– Jeg ser ingen revolusjon i netthandelen

BI-professor Peder Inge Furseth tror ikke at såkalte talestyrte assistenter vil påvirke netthandelen dramatisk. Han mener mange har overdrevne forventninger til talestyrte assistenter.


<p>ASSISTENT: Her er en Amazon Echo Dot, som du kan kommunisere med Amazons stemmeassistent Alexa gjennom.</p>

ASSISTENT: Her er en Amazon Echo Dot, som du kan kommunisere med Amazons stemmeassistent Alexa gjennom.

– Talestyrte assistenter er naturligvis på vei inn, men det er mange overdrevne forventninger rundt disse nå. Assistentene er lovende, men de har ikke levert mye av verdi til mange ennå. Jeg ser ingen revolusjon i netthandelen på grunn av dette, i alle fall ikke i Norge den nærmeste tiden, sier Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI, til E24.

Tirsdag lanseres stemme-assistenten til Google i Norge, med en rekke store selskaper på laget.

Teknologiske sinker

Capgemini kom med en rapport i januar, der de skriver at digitale stemmeassistenter vil revolusjonere netthandelen, og bli den foretrukne måten kunder og virksomheter har kontakt på.

Innovasjonsprofessoren er ikke like sikker på at dette stemmer.

– En del norske handelsbedrifter ligger veldig lang tilbake teknologisk sett i dag, flere store handelskjeder med møbler har ikke engang netthandel, du kan bare legge varer i en «ønskeliste». Disse bedriftene er trolig langt fra å la kundene handle via digitale assistenter, sier Furseth.

En studie fra PWC viser at 38 prosent av amerikanerne er skeptiske til å la digitale assistenter lytte til alt de sier i hjemmet.

– Mange i USA klager også på at den digitale assistenten ikke forstår hva de mener. Kunstig intelligens er ikke velutviklet nok til å forstå alt vi mener ennå, sier Furseth.

 <p>SKEPTISK: BI-professor Peder Inge Furseth tror ikke at stemmeassistentene revolusjonerer den norske netthandelen med det første.</p>

SKEPTISK: BI-professor Peder Inge Furseth tror ikke at stemmeassistentene revolusjonerer den norske netthandelen med det første.

Tillit

Undersøkelsen fra PWC, som er basert på spørreundersøkelser gjort i februar i år, tyder på at de fleste fremdeles som bruker taleassistenter fremdeles ikke er avanserte brukere.

De sier at det er tre årsaker til dette:

  1. Begrenset kunnskap om mulighetene i tjenesten
  2. Mangel på tillit
    – Assistenten klarer ikke å svare riktig på halvparten av spørsmålene mine, men jeg skal stole på at den gjør det riktig i oppgaver som gjelder penger? spør en av respondentene.
  3. Nøling på grunn av vanskelighetsgrad eller pris
    Brukerne føler for eksempel at de mangler informasjon om hvilke enheter og tjenester som kan fungere sammen.

I dag har flere av verdens største nettselskaper lansert egne stemmeassistenter. Amazons Alexa og Googles Assistant er de som er størst.

Det har i år kommet flere meldinger som har bekymret brukere av Amazons tjeneste. Blant annet skal stemmetjenesten ha sendt et lydklipp fra en amerikansk families hjem til en på kontaktlisten deres, ifølge Kiro7. Checkmarkx, som tidligere har avslørt svakheter ved Tinder-appen, viste i april hvordan Alexa kan hackes, slik at andre kan høre det som skjer rundt den.

Oppblåst trend

Analysebyrået Gartner anslår at virtuelle assistenter vil nå et produktivt nivå om to til fem år, men mener også at den er blant de mest oppblåste trendendene i år.

Det er nå store norske selskaper som Meny, DNB, NRK, Orkla, SAS, VG, Tine, Telia og Sparebank 1 som bruker Googles stemmeassistent.

Anne Bache Dahl, konseptansvarlig for netthandel i Meny, sier at den nye teknologien nok ikke vil gi en voldsom økning i kundemassen med det første.

– Vi tror ikke kundene kommer til å renne inn på grunn av dette, men vi tror jo det representerer fremtidens handel, forklarte Dahl til E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå