel er avhengig av en industriell partner for å overleve.

– De industrielle aktørene vi har pratet med er fra forskjellige bransjer, men de ser fordelene med vårt apparat, sier Refsnes.

Åttedobling

Han forteller at tjenesten nå har 66.000 registrerte kunder, og 30.000 unike brukere på månedlig basis.

I 2015 hadde brødboksen en omsetning på 641.000 kroner og så en voldsom økning til 15,2 millioner kroner i 2016.

Veksttakten ga altså betydelige leveringsproblemer i høst.

Regnskapet for 2017 er ikke klart, men Refsnes anslår at de ville ligge på en åttedobling av omsetningen til cirka 112 millioner kroner.

I 2018 ser han for seg en ny tredobling av omsetningen fra 2017.

– Akkurat hvordan vi satser i år kommer også an på industrielle samarbeidspartnere, og hvem de er, sier Refsnes.

Hvem kan komme inn?

Over de siste dagene har E24 vært i kontakt med en rakke av de største industrielle bakeriene i Norge, samt mataktørene på nett.

De som vil gi en kommentar sier de har ingen interesse for, eller planer om å gå inn i, samtaler med Brødboksen.

– Dette er naturlig, da vi ikke ser i retning «mat på nett» eller bakerier som samarbeidspartnere, forklarer Refsnes.

Han vil ikke ut med hvilke aktører de snakker med.

Schibsted-selskapet Morgenlevering.no, som i likhet med Brødboksen sørger for at abonenneter får ferske brødvarer på døra, er den eneste av de håndfull selskapene E24 har ringt som har døren på gløtt.

– Vi har ikke vært i kontakt med Brødboksen i det siste, men har stor tro på dialog, sier leder for Morgenlevering.no, AnetteAlnes.

– Skulle Brødboksen ønske å snakke med oss i Morgenlevering.no, så er døren åpen og kaffen varm, fortsetter Alnes, som legger til at de også er åpne for andre partnere.

Refsnes bekrefter også at det ikke har vært samtaler mellom dem og Morgenlevering.

– Men vi tar gjerne en prat med dem, sier Refsnes.

Selv om Brødboksen ser for seg videre vekst, så har de ingen ambisjon om å bli en leverandør til hele Norge.

– Vi har aldri hatt en strategi for å dekke mer enn 25 prosent av norske husstander. Fokuset er på områder som har en befolkningstetthet som forsvarer en etablering.

Saken fortsetter under grafen.

Brødsatsing

Det ble denne uken klart at Kolonial.no bygger sitt eget bakeri for å bedre konkurrere om matkundene på nett.

Saken fortsetter under annonsen.

Kolonial-sjef Karl Munthe-Kaas sier til E24 at de ikke ønsker å konkurrere med Brødboksen eller Morgenlevering, men at dette også kan forandre seg med tiden.

– Vi har ingen planer om å utfordre dagens brødaktører, men i fremtiden håper vi å levere maten når folk ikke er hjemme, og kan på denne måten også åpne opp for morgenlevering, sier han.

Handelsekspert i Varde Hartmark Reidar Mueller tror for øvrig at Kolonials brødsatsing kan få alvorlige konsekvenser for mindre konkurrenter.

– Det er ingen tvil om at dette er en konkurranseskjerpelse, spesielt overfor aktører som Brødboksen som driver utelukkende med brødlevering så er dette kritisk, sier han.

E24 er heleid av VG, som igjen er eid av Schibsted som er deleier av Morgenlevering.no.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå