Facebooks flørt med Snapchat er over

Snapchat takket nylig nei til et gigabud fra Facebook. Men etter at Facebook-eide Instagram i går lanserte en tilsvarende tjeneste, er flørten definitivt over.

<p><b>IS I MAGEN:</b> Snapchat-sjef Evan Spiegel takket nei til et bud på tre milliarder dollar fra Facebook nå i høst.<br/></p>

IS I MAGEN: Snapchat-sjef Evan Spiegel takket nei til et bud på tre milliarder dollar fra Facebook nå i høst.

I går lanserte Instagram den nye direktemeldingstjenesten Direct.

Den lar brukere av den populære bildedelingsappen sende personlige bilder og videoer til hverandre uten at andre får se det. Før nyvinningen kunne alle potensielt se bildene du la ut.

Den nye tjenesten har også et utvidet tekstfelt. Tjenestene fremstår dermed ganske lik Snapchat, som har opplevd eventyrlig vekst det siste året.

Facebook, som flere ganger har forsøkt å kjøpe Snapchat, er derfor ikke lenger interessert. Flere analytikere mener den nye konkurransen skaper usikkerhet i Snapchat-ledelsen.

La inn milliardbud

Det siste året har Instagrams eier Facebook lagt inn to bud på Snapchat. Først ett på én milliard dollar, deretter et nytt på tre milliarder dollar - altså  vel 18,5 milliarder kroner.

Snapchat takket nei ved begge anledninger.

Årsaken skal være at Snapchat-eierne, med gründer og toppsjef Even Spigel i spissen, tror selskapet kunne legge på seg flere brukere og stige ytterligere i verdi den kommende tiden.

Nå mener flere at Instagrams nye satsning skaper usikkerhet hos Snapchat-ledelsen.

- Even Spiegel sparker sikkert seg selv bak, skriver sosiale medier-skribent Lance Ulanoff hos Mashable.

- Ok, Instagram Direct utgjør ingen umiddelbar trussel mot Snapchat, men Spiegel har selvfølgelig skjønt at Facebook og Mark Zuckerberg har sett store verdier i Snapchats brukermasse og tjenestetilbud. Når noen av disse tjenestene nå dukker opp i Instagram Direct, så skjønner han at Zuckerbergs flørting med Snapchat mer eller mindre er offisielt over.

Svenska Dagbladets Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffrey ser også Instagram Direct i sammenheng med Facebooks avslåtte bud på Snapchat.

Facebook med meldingsflopper

Facebook, som kjøpte Instagram for én milliard dollar i 2012, altså samme sum som deres første bud på Snapchat, har selv forsøkt å innføre ulike direktemeldingstjenester - uten nevneverdig hell. 

Det har vært spekulasjoner i om et eventuelt vellykket kjøp skulle inkorporere Snapchat-funksjonene i Facebook-universet.

Business Insider skriver på sin side at Instagram Directs tilblivelse ikke nødvendig har noe med Snapchat å gjøre i det hele tatt. De påpeker at direktemeldinger er i vinden hos nettbrukerne, uavhengig av Snapchat.

Årsaken til at direktemeldingstjenester er så attraktive hos selskaper som Facebook, synliggjøres av av følgende statistikk fra analyseselskapet Mobidia: Den gjennomsnittlige Facebook-bruker benytter 30 minutter i uken på tjenesten, mens meldingstjenesten Kakao til sammenligning har en snittbruk på 200 minutter i uken.

Brian Blau hos analysegiganten Gartner mener Facebook sliter med å komme opp med den «nye store ideen som skal drive dem framover».

- De gjør det ikke dårlig, på langt nær, men men de synes å slite med å finne ut av  det neste de skal gjøre, sier han til New York Times.

Spørsmålet er om Instagram Direct betyr at den neste store tingen nå ikke blir Snapchat.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå