Facebook gjør endringer i nyhetsfeeden din - igjen

Etter å ha gjort omfattende undersøkelser blant brukerne, gjør Facebook nå endringer som vil påvirke hva som dukker opp først i feeden din.



<p><b>ENDRINGER:</b> Hva som dukker opp først i nyhetsfeeden din, skal ikke bare avgjøres av hva det er sannsynlig at du klikker på, liker eller kommenterer på.</p>

ENDRINGER: Hva som dukker opp først i nyhetsfeeden din, skal ikke bare avgjøres av hva det er sannsynlig at du klikker på, liker eller kommenterer på.

Nok en gang gjør Facebook oppdateringer som vil påvirke rekkefølgen på postene i din feed, kom det frem i et blogginnlegg som ble lagt ut mandag.

For å finne ut hvordan nyhetsfeeden kan forbedres, har det teknokjempen spurt over 1.000 brukere hvordan de opplever Facebook-feeden og hvordan de mener den kan bli bedre.

De har også bedt titusenvis av brukere om å rangere en post i feeden etter hvor stor interesse de hadde av den.

Har du sett at du kan ta «pause» fra eksen på Facebook? Slik vil Facebook gjøre brudd mindre brutalt.

– Forstår bedre hva brukerne liker

Tidligere har Facebook basert seg på hvor mye postene engasjerer brukerne – altså om de er villige til å klikke på dem, like eller kommentere dem.

– Gjennom undersøkelsene med et representativt utvalgt, forstår vi bedre hvilke historier folk er interessert i å få øverst i nyhetsfeeden sin, selv om de ikke klikker, liker eller kommenterer, skriver Facebook-programmererne Cheng Zhang og Si Chen i blogginnlegget.

Facebook konkluderer med at det som gir den beste brukeropplevelsen er at postene som havner øverst i feeden både ville blitt rangert høyt ut fra interesse, og i tillegg engasjerer deg slik at du vil klikker på, kommenterer eller liker posten.

Og det er altså kombinasjonen av disse to signalene fra brukerne som danner grunnlaget for den kommende oppdateringen av Facebook-nyhetsfeeden din.

Advarer mot klikk-oppfordring

Selv om det ikke høres ut som en veldig stor forandring, kan det ha noe å si for medier og andre selskaper som får mye trafikk via Facebook. I blogginnlegget advarer programmererne om at det for noen kan føre til en nedgang i trafikken fra Facebook.

De advarer også mot å oppfordre brukerne til for eksempel å gi sakene deres mange klikk, da dette kan føre til nedgang i trafikken via Facebook.

Facebook endrer stadig algoritmene for nyhetsfeeden med mål om holde enda lenger på brukerne. Så dette er nok langt fra den siste endringen som kommer i år.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå