– Mer lønnsomt nå å ikke ta ansvar

Gründerne i Lotel og Luado mener delingsøkonomi-debatten for ofte domineres av enkeltaktører. Det blir en avsporing, mener de.


<p>VIL REGULERES: Jarle Naustvik, gründer i Luado håper myndighetene får opp farten.</p>

VIL REGULERES: Jarle Naustvik, gründer i Luado håper myndighetene får opp farten.

– Om man ser større på det, er omtrent alle enige om at delingsøkonomien er en god idé, og vinn-vinn for alle. Man kan tjene på det man eier, og folk kan leie istedenfor å kjøpe. Det er også bra for miljøet. Det er åpenbart at fremtiden er mer som Airbnb og Uber enn slik fortiden har vært. Men spørsmålet er hvor mange runder som skal til før vi får bedre regulering av det, sier gründer Oscar Hellenes i Key Butle (tidligere Lotel), som tar for seg det praktiske rundt utleie av private boliger gjennom Airbnb. 

Både Hellesnes i Lotel og Luado-gründer Jarle Naustvik mener at delingsøkonomidebatten for ofte handler om ett eller to selskaper.

– Vi har uansett startet debatten mange år etter de gjorde i Danmark, sier Hellenes.

Avsporing

Luado startet offisielt som et selskap i fjor, og er en plattform for småjobber.

– Vi, som er små, synes Uber-diskusjonen virker som en avsporing, sier Naustvik. Han forteller at de har investert mye tid og penger på å forstå regler og lovverk, også for å unngå at deres brukere uvitende kan bryte lover.

– Vi har tatt avgjørelser ut fra det vi mener er riktig og viktig der det ikke fins regler. Satt på spissen, så er det faktisk sånn at det hadde vært lettere og mer økonomisk for oss å ikke være så nøye på det, i hvert fall på kort sikt, sier Naustvik.

 <p>Gründer Oscar Hellenes i Lotel x Key Butler.</p>

Gründer Oscar Hellenes i Lotel x Key Butler.

Han har vært i kontakt med LO, NAV, Skatteetaten og advokater for å finne en måte å drive på, som han tror er bærekraftig, både for det norske samfunnet, forbrukerne og for selskapet.

– Når man sier delingsøkonomi, tenker flere at da setter man alt av etikk og regelverk til side. Men det er i hvert fall ikke slik vi jobbe.  Området vokser enormt, og det er bred enighet om at det vil fortsette. Det er nå premissene legges, og det er nå myndighetene burde være frempå, sier Naustvik.

Skatt

Det er spesielt innen skattespørsmål, helse, miljø og sikkerhet, prissetting og forsikringer Naustvik etterlyser regler.

– Jeg ønsker at vi som har plattformer for deling skal pålegges mer ansvar. Når en 18-åring skal ut og male en vegg for noen, hvem har da ansvaret om han skader seg? Og er hun klar over når inntekter er skattepliktige? Eller når hun priser seg så lavt at det blir sosial dumping? spør Naustvik.

Hellenes i Lotel mener at reglene for innrapportering av inntekter også burde bli lettere.

– I dag er det slik at mange dropper å leie ut noe som står ubrukt fordi de synes det er så komplisert å finne ut av hvordan man da skal føre det på selvangivelsen, sier Hellesnes.

– Når du møter et regelverk som på noen områder er veldig utydelig, og på enkelte områder ikke-eksisterende, så er det vanskelig. Og så er det mange myter om hvordan regelverket er, så det er mye som er uklart, sier Naustvik

Enklere

Begge mener at regelverk og innrapportering burde blir lettere.

– Det må forenkles, folk må skjønne hva som er rett og galt. Plattformene burde pålegges et større ansvar. Vi burde være verdiskapende og betale skatt, sier Naustvik.

Han legger til at han vet at det jobbes med nye og enklere systemer, men at det skjer for sakte.

Hellenes beskriver sitt arbeid med Skatteetaten og regulerende myndigheter som tid- og ressurskrevende.

– Uten stor og gratis hjelp fra revisjonsmiljøet på NHH og pappa, som er advokat, hadde vi aldri fått dette på bena uten store investeringer, før vi hadde et bevist konsept. Det koster en oppstartsbedrift enorme ressurser og tid for å sørge for at vi gjør ting etter boken. Vi endte blant annet med å betale 25 prosent moms sammenlignet med hotellene, som betalte 8 prosent da, for å være sikre, sier Hellenes.

Sårbare

– Aktører får et handlingsrom som ikke er bra. De trenger ikke å være useriøse en gang. Det enkleste nå er å lage en plattform og si at de som benytter seg av plattformens tjenester har ansvar for det de selv gjør. Dermed tar man som aktør ikke ansvar selv, sier Naustvik.

I Luado, som slapp sine tjenester tidligere i år, så har de lagt innen fastpris for oppdrag, de sender ut varslinger til folk når de nærmer seg å ha tjent skattepliktige beløp, og de har utformet en forsikring i samarbeid med If, som er bakt inn i tjenesten. I slutten av måneden skal de også i møter med LO.

– Mange av våre brukere vil sannsynligvis være en del av en sårbar gruppe, folk som står utenfor arbeidslivet. Da er det viktig at de får en god og trygg opplevelse av å jobbe, sier Naustvik.

– Hvis ikke vi tar ansvar, hvem skal da gjøre det? Jeg tror ikke forbrukere klarer å ha oversikt slik systemet er i dag, sier Naustvik.

Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned mine 24 i Apple Store eller Google Play.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå