Googles stemmeassistent til Norge

Tirsdag lanseres smart-assistenten Google Assistant på norsk, med en rekke store selskaper på laget. Professor tror teknologien vil skyte fart de neste årene.


<p><b>SNAKK TIL APPEN:</b> Meny lar deg snakke til Google Assistant på mobilen, og den fyller opp handlekurven med de varene du ønsker. Jo mer du bruker appen, desto flinkere blir assistenten til å forstå hvilke matvarer du foretrekker.</p>

SNAKK TIL APPEN: Meny lar deg snakke til Google Assistant på mobilen, og den fyller opp handlekurven med de varene du ønsker. Jo mer du bruker appen, desto flinkere blir assistenten til å forstå hvilke matvarer du foretrekker.

– Vi tror ikke kundene kommer til å renne inn på grunn av dette, men vi tror jo det representerer fremtidens handel, sier Anne Bache Dahl som er konseptansvarlig for netthandel i Meny.

Meny er én av Googles partnere i Norge sammen med en rekke andre store selskaper som tester teknologien, blant dem DNB og SAS.

Stemmeteknologi og talestyrte tjenester er et marked i kraftig vekst, og er ventet å nå en global markedsverdi på over 7,1 milliarder dollar (60 mrd. kroner) i 2024.

«Tidligere var stemmestyring en teknologi som sett på som noe som kun selskaper med dype lommer og høy ekspertise kunne ta i bruk. I dag er teknologien i stor grad tilgjengelig for alle», skriver Gartner i en analyse fra august i år.

 <p><b>FREMTIDENS HANDEL:</b> Anne Bache Dahl er konseptansvarlig i Meny.no. Hun tror ikke kundene vil strømme til Meny-appen når man starter å tilby stemmestyrt handel, men hun tror det representerer fremtiden.</p>

FREMTIDENS HANDEL: Anne Bache Dahl er konseptansvarlig i Meny.no. Hun tror ikke kundene vil strømme til Meny-appen når man starter å tilby stemmestyrt handel, men hun tror det representerer fremtiden.

De advarer om at teknologien er høyst regional, da det ikke er samme kvalitet på teknologien på alle språk ennå. Nå er det norske markedet ett skritt nærmere talestyring, når Google Assistant nå har blitt tilgjengelig i Norge.

Skjønner hvilken melk du vil ha

Dahl som har jobbet med Googles utviklere siden i vår, forklarer at kunder som handler mye hos Meny vil få en bedre opplevelse i begynnelsen.

– Vi tilbyr en personalisert tjeneste basert på kundens kjøpspreferanser, det vil si tidligere handlehistorikk. Du kan bare si til telefonen din at du vil ha melk, og den den skjønner hvilken type og hvor stor melk du ønsker deg, sier hun, sier hun.

Slik tjenesten fungerer i dag, må man inn i appen for å trykke kjøp, det kan man enda ikke gjøre med stemmen.

Handleassistenten skal fungere på både Android og Apple-telefoner.

– Vi er veldig spente på hvordan nordmenn vil ta imot dette. Skal man tro trendene kommer til dette til å bli stort. Vi tror talestyrte tjenester er en del av fremtiden, sier Menys konseptsjef.

Dahl sier at hvis talesøk blir kjempestort, er det viktig for Meny å være i forkant av trenden. 

Googles løsning er i dag den som er tilgjengelig på flest språk, og planlegger å være tilgjengelig på hele 30 språk innen året er omme.

Professor Tor W. Andreassen ved Noregs Handelshøyskole (NHH) tror talestyrte assistenter kommer med full fart på flere områder de neste årene.

– Den lange linjen her er egentlig tilbake på 80-tallet da vi styrte PC-en med piltastene på tastaturet. Så kom Steve Jobs med musen, og deretter touch-skjerm og den smarte skjermen. Nå skal vi over til stemmestyring, sier Andreassen. 

 <p><b>HAR TROEN</b>: Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole tror talestyrte tjenester vil prege de teknologiske produktene vi bruker de neste årene. Han har stor tro på denne trenden.</p>

HAR TROEN: Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole tror talestyrte tjenester vil prege de teknologiske produktene vi bruker de neste årene. Han har stor tro på denne trenden.

Komfortable

Han sier at det er flere grunnen til at tiden har kommet for denne teknologien.

– Vi har begynt å bli komfortable med å snakke ut i lufta, med Siri hos Apple eller Alexa hos Amazon.Talestyring er basert på kunstig intelligens som basert på data, for eksempel stemme, gjetter på et passende svar. I dag er nivået på gjetningene så presise at forbrukerne kan stole på teknologien - noe som gjør dem enda enklere å bruke, forklarer Andreassen.

Analysen fra Gartner peker også på tilvenningen hos forbrukerne, noe som igjen gjør at stadig flere bedrifter nå vurderer om de skal knytte seg til eksisterende stemmestyringstjenester, eller inkludere en mikrofon i produktet sitt.

– Om du gjør et nettsøk på «Alexa» eller «Google Home», så ser du at antall dingser som er knyttet til systemene har økt voldsomt. Det meste av det som kommer i smarte hjem er knyttet til stemmestyring, sier Andreassen.

Han mener at man kan kjenne igjen trenden fra reklamefilmer også. Den siste tiden har både Rema 1000 og Telenor hatt reklamefilmer der stemmestyring av hjem har vært sentralt.

I dag er det Amazons Alexa og Googles Assistant som har størst markedsandeler, men det fins mange flere på markedet. Blant annet fins også Microsofts Cortana, Apple har Siri, Samsung Bixby, Alibaba har AliGenie og Xiaomi har Xiao Ai. 

Og mens Amazon og Google har åpnet for tredjeparter, har Apple kun gjort Siri tilgjengelig gjennom Apple-produkter.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå