Derfor var Vipps nede i nesten tre døgn

Problemene med betalingsapplikasjonen Vipps skyldtes en «rutinemessig endring» fra tredjeparten Nets. DNB lette først andre plasser etter feilen.


<p><b>RAMMET:</b> DNBs betalingsapp Vipps var nede i nesten tre døgn før de tekniske problemene ble løst.</p>

RAMMET: DNBs betalingsapp Vipps var nede i nesten tre døgn før de tekniske problemene ble løst.

Over 1,9 millioner nordmenn bruker den populære betalingstjenesten som gikk ned for telling onsdag ettermiddag. 

Nesten tre døgn senere var tjenesten oppe igjen lørdag formiddag, etter at DNB natten i forveien hadde gjennomført utbedringer av tjenesten.

Ble ikke varslet

Nå har DNB funnet årsaken til de tekniske problemene. Ifølge kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø var det en endring hos en tredjepart som tok Vipps ned.

– Nets har gjort en endring som har inneholdt en feil og som har gitt konsekvenser for Vipps. Denne endringen ble ikke varslet DNB, sier han.

– Hvorfor tok det så lang tid å oppdage feilen?

– Det har med at endringen ikke ble varslet og heller ikke kommunisert. Dermed var det ikke sannsynlig at feilen lå der, og man feilsøkte andre plasser, sier Korsberg Dalsbø.

Pressesjef Stein-Arne Tjore i Nets Norge bekrefter at DNB ikke ble varslet om oppdateringen, men at årsaken til det var at de anså sannsynligheten for nedetid som svært liten.

– I disse tilfeller varsles ikke alltid kunden, sier Tjore.

Dog bommet de der.

– Kort fortalt ble det avdekket at det var et manglende informasjonselement i et grensesnitt mellom Nets og DNB. Dette brukes blant annet til innlegging av kortopplysninger for nye kunder. Feilen oppsto som følge av en rutinemessig endring, sier Tjore. 

I samarbeid med DNB fant man ut av feilen fredag kveld, og det ble dermed korrigert i løpet av natt til lørdag.

– Vi vil gå gjennom hele hendelsesforløpet for å unngå at slike feil inntreffer igjen, sier Tjore.

Sendte penger returneres

På Vipps' Facebook-sider har kunder meldt om at de har sendt penger som ikke har kommet fram. 

Ifølge banken vil pengene bli returnert til avsenders konto innen noen virkedager. 

Vipps ble lansert den 30. mai 2015, og har på kort tid blitt populær. DNB er imidlertid ikke den eneste tilbyderen av «lette» applikasjonsbaserte betalingstjenester. Sparebank 1 har Mcash, mens Danske Bank står bak Mobile Pay.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå