Ny avtale for Airthings: Produktene skal selges hos amerikansk byggevaregigant

Det norske teknologiselskapet Airthings doblet inntektene fra 2016 til 2017. Nå har de inngått en ny avtale med den amerikanske byggevaregiganten Home Depot.


<p><b>STARTET I 2008:</b> Airthings ble startet for ti år siden, etter en idé fra forskere som jobbet med partikkelfysikk hos Den europeiske organisasjonen for kjernefysisk forskning (CERN).</p>

STARTET I 2008: Airthings ble startet for ti år siden, etter en idé fra forskere som jobbet med partikkelfysikk hos Den europeiske organisasjonen for kjernefysisk forskning (CERN).

– 2018 er også et veldig bra år, nå sitter vi og får på plass de siste tingene. I 2015 satte vi oss et mål om å nå en omsetning på 100 millioner i 2018, og vi kommer nok i hvert fall veldig nært, sier administrerende direktør i Airthings, Øyvind Birkenes.

Selskapet spesialiserer seg på utvikling av smarte sensorer for måling av luftkvalitet og radon, og produktene selges allerede globalt via Amazon, og i Norden gjennom forhandlere som Elkjøp, Komplett og Jernia.

Ny avtale

Nå har også selskapet nylig inngått en avtale med den amerikanske byggevaregiganten Home Depot, som har over 2.200 varehus i USA og Canada.

– Dette er en kjempemulighet for oss, og noe vi har jobbet mye med å få på plass på en god måte, sier Birkenes.

I første omgang er det radonmålerne Airthings Home og Airthings Wave som skal bli tilgjengelig i 71 varehus i USA i januar. Målet er at produktene blir tilgjengelig i langt flere butikker på sikt.

– Vi har sett andre som har kommet seg inn i varehuset på denne måten før, og har gjort det veldig bra, sier Birkenes.

I 2016 hadde selskapet driftsinntekter på 29,5 millioner kroner, og i regnskapet for 2017 hadde tallet doblet seg til over 61,8 millioner kroner. Selv om selskapet har investert mye i forskning og utvikling, har også årsresultatet vokst fra 796.753 kroner til 5,3 millioner i samme periode.

Samtidig har også antall ansatte økt, og selskapet har nå 40 medarbeidere.

 <p>SJEFEN: Selskapet under toppsjef Øyvind Birkenes har hatt god vekst siden han kom inn i stillingen i 2015.</p>

SJEFEN: Selskapet under toppsjef Øyvind Birkenes har hatt god vekst siden han kom inn i stillingen i 2015.

Størst i USA

Birkenes forteller at USA i dag trolig står for over halvparten av selskapets omsetning. Men selskapet gjør det også bra i Canada, og veksten i både Europa og Sør-Korea er god.

– Målet er å vokse videre. Vi ser spesielt store muligheter innen en ny enhet i selskapet som selger løsninger til kontorbygg, skoler og barnehager globalt, sier Birkenes.

– Vi bruker samme maskinvare, men andre programvareløsninger for våre kommersielle løsninger, fortsetter han.

Birkenes sier at han ser at konkurransen i markedet blir hardere, spesielt når det gjelder måling av luftkvalitet i hjemmet.

– Men vi har bygd en god skalerbar løsning, som vi også har fått flere priser for. Så vi skal fortsette å komme med løsninger som er gode, unike og lette å bruke, sier Birkenes.

Selskapet vant i september en «smart hjem»- under en verdensledende elektronikkmesse i Berlin, og i Norge har selskapet vunnet den norske eksportprisen, som ble delt ut av næringsministeren i april.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå