Etter flere nær døden-opplevelser, slår dansk luksus tilbake

«Potentiale til vekst», slår toppsjef Henrik Clausen fast i den ferske kvartalsrapporten. Etter flere nær døden-opplevelser er selvtilliten tilbake i Bang & Olufsen.


<p><b>SNUOPERASJON?</b> Det danske high end-elektronikkmerket Bang &amp; Olufsen har slitt stort i mange år. Nå kan de vise til et positivt siste halvår. Her fra en utsalgsbutikk i København.</p>

SNUOPERASJON? Det danske high end-elektronikkmerket Bang & Olufsen har slitt stort i mange år. Nå kan de vise til et positivt siste halvår. Her fra en utsalgsbutikk i København.

Med unntak av SAS er det få selskaper i Danmark som har hatt så mange nær døden-opplevelser som den danske elektronikkprodusenten.

Men nå er Bang & Olufsen (B&O), luksusmerket kjent for sine elegante high end musikk- og bildeanlegg, i gang med noe som kan vise seg å være en bemerkelsesverdig «turnaround».

Aksjekursen har det siste året vokst med over 100 prosent, og da torsdagens halvårsregnskap ble sluppet, underbygget det den positive utviklingen.

Elektronikkgiganten med hovedsete i byen Struer vest på Jylland kan for første gang på seks år viste til overskudd.

Samtidig vokser de med 15 prosent på topplinjen samlet sett i første halvår.

Det får selvtilliten til å vokse i den tidligere så hardt prøvede virksomheten, som flere ganger de siste årene har måttet gå på tiggerferd hos aksjonærene for å unngå skifteretten.

Forenklet produktene

- Vi er tilfredse. Dette er et regnskap som viser vekst, og vi definerer oss selv som en virksomhet med potensiale til å vise vekst. Det har vært viktig for oss, med den historien vi har hatt de siste årene, at vi ikke bare kan vokse, men også gjøre det på en ordentlig og lønnsom måte. Det har vi gjort her i første halvår, sier toppsjefHenrik Clausen, som kom til B&O for halvannet år siden - med den uttalte oppgaven å vise at luksuriøst elektronikkselskap i et vesteuropeisk høykostland fortsatt kan tjene penger.

I perioden før Henrik Clausens ankom solgte B&O unna flere avdelinger, og innledet samarbeid med den koreanske giganten LG om å produsere TV-er.

B&O-produktene var blitt for komplekse, avanserte og dyre å lage i forhold til selskapets størrelse.

Forenklingen og samarbeidet med LG ser ut til å ha hjulpet.

Samtidig har B&O truffet rett med flere av sine nye produkter, blant annet de nye designer-høytalere Beosound Shape, sier B&O-direktøren til business.dk.

 <p><b>AKSJEHOPP</b>: Etter å ha slitt lenge, gjorde Bang &amp; Olufsen-aksjen et stort hopp på København-børsen torsdag, i forbindelse med de gode kvartalstallene.</p>

AKSJEHOPP: Etter å ha slitt lenge, gjorde Bang & Olufsen-aksjen et stort hopp på København-børsen torsdag, i forbindelse med de gode kvartalstallene.

Aksjehopp

– Vi har forbedret innovasjonskraften og endret mye av innmaten i virksomheten. Vi er et selskap som har en dokumentert evne til at finne på ting som folk finner attraktivt, og det har vi funnet tilbake til, sier Henrik Clausen.

Selv om aksjemarkedet tok godt imot regnskapet og sendte B&O-aksjen opp med over 12 prosent torsdag, mener aksjeanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank at det er for tidlig å konkludere med at snuoperasjonen er en realitet.

– Det er for tidlig å åpne champagnen for feire en suksessfull u-sving i B&O. Dette regnskapet er et skritt i rett retning, men B&O er fortsatt langt fra målstreken i forhold til det å levere en tilfredsstillende inntjening.

Regnskapet viser forøvrig at de to varemerkene i B&O - det gamle, klassiske Bang & Olufsen og det nyere, mer ukompliserte B&O-Play -nå er nesten like store.

Det første solgte for 516 millioner danske kroner i andre kvartal, det nyere varemerket for 483 millioner.

I norske kroner er det henholdsvis 669 og 627 millioner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå